Der var en tid hvor maskotter for konsoller var det helt store. Spiludviklere kæmpede om at få deres figurere til at tage rampelyset på en given konsol, såsom Master Chief på Xbox, Super Mario på Nintendo og Crash Bandicoot på Sony PlayStation. Crash Bandicoot delte dog pladsen med en anden ellers kendt lille væsen, kaldet Spyro. Spyro havde 3 store spil på den aller første PlayStation og nu kan du opleve dem i en helt ny remaster kaldet Spyro Reignited Trilogy, fra udvikleren Toys for Bob der også stod bag Skylander spillene. Er det ligeså godt som originalerne? Vi har spillet PlayStation 4 Pro udgaven af spillet, men den udkommer også på Xbox One.

Spyro Reignited Trilogy indeholder de tre første spil i Spyro serien , udviklet af Insomniac Games i sin tid, heriblandt Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto’s Rage! og Spyro: Year of the Dragon. De har alle fået fuld skrue på grafikken, musikken og gameplayet er akkurat som den gang og med det hele er samlet i én pakke. Platform spil er ikke noget der bliver prioriteret særlig højt i nutiden, så derfor er det også fedt at en gammel kending som Spyro nu er tilbage, og han har aldrig set bedre ud. Soundtracket og stemmerne har også fået en kærlig behandling, som nu passer endnu bedre til spillene.

På tværs af de 3 spil kommer du ud for et hav af udfordringer, smukke baner, HUBs (hvor du som udgangspunkt begiver dig ud på de forskellige baner) og et utal af fjender. Du spiller som Spyro, en lille drage med stor personlighed. Han kan løbe hurtig og stange fjender med hans horn og spy med ild. I hvert spil står dragernes rige på spil og det er optil Spyro at besejre de mange fjender, for at skabe fred og harmoni til dragerne og folket han møder.

Toys for Bob har brugt nogle seriøse kræfter på udviklingen og har bragt charmen og det fede ved platform spil, ind i vores tid. Hver bane man begiver sig ud i, er lavet og modeleret helt efter de originale spil. Hver en klippe, hus, fjende og vandfald er lige som vi husker dem. Slut er det med de kedelige flade teksture og nu står alt mere farverig og frodig. Animationerne har også fået en overhaling og hvis man er fan af nuttede animationer, så kommer du til at elske Spyro og hans lille ven Sparx.

Gameplayet er lige til og let at håndtere. Banerne er så forskellige og der er så meget at se overalt. Man skal bla. rede drager i det første spil og de tager uden tvivl rampelyset. De er så fantastiske at se på. Førhen var de mere eller mindre den samme drage, men med andre farver. Nu er de fyldt med personlighed og hver er de unikke.  Er du vild med at indsamle genstande? Så er spillene her lige noget for dig. Der er gems, æg og meget mere at lede efter i hver en afkrog af de forskellige verdener. Det kan tage et sted mellem 20 og 30 timer at gennemføre spillene.

Musikken har også fået en god behandling. I de gamle spil, var musikken statisk og kørte på et loop. Denne gang er soundtracket mere organisk og tilpasser sig, til de situationer man er i. Springer man bare stille rundt, er musikken stille og rolig. Braser man derudaf eller er igang med en boss battle, så bliver musikken mere intens. Selve det musikalske har fået mere fylde og passer nu bedre til de situationer man er. Men er man mere til det originale soundtrack, så kan man skifte rundt inde i indstillinger. Dét ret fedt!

Spyro og de andre figurs stemmer, er også genindspillet på ny. Stemme-skuespilleren Tom Kenny som lagde stemme til Spyro i Spyro 2: Ripto’s Rage! og Spyro: Year of the Dragon, har endnu engang lånt hans stemme til hele trilogien. Er man ny til serien og er ens engelske ikke det bedste, så har Toys for Bob gået et skridt videre med stemmerne og for første gang kan du opleve trilogien med dansk tale.

Toys for Bob har bare ramt plet!. Der er noget for alle om man er voksen eller barn. Man kan føle sig helt tryllebundet af spillenes charme og flotte verdener. Trilogien er blevet behandlet med værdighed og ikke mindst kærlighed til serien. Det er så fantastisk fedt at være i selskab med Spyro igen efter alle disse år. Det eneste negative der er at sige, er at kameraet nogle gange kan være lidt underlig. Men det er så også det eneste. Tag en dag ud af kalendere, find dit ynglings guf frem, læg telefonen væk og kast dig ned i din favorit stol eller sofa og nyd Spyro Reignited Trilogy. Det har du fortjent!