Kan du lide et tur baseret kamp system i stil med Heroes of Might and Magic spillene? hvis svaret er ja, og du måske samtidig har haft det sjovt med at spille titler som FTL, The Binding of Isaac og Darkest Dungeon, så er Skyshine’s BEDLAM måske noget for dig.Skyshine's Bedlam - 2

Skyshines BEDLAM er udviklet af Skyhines Games og udgivet af Versus Evil. BEDLAM er et barsk land som det gælder om for dig som spilleren at kæmpe dig igennem med dit crew. Spillet handler nemlig om at man skal med sit hold af tapre krigere kæmpe sig igennem BEDLAM for at komme over på den anden side hvor den historiske idyl The Aztec City befinder sig. Her skulle man finde et idyl som intet andet og på denne måde hjælpe alle ens passagere væk fra det sørgelige liv de har i deres nuværende land; Bysantine, som altså ligger på den anden side af BEDLAM.

Jo flere passagere man får med sig igennem BEDLAM og ind i Aztec City, jo flere point får man i den endelige score. I starten er der kun et trasnport middel af vælge i mellem med der er i sidste ende 5 forskellige typer “biler” at vælge i mellem. Alle har forskellige våben, benzin forbrug, mad forbug, passager kapacitet og andre ting som gør at man skal koncentrere sig om at skaffe de forskellige resourcer når man er undervejs igennem BEDLAM, alt efter hvilken type “bil” man har valgt.

Skyshine's Bedlam - 3Krigerne er delt op i 4 forskellige typer, DeadEye, Frontliner, Trencher og Gunslinger. De forskellige typer betyder hvilket våben de benytter, hvor meget liv de har og hvor mange felter de kan rykke pr tur. DeadEye er sniperskytten som ikke kan bevæge sig meget, ikke har meget liv med tilgændgæld gør deres sniper rifle meget skade og kan kun skyde fjender som er langt væk. Frontliners er i den modsatte ende af skalaen, de har meget liv, kan bevæge sig flest felter pr tur og giver mindst skade til fjender som er lige ved siden af dem. Ind i mellem har vi Trenchers med Shotguns og Gunslingers med Dual Maskin pistoler.

Selv om at kampene slet ikke er alt spillet har at byde på
fylder det rigtig meget i spillet. Kampene er tur baseret og foregår på et “bræt” med felter. Man har hver tur 2 actions pr “hold”. Dvs at jeg kan rykke en spiller en gang og efter følgende skyde med ham og så vil min tur være overstået. De 2 actions kan også være 2 skud eller 2 ryk og disse behøver ikke foregå med den samme spiller. Nu gælder det altså bare om at nedlægge hele det andet hold. Til hver kamp kan man kun have 4 krigere/soldater med. Normale krigere starter med at være i “Rookie” rang, når de har dræbt 3 fjender bliver de opgraderet til “Veteran” rang, nu har de mere liv, gør mere skade og har en større radius de kan rammeSkyshine-Bedlam-Screenshot-5-640x360 modstandere i. Spillet bruger ideen med permanent død, dvs at når ens soldater dør, så er de væk for altid. Når man ikke har flere soldater i sin “bil” så taber man og skal starte forfra.

“Bilen” som er det her gigante transport middel starter typisk med ca 1000 bezin, 1000 mad og 1000 passagere. Det skal lige siges her at passagere kan ikke bruges som soldater. Soldaterne/krigerne er for sig selv, dem få
r man ca 16 af når man starter, 4 af hver type. “Bilen” bruger benzin og hvis man løber tør for dette så har man tabt og så skal man starte forfra. Hvis man løber tør for passagere fordi de dør på forskellige måder så taber man også. De kan dø af random events, mad mangel og andre ting. Der er mulighed for at opgradere sin “bil” mens man kører, den kan blive bedre på benzin forbruget og mad forbruget, den kan også blive bedre til at helbrede skadet soldater og man kan også sænke prisen på at bruge dens speciel våben i kampene. Det hele lyder meget forvirrende og som om der er mange ting at tage sig til i Skyshines BEDLAM, det lyder som et rigtig avanceret spil, men det er det bare desværre slet ikke.

Skyshines-Bedlam-CombatSkyshines BEDLAM er det værste spil til at hjælpe nye spillere igang. Der er ingen tutorial kampe, ingen tips, ingen hints man kan trykke på, intet der hjælper en igang, udover meget de dårlige, kedelige og lange tutorial videoer som laaaangsomt forklarer en hvordan de forskellige spilmekanikker virker. Dette fik mig personligt til at give op på spillet første gang. Options menuen i spillet er intet værd, der er heller ikke mulighed for at rebinde keys eller vælge nogen form for opløsning eller noget i den dur. Spillet bliver desværre også rigtig rigtig ensformet ret hurtigt. Allerede efter 4-5 timers spil begyndte event at gentage sig så hurtigt at jeg kunne huske hvad der skulle til at ske så snart de begyndte.

I starten da jeg spillede BEDLAM tænkte jeg at jeg bare skulle nå til Aztec City så ville jeg gennemfører spillet. Dette er ikke sandt. Når man når til Aztec city får man bare at vide at man kan vende om og prøve at få flere passagere de hen. Dvs at man skal igennem det samme map en gang til, det var en stor skuffelse. Jeg håbede i det mindste at der skete noget nyt, at man skulle fortsætte igennem et nyt map, men desværre. Man får 6 nye soldater med til turen tilbage og noget mere benzin, that’s it.

Det er flere aspekter i Skyshines BEDLAM som kunne forklares og tales om, men hvis dette lyder som et spil for dig vil jeg heller ikke spolere det hele. BEDLAM er ikke et dårligt spil, det er bare endnu et spil i denne genre som ikke gør noget nyt. Min anbefaling af dette spil ville være at spille FTL som er en bedre version af dette spil.

Skyshines BEDLAM får 2.5/5 point for at ikke gøre noget galt men heller ikke gøre noget super godt.

Forrige indlægPlaystation opdatere deres udvalg på Playstation Store.