Nu er det ved at være længe siden at The Outer Worlds fra Obsidian blev udgivet, men endelig har vi den første udvidelse til det store sci-fi RPG eventyr. I den nye DLC udvidelse Peril on Gorgon, får du smæk for skillingen i form af godt og vel 8 – 10 timers nyt gameplay, på en helt ny planet. Er det godt? Det kan du bande på!

Hvis du har gennemført historien i The Outer Worlds eller ihvertfald er kommet til den quest der hedder Radio Free Monarch, så kan du komme i gang med Peril on Gorgon. Det hele starter ret så mystisk, da der dukker en afhugget arm op på dit rumskib. I hånden er der en note, der guider dig i retningen af hvad Spacer’s Choice brygger på af dårlige business hvad angår farmaceutisk forskning. Det er nu din opgave at rejse til Gorgon, og udforske bjerge, forsknings faciliteter og ikke mindst bliver du sendt ud i Hyperion, for nå til bunds i sagen.

Du kommer vidt omkring i Peril on Gorgon, og selve historien er der kød nok på, til at man føler sig engageret. Du bliver taget vidt omkring i Hyperion systemet, og det er skønt at se en masse nye steder. Der er steder såsom Ambrose Manor, som er et forskningscenter i kredsløb og så har vi klubben Byzantium.

Der er selvfølgelig en del flere steder, men som helhed er det skønt at se en masse nye lokationer, som får Gorgon til at virke spændende at gå på opdagelse i.

Udover en håndfuld interessante steder at besøge, så er der også en nogle nye karakterer at snakke med. Vi har blandt andet Minna Ambrose som er arvingen på Ambros Manor, og som hyre dig til at finde til bunds i hvad der helt nøjagtig er sket på stedet og leder dig i søgen efter en forsvundet journal. Historien og de quests du kommer på, er ikke meget mere forskellige end dem du ellers har oplevet i andre dele af spillet, men stadig mindeværdi nok til at man husker dem.

Obsidian har jo som altid, god sans for humor, og det kommer også frem i udvidelsen. Ikke mindst er her også det som deres spil er kendt for, med valgmuligheder, der er med til at forme historien. Selvom valgene ikke er sort og hvidt, så er det stadig spændende at se hvor ens valg tager dig hen.

En lille kritik, som mange andre også har pointeret, er mængden af tekst der skal læses, eller samtaler med andre NPC’er. Her må jeg give dem helt ret, der er utrolig meget tekst at komme igennem, og mange historie detaljer, skal man også læse sig frem til via dokumenter, terminaler eller beskeder du får via din radio.

Er man mere skydeglad og finder historien ikke særlig vigtig, så kan man altid hoppe let over dem. Men så går man også glip eventuelle hemmeligheder eller quest informationer, der nu måtte være.

Hvad angår fjender, så er det også mere af samme som du kender. Der er marauders, primater, rum pirater og robotter, men de er ikke meget anderledes end dem du har kæmpet mod tidligere i spillet. Her kunne man godt have ønsket sig nogle lidt mere skræmmende freaks, da man jo er f.eks. befinder sig på et facilitet, der eksperimentere med stoffer.

Peril on Gorgon kan vist bedst betegnes som en detektiv historie, der tager dig vidt omkring i Hyperion systemet, og for det, virker udvidelsen perfekt. Man får set en masse nye steder, nye mennesker at snakke med og hvad der ellers følger med. Selvom der ikke bliver introduceret noget nyt eller banebrydende til det i forvejen store spil, så føler man sig godt underholdt under turen i Gorgon.

TL;DR
Vurdering:
Forrige indlægSulten Snorlax i Pokémon Café Mix
Næste indlægSerious Sam 4 er ude nu
En ung fyr fra det Nordjyske. Vokset op med spil lige fra Commodore 64 og til nutidens konsoller. Holder af et spil med en fed historie og action. Er en gut med lidt for mange spil og alt for lidt tid. Arbejder til daglig på et lager, men i fritiden handler det om livet med fruen og spil. PSN - Xbox Live - Steam @ MrJonasDK