Så blev det endelig tid til, at vi skal en lille smut til Tamriel, for at bekæmpe al ondskab, for vi har nemlig set nærmere på The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited på Playstation 4.

Når man starter spillet op, kan det godt være med en lille frygt om at, nu bliver det helt vildt svært at finde ud af, da man har hørt så meget om, hvor stort Elder Scrolls Online det er, men det er faktisk ikke så galt som først antaget, for man bliver stille og roligt sat ind i tingene og ikke mindst, hvordan spillet det fungerer generelt.

Eso

Jeg har spillet en smule Elder Scrolls tilbage i Skyrim tiden, men ikke så meget så det gør noget, så man kan godt sige, at jeg er ny i dette univers, så denne anmeldelse er set fra ”nye” øjnes synsvinkel, men alligevel set med en erfaren MMO spillers øjne.

Når man først er kommet igennem den første lille tutorial mode, så vil man først begynde at forstå, hvor stort et spil man er gået i gang med her, for den verden man kommer ud i, er forbløffende stor og jo længere man spiller, jo mere bliver man overrasket over, at det bare bliver større og større det spil.

Grafisk set er Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited i en klasse for sig selv, for det er uden tvivl en grafisk perle, for de har virkelig formået at skabe lige dette miljø som spillet vil, og det er så detaljeret overalt, at man slet ikke forstår, at det er muligt at skabe sådan en flot og levende verden som de har gjort her. Man kan, uden at overdrive, nemt bruge timer på, bare at rende rundt og nyde Tamriel og hvad den verden har at byde på.

Eso flamme

Nu når vi er ved verdenen i Tamriel, så kan vi lige så godt se på om det så fungerer, at det er lavet som en online verden, frem for den singleplayer oplevelse som vi er vant til. Jeg kan lige så godt sige med det samme, at det fungerer faktisk rigtig godt som online spil, for det giver spillet en hel del ekstra, at der er andre i denne verden man render rundt i, da det gør spillet meget mere levende, og man ikke altid er forberedt på, hvad næste træk det bliver.

Noget der kan bruges meget tid på i spillet er, når man skal crafte nye ting, for der er gode muligheder for at lave sit eget armor, våben og potions. Men det er ikke bare sådan lige, for de har desværre gjort det meget besværligt at skaffe materialer til crafting i Eso, end vi er vant til i så mange andre spil, men når det så er sagt, så er det positivt, at man har gjort det på den måde, at man nemt kan plukke, hakke miner, fiske osv. uden de store problemer, så hvis man vil bruge noget tid på dette, så er det faktisk noget, der trækker spillet en smule op.

Styringen i spillet er meget god, for de har formået at bruge Playstation 4´s Dualschock 4 rigtig godt, for når man spiller, så ligger diverse spells meget naturligt, og man er hurtigt inde i kontrollen af ens karakter.

Eso dino

Lydsiden, er lige som man kan forvente det, nemlig god og stemningsfuld, men kan til tider desværre godt blive ret ensformig, men det kan man ikke undgå når det jo tit er det samme, man render og laver i spillet.

Da Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited er et rendyrket online spil, så skal der også ses på om det fungerer når man spiller med hinanden, og det har de gjort rigtig godt. For først og fremmest, så fungerer det godt når man sidder og spiller i grupper med andre, hvis gruppen selvfølgelig arbejder sammen, for der er lagt stor vægt på samarbejde i EsO. Men når det så er sagt, så er der desværre noget i konsol versionen, der ikke fungerer som jeg syntes det burde, og det er nemlig når man er i gruppe, eller i en guild (klan) for den sags skyld, så er den eneste måde man kan kommunikere på, via spillets ingame chat, som kun kan bruges når man har headset på, hvilket også fungerer fint, men er et problem, da rigtig mange ikke bruger headset på deres Playstation 4, og så bliver man sendt ud i en gruppe med andre, hvor der er ingen der siger noget, og der er ingen der ved, hvad de andre laver.

Eso havn

Så en lille notits fra os til Bethesda og Zenimax er, at måske få lavet en form for ingame chat, hvor man enten kan skrive små pre definerede beskeder, eller måske man kunne følge fremskridtet og mængden af disse MMO spil og gøre så man kan tilføje en fysisk chat til os, der godt kan finde på, at sætte et tastatur til vores Playstation 4.

Nu da vi har rundet, hvordan det fungerer når man skal chatte/snakke sammen, så kan vi i samme omgang lige så godt runde, hvordan det fungerer når man skal finde andre at spille sammen med. Hvis du ikke er så heldig at være i en aktiv guild, så kan man bruge group finder muligheden, hvilket som udgangspunkt er meget smart, men når det så er sagt, så fungerer det desværre ikke lige så godt. For man kan den ene dag få en gruppe til en dungeon eller PvP med det samme, mens andre dage, så kan man vente 1 time+ for at få en gruppe af folk at spille med. Jeg ved ikke om det er fordi systemet ikke virker som det skal, eller der bare ikke er spillere nok, så man kan få grupper inden for en rimelig tid. For hvis man gerne vil spille i en dungeon eller PvP med andre, så er det ikke lysten der får værket til at drive det, hvis man skal vente over 1 time på det.

eso dungeon

Man bliver hurtigt betaget af den måde man spiller sammen, når man er i dungeon, og man er klar til at tage 1 mere med det samme, for de er godt skruet sammen, så hvis du er i en guild, så ud med dig og lav en masse dungeons, for det er en oplevelse I ikke vil være uden. Det samme gælder PvP, for det fungerer også rigtig godt, men det kan bare virke meget stort og overvældende for nye spillere. Selvom det er meget stort, så er det ret sjovt og man kan også bruge meget tid her, hvis det er det man ønsker.

Hvis vi skal samle alle spillets oplevelser i en, så ville det nok lyde sådan her. Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited er uden tvivl et køb værd for de fleste gamere, men det kan til tider dog godt være lidt ensformigt når man er ved at level sin karakter op, da quest´s tit er lavet med, at man skal rende fra A til B og så tilbage igen, hvilket måske kan virke lidt trivielt for den enkelte gamer, men samlet set, så er det ikke noget, der trækker sønderligt ned, for Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited har bare så mange ting at byde på, og har et utal af timer i sig.