Gamescom 2012 stod i skyggen af E3 og derfor var der også længere mellem snapsene, som den gamle talemåde siger. Den time jeg havde sammen med Kurtis Buckmaster, tidligere professionel gamer, og hans seneste projekt Hawken, var afgjort et af dette års højdepunkter.

Hawken er en free-2-play titel som du kan komme til at spille fra 12. December 2012. Kan du ikke vente så finder du den seneste information på www.playhawken.com. Du placeres i en tonstung robot eller Mech, som er den korrekte betegnelse, med det formål at nedkæmpe andre Mechs. Det er et koncept der er vist mange gange med varierende succes. Det bedste jeg har oplevet er stadig de korte sekvenser i Killzone 3 og det er intet mod følelsen jeg får ved at spille Hawken.

Der er ikke nogen tvivl om at jeg blev slået ihjel langt mere end jeg selv slog ihjel, da Kurtis tog mig gennem det senest build af Hawken. Der er heller ikke tvivl i mit sind om at dette er en titel som alle etablerede fps udviklere bliver nødt til at tage seriøst, uanset om de er i Mech genren eller ej. Den lille udvikler Adhesive Games har på rekordtid skabt et helt unikt univers, eller IP, med en grafisk stil som er intet mindre end enestående. Du kæmper om de sidste ressourcer på en koloniseret planet i miljøer hvor detaljerne i den grad er med til at suge dig ind i kampen. Det er lyssætning, partikel systemet og de mange andre grafiske elementer som jeg ellers kun oplever hos store veletablerede udviklere, som skaber den overbevisende stemning.

Selvom der er måneder til Hawken bliver udgivet så er gameplayet intenst, helt ned til den måde hvor du næsten føler at der er force feedback når du bevæger dig rundt. Når jeg drejer for at sigte kan jeg næsten mærke enertien, og skal huske at flere tons stål ikke sådan lige stopper når det først er i bevægelse. Da jeg endelig mestrer det elegante sidestep ser jeg også at ting falder ned fra bygninger omkring mig, mens støvet hvirvler op, lige inden jeg føler to granater hamrer ind i ryggen. Kurtis har valgt en noget mindre Mech som er hurtigere og er på en eller anden måde kommet bag mig. Jeg bruger mine jetpack for at komme op på bygningen og væk. Så meget for at nyde sceneriet. Nu skal der kæmpes.

Det er også det hele spillet drejer sig om. Kampene. De er fantastiske og den HUD som findes er noget af det bedste jeg har oplevet. Du kan se status på dine våben og skjold, samtidig med at de flimrer og forsvinder hvis du har taget for meget skade. Det er også signalet til at forlade Mech’en inden den eksploderer eller at finde et hjørne hvor jeg som et minimum kan få min skjold på fuld kapacitet. I en kombination af held og febrilsk galskab får jeg under min undvigemanøvre drejet mig rundt. Kurtis Mech er inden for rækkevide og jeg benytter nu råstyrke og hamrer min gatling mod hans skrøbelige cockpit. Denne gang er det mig der vinder. Jeg ser flammerne slikke op af exo-skellettet og ved at denne gang er sejren min. Nu er jeg kun 15 kills bagud.

Det er tid til at kigge på de mange forskellige typer af Mech. Der er et udvalg som helt sikkert stiller alle tilfredse. Der er masser af kosmetiske elementer som jeg glæder mig til at bruge sammen med forskellige typer af Mech’s og våben som også tigger og beder om at blive luftet. Det er også annonceret at Hawken kommer til at understøtte Oculus Rift som er et VR eller Virtual Reality hovedsæt. Her er skærmen indbygget i en brille, sammen med et accelerometer så billedet du ser ændres når du bevæger hovedet. Det bliver en af de ting jeg glæder mig til at prøve. Jeg tror at kombinationen af VR hovedsættet og det fantastiske gameplay giver et spiloplevelse som ingen anden.

Der er stadig lang tid til 12. december og jeg spændt på hvor meget mere Adhesive Games når at proppe ind i denne, i forvejen, omfattende titel. Hvis du kan lide first person shootere så er der alt mulig grund at hente denne titel, i det øjeblik den udkommer. Best of Show går for mit vedkommende til Hawken.