Killzone_3_590

Killzone 3
er det fjerde spil i den succesfulde serie udviklet af Guerrilla Games. Ja det er så det tredje spil til PlayStation, da Killzone: Liberation alene udkom til PSP. Killzone 3 tager over hvor cliffhangeren fra to’eren sluttede, i kampen mod racen Helghast. Gamerslounge har haft den seneste preview udgave i hænderne, for at se hvad vi kan forvente når spillet udgives 22. februar næste år.

Move…Killzone…3…D
Som ovenstående hentyder til, så understøtter Killzone 3 Move og 3D. Inden jeg kommer ind på hvordan det virker, er det naturligt at se lidt på selve spillet. Killzone 3 er en klassisk first person shooter som foregår ude i fremtiden, hvor du som soldat i ISA (Interplanetary Strategic Alliance) kæmper mod den menneskelignende race Helghast. Historien i Killzone 3 er ikke så dyster som tidligere og det giver et stemningsløft at se gåpåmodet i videosekvenserne. De mange Hollywood stemmeskuespillere gør også deres til en entusiastisk stemning. Samtidig fortsætter Killsone 3 den høje grafiske standard og der bliver også nye spændende miljøer med sne og vand.

Killzone_01
Der bliver også fastmonterede våben du kan vride løs og tage med.

Årsagen til specifikt at nævne områder med sne og vand er det komplicerede i at gøre disse miljøer levende og troværdige. Det er tydeligt, at grafikken i forhold til Killzone 2 har fået endnu et nøk op. Det er samme kvalitet som ses i titler som God of War III og Uncharted 2. Jeg er tilsvarende imponeret over animationer og specielt de mange mindre detaljer på slagmarken gør det hele meget levende. Sammen med lydsiden giver det en medrivende oplevelse. Jeg får stadig hjertebanken og koldsved når jeg hører den summende lyd af MAWLR partikelkanonen som tager til i styrke, inden den kulminerer i en eksplosion og et lysglimt.

Killzone_03
Den ufatteligt store MAWLR er en dejlig old school boss kamp. (Screen shot fra preview)

Kampagne delen kan spilles på sværhedsgraderne Recruit, Trooper, Veteran og Elite. Som et ekstra plus er der denne gang co-op, så du i splitscreen kan gennemføre kampagnen sammen med en anden spiller. Det har længe været et ønske fra den store fanskare og det bliver nu opfyldt. Den bid af kampagnen som vi har modtaget, givet et solidt indtryk af spillet og de mange forskellige våben som er til rådighed. Du kæmper mod The Higs, som Helghast kaldes, i store åbne områder, små snævre skyttegrave og omkring store tekniske installationer.

Killzone_06
Minigun mod MAWLR. Hvem tror du vinder? (Screen shot fra preview)

I dette preview kulminerer det i et slag mod en imponerende MAWLR, som er en gigantisk Helghast Mech (menneske styret køretøj som ligner en robot). Til sammenligning minder den om Goliath fra Resistance 2. Den nedkæmpes ved først at bombardere den med raketter og efterfølgende ødelægge de sidste vigtigste dele fra en flyver med en minikanon. Det er en intens kamp i et fyrværkeri af flydende action. Det tegner godt for den endelige udgave af Killzone 3.

Killzone_05
Hvem ønskede noget flamberet? (Screen shot fra preview)

Noget som også ser ud til at fungere over alt forventning er integrationen til Move. Der har været meget diskussion om de forskellige bevægelsessystemer kan anvendes til andet end familie spil. Killzone 3 ser ud til at have den bedste integration indtil videre. Når du anvender Move kontrolleren så repræsenterer Move højre side af en standard Sixaxis kontroller. Det betyder at du sigter og genlader med Move. Du flytter dig rundt ved at anvende pinden på venstre side af en Sixaxis kontroller eller ved at benytte en Navigator.

Hvis du bruger et par minutter på at sætte Move op så den passer til dig og dit fjernsyn, så er sigtet præcist. Det er meget velfungerende, specielt når du sigter, fordi sigtet automatisk låses på målet. Skifter du mellem at sigte og at skyde fra hoften, kan du hurtigt nedkæmpe de fjender du ser. Jeg har været nød til at anvende en almindelig Sixaxis kontroller i stedet for en Navigator. Det fungerer selvom det ikke er ideelt. Jeg ønsker at spille Killzone3 med Move, en Navigator og Sony’s Sharp Shooter. Kunne det blive på en projekter med et 5 meter billede vil det være perfekt. Inddtil da vil må jeg nøjes med mit usle lille 37 tommer uden den fede Sharp Shooter vist på billedet nedenfor. Om jeg har oplevet nogen problemer? Ikke andet end at fruen i huset mener vi skal have mørklægningsgardiner hvis jeg insisterer på at spille Killzone 3 med Move i underhylere.

Move_sharp_shooter

Der er meget fokus på 3D fra de forskellige udviklere og jeg er spændt på at prøve hvordan det fungerer – så snart nogen forærer mig et 3D TV. Selv uden 3D er mine forventninger til Killzone 3, på basis af dette preview, meget høje. Det er den første store titel hvor Move er designet ind fra starten. Samtidig er det en fornøjelse, at se et spil med denne grad af action og detaljer have en så høj billedfrekvens. Jeg forventer, at Killzone 3 leverer samme hæsblæsende tempo og kvalitet gennem hele spillet Desuden ser jeg frem til en on-line del som giver PlayStation spillere et first person shooter hvor scenen er fri fantasi med jetpacks, våben og fantastiske scener. Guerrilla Games har igen hævet overliggeren og jeg glæder mig til at få fingre i den fulde udgave af Killzone 3. Stadig i tvivl om det er noget for dig?

http://www.youtube.com/watch?v=ftpph-1a0hc