Har du ikke set Madagascar 3, så er det en animationsfilm med løven Alex og alle hans venner fra savannen, som skal flygte gennem Europa for at komme tilbage til zoo i New York. Det er der selvfølgelig også blevet et spil ud af og spørgsmålet er om også det kan underholde fans.

Spillet, som er udgivet på stort set alle platforme hvor jeg har spillet Xbox 360 versionen, er et helt klassisk movie tie-in. Det betyder at du har alle figurerne med en handling som følger hovedplottet i filmen. Alex og venner, flygter med et cirkus gennem Europa, og derfor er historien og alle mini spil bygget over cirkus og cirkus forestillinger.

madagascar3 01

I skikkelse af de så elskelige figurer, f.eks. Alex og Marty, skal du hoppe rundt i en Europæisk by for at finde materiale som aberne skal bruge til forestillingen. Hver figur har deres egen specialitet, hvor Alex kan hoppe og svinge på stolper, kan Marty bruge ramper til at hoppe langt og Melman kan gå på line. De to figurer skal arbejde sammen om at nå det endelige mål fordi, det kræver hver figurs specielle evner at komme gennem opgaven. Du styrer din figur i tredje person og skal også selv placere kameraet. I hvert fald det meste af tiden. Som lidt ekstra krydderi skal du undgå at blive indfanget af DuBois, som jagter de undslupne dyr.

madagascar3 03

Når du har samlet materiale nok slutter hver by med at du skal gennemføre et stunt for at trække publikum til din cirkus forestilling. Selve forestillingen er en række at mini spil hvor du starter med at sælge billetter og snacks . Derefter er der faste mini-spil som afspejler forestillingen. Du skal f.eks. gå på line som Melman eller Gloria, eller skydes ud af en kanon som Marty. Du har adgang til alle mini-spil fra starten så hvis du gerne vil prøve kræfter med dem, uden at skulle gennem historien har du også mulighed for det.

Grafikken er lidt kedelig og jeg synes slet ikke den har samme spraglede udtryk som i filmen. Der er også problemer med selve spilmekanikken. Det publikum som spillet sigter efter vil have alt for store problemer med at finde ud af hvad de skal gøre i platformsbanerne, da der ikke findes nogen form for hjælp. Samtidig er det frustrerende at kameraet skifter mellem at du selv kan styre og at være låst af spillet. Der er unødigt meget fyld som f.eks. baner hvor du skal undslippe DuBois, baner hvor du skal dekorere din stunt bane og flere andre ting. I forhold til Danmark er spillet uden dansk tekst og tale og selv i den engelske tale er der ikke engang blevet råd til at benytte de originale skuespilleres stemmer.

madagascar3 02

Madagascar 3 er et spil hvor selv hærdede fans af animationsfilmene og figurerne hurtigt kommer til at kede sig. Det er alt for ensformigt og kombineret med problemerne med spilmekanikken så ender det med at blive en skuffelse. Madagascar 3 ruller gennem Europa og tøffer ind med en placering i den nederste ende af 2.