En ny og stor Indie titel har netop ramt os. Vi ser nu nærmere på Past Cure (PS4) i denne anmeldelse.
Det er ret populært at der bliver udgivet en masse Indie titler til alle førende platforme for tiden. Men da Past Cure blev annonceret, fik det mange til at spærre øjnene op. For ud af til, lignede det en titel fra en af de større AAA udviklere. Spillet havde ganske flotte film sekvenser, og så også ud til at have et vildt gameplay.
Past Cure er lavet af Phantom 8 Studio, som er et meget lille studie med kun 9 mand bag. Så man må fra starten spærre øjnene op, hvis de kan lave et spil med en smule AAA status uden at være et AAA studie.
Vi vil nu se nærmere på spillet, og se om det lever op til hvad der var lagt op til.
Man starter ud med at blive kastet lige ind i spillet, og rammer en meget kliche agtig situation. Man er fanget et sted man ikke lige ved hvad er, og man skal ud der fra. Hmm hvor har vi hørt denne situation før? Måske i et af de 1000 andre spil af den slags. Nå, men lad nu den ligge.
Når spillet er kommet i gang, og man er kommet videre fra spillets start sekvens, så viser spillets potentiale sig for første gang. Man finder nemlig ud af spillets hovedperson har nogle vilde kræfter. Vi taler ikke Infamous Second Son vilde kræfter, men tæt på.
Man er nemlig i besiddelse af evnen til at kunne udøve telekinese, hvilket man kan bruge som våben når man skal være stille som en ninja over for fjenden, eller når man skal nå steder hen man ellers ikke kunne. Ikke nok med det, så kan man også lege lidt med tiden, så man kan skrue ned for tiden i en kort periode.
Det virker som vilde kræfter, og som basen på et vildt fedt spil. Men når man har brugt disse et par gange, så er de faktisk ikke så sjove endda. Men så er det da godt man også kan give den gas med en god omgang nærkamp, eller med de våben man finder i spillet.
Noget der måske kan irritere en i spil som disse, er hvis man føler at ens modstander kun gør det som den er sat til at gøre uden at tænke selv, skal man ikke spille Past Cure. For modstanderne i spilet er direkte dumme, og virkeligt forudseelige. Dette er måske sjovt, hvis man aldrig har spillet den slags spil før, men har man spillet bare en smule, kan dette godt virke en smule irriterende.
Man skal jo når man ser på en Indie titel også behandle den som en. Så man kan jo ikke regne med en mekanisme der sparker os alle omkuld, men man er jo lidt forvendt når man spiller alle de spil der er ude for tiden.
Det er selvfølgelig ikke skidt det hele. For spillet er et spil der træder meget langt ud over det vi ellers har set fra Indie titler. Spillet er et flot og stemnings fuldt spil, som har et meget spændende univers at byde på. Man kan dog undre sig over hvorfor lyden ikke er lige så gennemført. Den svinger meget. Nogle gange kan man ikke høre hvad der bliver sagt og andre gange er lyden vildt høj af en eller anden grund.
Man skal ikke se mere igennem fingre med et spil der er lavet af et lille studie, men samlet set må vi erkende at Past Cure er et godt og solidt Indie spil, der har en del at byde på. Det er ikke nyskabende, men der er mange gode elementer i spillet.
Past Cure er en vild Indie titel. Vi har ikke set mange Indie titler ramme et så højt niveau. Det er bare synd Phantom 8 Studio ikke har formået at gå spillet ordentligt igennem inden det blev sendt på gaden.