Når det kommer til valget af mus, kan det være rigtig svært. Der er mange overvejelser at gøre, specielt hvis man vil bruge en mus til både almindelige kontor arbejde og til mere avancerede gøremål såsom gaming. Her kommer ROCCAT Burst Pro Air til sin ret. Den seneste mus fra ROCCAT, har nemlig utrolig mange finesser der gør den rigtig god til mange forskellige brugssituationer. I anmeldelsen her er musen blevet brugt til et væld af opgaver og på tværs af mange forskellige platforme. Er den god til det meste? Find svaret her.

ROCCAT har gjort sig meget umage med at forbedre deres Burst lineup og deres seneste mus som vi har kigget nærmere på, nemlig ROCCAT Burst Pro Air, er forbedret på mange områder. Dette er også den første mus i deres Burst serie som er trådløs. Derudover har musen i stedet for bare én RGB zone, hele 4 RGB zoner. Disse kan individuelt skiftes og der er et væld af valgmuligheder for hvordan du vil have at din mus lyser op. Musen har optil flere tilslutninger, hvor du kan vælge mellem USB reciever, Bluetooth eller direkte med USB-C kabel.

ROCCAT Burst Pro Air har 4 RGB zoner. Med et utal af valgmuligheder, kan farvene skifte, tilpasses og justeres efter dit behov og stil.

Hvis vi først dykker ned i ROCCAT Burst Pro Airs design, så er den lille og let i hånden. De 4 RGB zoner ligger under håndfladen, og selve skallen af musen har et honeycomb design, hvorfra det indre RGB lys skinner igennem.

Knapperne højre- og venstre musetast ligger tilpas til fingrene og ligeledes gør sideknapperne, rullehjulet og DPI knappen. Siderne af musen er lavet af mat plastik, hvoraf knapperne er i sort plastik. Under selve musen sidder knappen til at skifte mellem tilslutninger, hvor man kan vælge enten Bluetooth eller 2.4GHZ trådløsforbindelse. Her finder man også et hulrum hvor man kan putte USB receiveren, når man ikke bruger den. Batterilevetiden er reklameret til at kunne håndtere 100 timers brug ved trådløs forbindelse. Men da jeg skiftevis har brugt trådløs og kabel hvor der har været opladning, har påstanden ikke kunne testes.

Designmæssig så ligger musen ret godt i hånden og til trods for at hele musen er lavet i forskellig materialer af plastik, så føles den ikke billig i brug. Selve skallen som ROCCAT kalder for et Bionic Shell, er både vand og støvafvisende. Der forefindes dog ingen IP rating af musen. Knapperne klikker godt og er ret holdbar til intens brug. Dens symmetriske design gør den generelt let for selv dem med de mindste og største hænder at bruge. Derudover er den dejlig lydløs når man glider den henover en mussemåtte. Musen vejer små 81g.

Musen blev i anmeldelsesperioden brugt til både almindeligt kontor arbejde, såvel som gaming på pc, PS5, og på en Android smartphone. Her kommer de forskellige tilslutningsmuligheder nemlig til gode, da det krævede tilpasning til hver platform den skulle bruges på. På pc kørte jeg med 2.4GHZ forbindelsen med den medfølgende receiver. Det er også her på pc at man kan hente det stykke software som gør tilpasninger til ROCCAT Burst Pro Air muligt. Mere om det senere. Men på pc fungere musen upåklageligt i både dokumenter, til web browsing og til spil.

Der blev også spillet Android spil på min smartphone med musen, hvor den blot skulle tilsluttes med Bluetooth. Selvom største delen af Android spil gør sig med bedst med touchscreen input, så er der en række RTS og lette casual spil hvor det er meget behageligt at bruge en mus. Spillede f.eks. Game Dev Tycoon, hvor det fungerede ret så godt. Alle musens knapper er nyttige på en smartphone, hvor af diverse knapper kan bruges til at vælge det som musen peger på på skærmen, gå tilbage osv.

ROCCAT Burst Pro Air i brug med PS5. Her spilles FORTNITE, hvor musen giver en forbedret præcision fremfor almindelig controller.

På både pc og PS5 blev musen testet intenst på Fortnite. Spillet er også et af de få spil på PlayStation som kan bruges med tastatur og mus. Her fungerede det direkte fantastisk. På pc var der ingen problemer og det samme gælder for PS5 versionen af spillet. Dog krævede det lidt trial and error, da musen skulle tilsluttes med kabel til konsollen. Der er ikke særlig mange brands der fungere trådløst med PlayStation hardware. Men med kablet der følger med, så fungerede det. På tværs af platforme kunne jeg også skifte DPI, så om jeg havde brug for hurtig respons, eller mere præcision, så kunne jeg få det, hvilket var lidt imponerende at det er muligt.

Musen kan tilpasses med et dertilhørende software på pc, som ROCCAT har udviklet til deres hardware. Programmet hedder ROCCAT Swarm og her kan du tilpasse godt og vel alt det som musen kan præsterer. Swarms interface giver sig selv og er let at finde ud af. Du har en lang række muligheder såsom lodret rullehastighed, hastighed for dobbeltklik, DPI-onskifter, tildeling af knapper og oplysning. Du kan også skifter rundt på knappernes gøremål. Fra Swarm kan man også holde øje med signalstyrken til musen, batteriet og meget mere.

Alt i alt så er ROCCAT Burst Pro Air god til det meste. Om end det er til gaming, arbejde eller bare til hverdags brug, så fungere musen ret godt til det hele. Designet er veludført og den ligger godt i hånden. De smarte RGB zoner har selvfølgelig kun til formål at se smarte ud, og det gør de bestemt også. Musen har rigtig mange smarte finesser, som der kan udforskes yderlige i ROCCATs eget Swarm software. Ændre lys, indstillinger og det tekniske så det passer til dig. Hvad er der ikke at kunne lide her. En smart og fed mus.

ROCCAT Burst Pro Air specs:

• ROCCAT® Owl-Eye 19K optical sensor
    (Based on PAW3370)
  • Adjustable lift-off distance
  • 50g acceleration
  • 400 IPS tracking speed
  • ROCCAT® Titan Switch Optical
  • 100 million click life cycle
  • On-board memory for up to 5 profiles
  • ROCCAT® Bionic Shell
  • 1.8m Phantom Flex™ charging cable

Hvad er der i pakken:

• ROCCAT® Burst Pro Air (Black) / (White)
  • Phantom Flex™ Charging Cable
  • Quick-Start guide
Forrige indlægThe Sims 4 Werewolves Game Pack kommer 16. juni
Næste indlægOverclock i stil med Kingston FURY Beast DDR5 RGB
roccat-burst-pro-air-anmeldelseAlt i alt så er ROCCAT Burst Pro Air god til det meste. Om end det er til gaming, arbejde eller bare til hverdags brug, så fungere musen ret godt til det hele. Designet er veludført og den ligger godt i hånden. De smarte RGB zoner har selvfølgelig kun til formål at se smarte ud, og det gør de bestemt også. Musen har rigtig mange smarte finesser, som der kan udforskes yderlige i ROCCATs eget Swarm software. Ændre lys, indstillinger og det tekniske så det passer til dig. Hvad er der ikke at kunne lide her. En smart og fed mus.