Remakes er altid en hårfin balance når det kommer til succes blandt fans. Resident Evil 2 udkom originalt på PlayStation 1 i 1998. Spillet blev et kæmpe hit og fik stor ros for historien, atmosfæren, gameplayet og blev nomineret som en af de bedste  i serien. Det var bare et super godt spil med en metacritic på 89 ud af 100. Mange år og konsol generationer senere, står vi nu med et remake af Resident Evil 2 fra Capcom, som tager alt det fede ved spillet og bringer den ind i nutiden. Vi har spillet PS4 versionen og her er vores oplevelse med Resident Evil 2.

Resident Evil 2 beholder den originale formular hvad angår historien og gameplayet, dog med variationer. Du har i starten to historier at vælge imellem, Leon Kennedy eller Claire Redfield. Det er nødvendig at spille som begge karakterer, for at få den fulde historie om hvad der er sket i Raccoon City. Leon Kennedy er en politibetjent der er på vej til byen og sit nye job på politistationen. Claire Redfield er også på vej til byen, men det er i søgen efter hendes bror Chris, der er forsvundet. Man kommer til at opleve Raccoon Citys mange hændelser fra begge sider og deres historie kommer også til at gå på tværs af hinanden. Mange ting går godt nok igen i begge ture, hvilket er lidt en skuffelse. Men visse genstande er placeret anderledes og det er ikke helt den samme rute de begge følger.

Spillet ses ikke fra en stationære kameravinkel ligesom i det gamle spil. Denne gang får man et tredjepersons perspektiv lige over skulderen. Dette har været et nødvendig træk fra udviklerne, da det gamle format ikke virker ligeså godt den dag i dag. Dermed er det ikke sagt at man kan se alt der kommer til at ske, nede for enden af gangen. Der er stadig masser af skjulte jump scares.

For en som mig der ikke er vild med gyserspil (dårlige nerver), så er der heldigvis lidt tid imellem uhyggen, hvilket er rart. Har man spillet originalen på PS1, og tror man kender til alle jump scares, så kan godt tro om igen.  Uhyggen er spredt godt og grundig og lure om hvert et hjørne. Det hele bliver kun intensiveret lidt senere i spillet i form af en stor fyr kaldet The Tyrant. Mere om ham senere.

Detaljeringsgraden i Resident Evil 2 er også noget helt for sig selv. Der er lagt så mange detaljer i alt man ser og kan interagere med. Man finder ikke én eneste sektion i spillet, som virker tomt eller ufærdig. Et af de første steder man befinder sig i, i spillet, er Raccoon City Police Department som er fyldt med rum, etager, masser af mystik og zombier. Belysningen fylder atmosfæren med uhygge hvor end man går hen og det kan sende et gys ned af ryggen, når en zombie pludselig springer frem og kaster sig imod dig fra mørket. Du kan skyde dem, men selvom de ligger ned, kan de sagtens “vågne” op igen uden varsel. De er ikke bare statiske skydeskiver, der kræves planlægning og præcision hvis du vil overleve for ammunition er der ikke meget af.

Zombier og andre fjender er der masser af. De ulækreste er uden tvivl Lickers. De kan kravle rundt på loftet og der skal en del til, før de stopper deres jagen. Men de er slet ikke uhyggelige i forhold til en anden, ret så klam fætter. The Tyrant som jeg nævnte før, er en stor fyr i læderjakke og med hat. Han går rundt overalt på politistationen og andre steder du bevæger dig hen. Selv når du ikke er i nærheden af ham, så er han der stadig – et eller andet sted. Man kan høre hans tunge skridt gennem gangene og bliver hans skridt højere, så er det med at være varsom. Han er frygtindgydende og kan ikke stoppes uden videre. Man ved aldrig hvornår han sprænger en dør op og og kommer efter dig. Dit bedste træk er at flygte!

Fjendernes AI er nu godt skruet sammen, og selvom man bevæger sig ind i et andet rum, kan de godt finde på at sparke døren op og komme efter dig. De er slet ikke så dumme endda. Men når det gælder at få de levende døde lagt ned, så er det også med at være varsom hvad angår ammunition. Der ligger ikke patroner og bazookas i hvert rum. Har du ingen patroner eller knive at gøre godt med, er der ét alternativ, at løbe! Udover håndvåben, findes der også håndgranater, som kan placeres i munden på en angribende zombie, for dernæst at se hans grimme ansigt eksplodere. Flashbang granater er et godt værktøj til at distraherer de omkring gående zombier, og giver dig tid til at flygte.

Der er mange ting at holde styr på i RE2. Du har ikke alt for meget plads gøre godt med i starten og skal vurdere de ting du tager med dig nøje. Har du brug for shotgun patroner, når du ingen shotgun har? Hvilke genstande kan kombineres for at gøre mere skade eller effekt på dig selv?

Med tiden kan du finde tasker, som giver dig mere plads at rykke rundt med. Men heldigvis er der også nogle kasser spredt på tværs af spillet, hvor du kan gemme de genstande eller våben, du ikke lige har brug for. Det er rart. Nogle af de genstande man bruger, såsom nøgler, kan gemmes væk, når de ikke er nødvendige mere og dermed har du mere plads.

Gameplayet er andet end zombier og løbe væk fra skræmmende lyde, der er dokumenter at læse og gåder at løse. F.eks. i starten af spillet, hvis man vælger Leon, skal man åbne en hemmelig vej ud fra den store forhal i politistationen. Her kræves 3 specielle genstande, der kan åbne en port. Hvor de er og hvordan man får fat på dem, må man selv finde ud af via fotoer, skribler i notesbogen og tegninger. Spillets puzzle sekvenser er et skønt og kærkommen afbræk fra uhyggen og zombie stresset.

Under din tur i spillet, vil man lukke op for lidt ekstra indhold i form af koncept billeder og 3D modeller af fjender, karakterer, våben og andre genstande som man kan se nærmere på ude i start menuen. Der er masser at se til. Ikke mindst når man gennemført historien med både Leon og Claire, så kan man spille som Tofu eller Hunk ligesom i det originale spil. Den game mode er kaldet The 4th Survivor og at spille som Tofu, er da lidt humoristisk.

BONUS INFO: Karakteren “Tofu” man kan spille som, er et reelt stykke tofu der er blevet 3D skannet af Capcom selv. Se det er at kæle for detaljerne.

Resident Evil 2 er et spil der i den grad er blandt de bedste remakes til dato. Lige fra annonceringen og til udgivelsen, har spillets hype ikke kunne stoppe og det er med god grund. Spillets succes ligger uden tvivl i Capcoms kærlighed til originalen og at give fans det de vil have. Historien og gameplayet er stort set det samme, men er nu bragt ind i nutiden med nye grafiske højder, kameravinklen og atmosfæren der tager det uhyggelige til et nyt level. Her har vi et spil, der virkelig er et must have i 2019. Vi er begejstrede og er du Resident Evil fan, burde du også være. Fantastisk godt spil!