Tokyo Mirage Sessions ♯FE Encore er et crossover mellem to legendariske serier, nemlig Fire Emblem og Shin Megami Tensei. Oplev dette enestående spil fra den kritikerroste spiludvikler Atlus, der i sin tid blev lanceret eksklusivt til Wii U. Denne gang er spillet landet på Nintendo Switch, med nogle ekstra features og lidt ekstra historie fortælling.

Tsubasa Oribe i vente position.

Velkommen Til Tokyo!

I Tokyo Mirage Sessions ♯FE Encore møder man en gruppe japanske unge i det moderne Tokyo. Man bliver hurtigt introduceret til Itsuki Aoi, hans benhårde ven Touma Akagi samt, Tsubasa Oribe, som har en drøm om at blive et stort popidol. Da fantom lignende væsner, kaldet Mirages, angriber Tokyo – på jagt efter mennesker med stort talent, havner vores unge venner midt i kaoset. Nogle Mirages kidnapper Tsubasa og tager hende med til en anden dimension kaldet Idolasphere, men det lykkes hende at undslippe helskindet, med lidt hjælp fra Itsuki Aoi og Fire Emblem-figurerne Chrom og Caeda.

Da vores venner vender tilbage til den Tokyos gader endnu engang, bliver de rekrutteret af Fortuna Entertainment, som udover at være et agentbureau, viser sig at være en organisation, der kæmper mod Mirages.

I løbet af spillet kommer man gennem mange forskellige Idolasphere med unikke temaer, hvor man skal besejre Mirages. Kampene er strategiske og rundebaseret – et klassisk turnbased RPG format der møder moderne japansk popkultur. Spillet blander forskellige elementer fra Shin Megami Tensei- og Fire Emblem-serierne. Så dette kan man, hvis man er bekendt med serierne, bruge til sin fordel.

Tiki fra Fire Emblem, set i sit Tokyo Mirage Sessions design.

Fire Emblem!

I Fire Emblem serien, er der den famøse og velskabte weapon-triangle, som er spillets primære spilmekanik. Det fungere som sten, saks, papir – plus nogle ekstra tilføjelser. Denne funktion er også med i TMS#FE og baner primært vejen for et solidt RPG element. Hvis man er bekendt med denne trekant, kan man lynhurtigt få et vigtigt slag ind på fjenden, da det ikke er hemmeligt hvilket våben de er baseret på. Så med denne viden, er det nemt at danne sig et overblik.

Dog er der andre fjender som er magi baseret, og det er ikke altid nemt at se, hvilken form for våben de repræsentere. Her handler det om at prøve sig frem, og ofte vil oddsne være med én. Der vil være sandsynlighed for, at man rammer deres svagepunkt. Dette bliver desuden gemt til fremtidige kampe, og bliver tydeliggjort med et grønt udråbstegn.

Session!

Men det vigtigste redskab, udover sin viden, er Sessions. Dette er spillets kerne mekanik, og det fungere sådan, at ens karakterer har nogle session-skills. Disse skills gør, at man kan lave et kæde angreb, så længe at de har de respektive skills i arsenalet. Dette får kampene til at glide afsted, og føles fantastisk når man får en lang kombo! Kombierne giver også lidt ekstra penge, items eller lign.

Når historien er kommet godt igang, er der muligheder for, at lave endnu længere kombinationer. Når noget bestemt opfyldes kan der komme allierede udefra, som deltager i ens session. Her kan man lave de bedste kombinationer og det går stærkt! Det er totalt flashy og det ser sejt ud.

Popidol!

Men da vores helte nu engang er aspirerende popidoler, er det vel også på sin plads, at deres stjernestatus har indflydelse på kampene. Gennem historien, lærer de forskellige stjerner nogle forskellige angreb, disse angreb er baseret på et gig som de har oplevet, og lært noget af.

F.eks. har Kiria adgang til diverse sange, som hun har i sit repertoire. Dette kaldes for Ad-lib angreb – og det er tilfældigt hvornår de sker. Men når de sker, er de automatisk session baseret, så efter et ret stærkt angreb, så kommer der en kombi til at sætte prikken over i’et.

Itsuki i Jokers Phantom Thief uniform.

Encore!

Da Tokyo Mirage Sessions #FE Encore er en opdateret port af originalen. Er gameplayet jo ikke specielt anderledes. Der er dog nogle side-missioner, kostumer og sange som ikke var med i Wii U versionen. Atlus har virkelig givet fans et stort fad med lækkerier i den her.

Det nye Area of Aspiration er en unik Idolasphere, som kan bruges til en masse ting. Blandt andet til den nye sideløbende historie, hvor der gemmer sig en masse godt til de gæve spillere. Blandt andet, kan Itsuki få Jokers (Persona 5) Phantom Thief uniform. Derudover, er der en masse andre Atlus baseret costumer til karakterende – samt lidt Fire Emblem godter. Disse nye funktioner giver spillet et semi-friskt pust uden helt at gå all-in.

Tokyo Mirage Sessions ♯FE Encore er et fantastisk bud på en JRPG der læner sig op af Japans Popkultur og jeg er glad for, at spillet er blevet genudgivet, så endnu flere får muligheden for, at give sig i kast med det. Spillet er utrolig japansk… hvis man ikke er til den slags, kan det måske godt gå hen, at blive en anelse for “kawaii-desu ~”.

Men ser man bort fra det og sætter sig ind i gameplay, så er jeg sikker på, at de fleste RPG fans vil finde glæde i denne titel. Det er værd at give det et skud –