Elder Scrolls Online(ESO) er det første online spil i Elder Scrolls serien, som i år, har 20 år på bagen. Allerede fra første øjekast vil selv de mindst erfarne Elder Scrolls spillere kunne se lighedstegnene mellem denne titel og seneste spil, Skyrim. Forskellen er dog at ESO foregår 1000 år før handlingen i Skyrim, hvilket man ikke er et sekund i tvivl om, hvis man spillet forgængeren. Flere af byerne og områderne er gengangere, dog er disse teknologisk ikke så udviklet, som vi så i Skyrim.

Character

Som alle andre MMORPG’er skal man indledningsvist vælge hvilken class man ønsker at spille som. Her kan man vælge de klassiske classes som i dette spil bliver kaldet: Dragon Knight, Templar, Sorcerer og Nightblade. Elder Scrolls serien skiller sig ud på det punkt at man udover at vælge class også vælger race. Her tilbyder ESO hele 9 forskellige racer, som hver især giver bonusser som passer til den måde hvorpå man ønsker at spille.  Slutteligt skal man vælge en alliance som man ønsker at være en del af. Her er det en fordel at vælge samme alliance som sine venner. Dette er ikke betydningsfuldt før man når lvl 10, hvor man kan kæmpe mod andre onlinespillere.

Races

Præmissen for dette Elder Scrolls spil er ligesom alle dens forgængere. Vi starter som en fange, nederst i fødekæden uden en trævl på kroppen. Her skal man så kæmpe sig op og vælge sin vej. Der er en som altid en lang række guilds som man kan vælge at blive en del af, og ens quest bliver ofte determineret ud fra disse. Ligeledes får man evner ud fra hvilke guilds man er en del af.  Men nok om Elder Scrolls serien generelt.

Elder Scrolls Online er som sådan et flot spil, ud fra hvad jeg har kunne finde videoer om på youtube. Grunden til jeg siger at jeg har set det på youtube er fordi min egen PC åbenbart ikke var i stand til at køre dette spil i en nogenlunde respektabel opløsning. Jeg har aldrig før haft de store problemer og har spillet spil som Crysis 3 og Far Cry 3 i den højere ende, uden problemer. Spillet er så stort at kræver så meget, at man er tvunget ned i grafik for at kunne være med. Det i sig selv er et kæmpe problem, hvis du spørger mig. ESO er ikke grafisk så flot som man ser ved andre nye spil, dog kræver spillet langt mere end mange af konkurrenterne, hvilket betyder at man skal ned på low quality i mit tilfælde.

Og nu hvor vi er i gang med de negative sider ved spillet, så er der virkelig mange bugs. Jeg måtte tage rigtig mange quests om flere gange fordi de folk jeg skulle tale med aldrig spawnede. Det er selvfølgelig et stort problem, og en hurtig googlesøgning afslørede at der var flere som sad med samme problemer som jeg selv. Ligeledes er der flere grafiske problemer som opstår, særligt i kampsekvenser, hvor man slår ud i luften og rammer modstanden, uden egentlig at ramme ham, og vicaversa.

69508

Når det så er sagt, så er det næsten kun roser herfra og frem. Spillet virkede meget lille indledningsvist, dog da jeg nåede på den anden side af lvl. 10 åbnede hele spillet sig op, og jeg fik den enorme verden jeg er vant til fra de andre Elder Scrolls spil. Det er dybt og der er mange små referencer til de andre spil, hvilket fuldender dette første online spil fra Elder Scrolls, som fans har efterspurgt i SÅ mange år.

Dialogerne i spillet er fantastiske som altid. Der er små sjove referencer og andre humoristiske indslag. Karakteren virker troværdige, og man har lyst til at høre hvad de siger, i stedet for at klikke forbi den kedelige dialog som man tit kan opleve i andre MMORPG’er. Jeg vil dog understrege at det er essentielt at lytte til dialogen med Non-player Characters, da det er en stor del af spillet, og at man let kan komme til at træde forkert hvis ikke man lytter. Jeg har før oplevet at komme til at være en del af modsatte guilds, hvorfor jeg fik mange NPC’er efter mig. Slutteligt er det værd at sige, at det er en stor fordel at have spillet forgængerne. Jeg har selv spillet forgængerne, uden at have brugt voldsomt meget tid på dem. Jeg tør slet ikke forestille mig hvor overvældende og tungt dette spil virker for førstegangsspillere. Det er helt sikkert et punkt man skal forsøge at imødekomme.

Alt i alt virker ESO til at kunne blive et fantastisk MMORGP spil. Problemet er dog at man når ikke rigtig at blive glad for spillet fordi der simpelthen er så mange bugs og grafiske fejl. Der var flere gang hvor jeg nåede at blive glad for spillet, og så stødte jeg på disse problemer, og så havde jeg egentligt mest af alt bare lyst til at slukke min computer. Spillet har potentialet, fordi det hele er lavet så godt. Hele systemet og måden hvorpå man bygger sin karakter og hans evner op er så meget anderledes end det vi er vant til at se. Man kan for eksempel sagtens være en mage(troldmand) som render rundt med et to-håndet sværd og banker modstanderen i melee kampe. Problemet er bare at disse bugs ødelægger spilglæden så meget på nuværende tidspunkt. Derfor vil jeg personligt glæde mig til at spille denne titel igen om en måned eller to når de har fået lavet alle de bugs som er aktuelle lige nu. Når bugsne er blevet fikset har ESO potentialet til at være et af de bedste spil inden for sin genre, hvilket også er grunden til den høje karakter, trods de mange bugs.

[box_info]Spillet er anmeldt på PC og leveret af Nordic Game Supply/Bethesda[/box_info]