AlanWakeTop2

Remedy Intertaintment ved hvordan et actionspil skal skrues sammen. De ved hvad der får en historie til at virke og hvordan man inkorporerer den så den fungerer i et spil. Max Payne var en kæmpe succes fordi det formåede at blande historie og gameplay på en måde der dengang kunne holde dig fast foran skærmen. Alan Wake er også et 3. person’s spil men formlen er væsentligt opdateret.

 

Historien er opbygget om spillet og spillet er opbygget om historien. Lyder det forvirrende?
Alan Wake er en succesfuld forfatter, som har baseret sin best-seller bog på hans drømme. Hans kone forsvinder på mystisk vis og Alan udvikler en fæl omgang søvnløshed, som forhindrer ham i at tjene sit levebrød. Han beslutter derfor at rejse til en søvnklinik i den lille by Bright Falls. Her møder Alan en kvinde som minder forbløffende meget om hans kone og hans drømme begynder at udvikle sig til mareridt.
Som enhver anden god forfatter, udnytter Alan muligheden og skriver en bog over hans mareridt. Det eneste problem er bare, at Bright Falls, som bogen skrider frem, begynder at blive mere og mere som hans mareridt.

Gameplayet vil indeholde en masse lys/mørke gameplay, hvor det gælder om at holde sig i lyset for at være bedst beskyttet. Alan kan tænde generatorer og derved lys, sætte ild til ting og bruge sin lommelygte mod de lyssky monstre. Lyset gør dem svagere, og rammer man dem med lyskeglen fra sin lommelygte, skal der færre kugler til at lægge dem ned. Alan taler i fortællerform mens man går rundt i banerne og det virker rigtig godt for historien og giver en presserende fornemmelse af at alt kan ske rundt om hjørnet. Det føles hele tiden som om man bliver holdt øje med af en eller anden tilstedeværelse.

Alan_Wake_70

Grafikken ser sprød ud og Bright Falls ser rummelig og ikke mindst realistisk ud, hvilket i sidste ende vil gøre den meget mere uhyggelig at færdes i, når den ændrer sig til noget groteskt. Lyden sætter det helt rigtige uhyggelige tema og voice acting lader til at være top notch.
Remedy har lavet et avanceret vejr system, som råder over alle slags vejr og fænomener i realtime, og byen skulle ændre sig efter hvilke valg man træffer. Det kunne godt tyde lidt på at Remedy forsøger at skubbe lidt replay value ind på den konto, og kun tiden vil vise om der bliver flere forskellige slutninger at jagte. Der er ikke annonceret noget multiplayer, men det ville heller ikke give mening for den slags titel.

Spillet er foreløbigt sat til udgivelse i foråret 2010.
Du kan se noget E3 gameplay her: