Naughty Dog er tilbage med en helt ny historie i “Uncharted” serien. Hvad startede ud som en udvidet historie til Uncharted 4: A Thief’s End er blevet til sin helt egen titel. Vi har fundet skatte, oplevet eksplosive action sekvenser og nydt en velskrevet historie i Uncharted: The Lost Legacy. Er det seneste Uncharted eventyr værd at kaste tid og penge efter? Og har Naughty Dog endnu engang kunne leverer varen?

Uncharted: The Lost Legacy’s historie finder sted lidt over et halvt år fra hvor Uncharted 4: A Thief’s End sluttede. Denne gang er det ikke Nathan Drake der tager scenen, men derimod hans gamle kompagnon Chloe Frazer spillet af Claudia Black. Hun er på jagt efter stødtanden fra Ganesh, men hun er ikke den eneste. I en kamp mod tiden og krigsherren Asav, gælder alle kneb. Sammen med Nadine Ross (Uncharted 4), skal de finde vej gennem det vestlige Ghats i Indien hvor borgerkrigen netop er brudt ud. Men som altid, bliver det ingen let opgave og masser af forhindringer står i vejen.

Har du spillet et Uncharted spil før, har du en god idé om hvad der kan forventes af The Lost Legacy. Selvom Nathan Drake ikke er at finde i spillet, nyder man faktisk turen med Chloe. Hun er ligesom Nathan ret agil og endnu mere badass end hvad vi før har set. Hun har sine egne unikke animationer og endnu engang er menneskers visuelle fremtoning endnu vildere. Man opfatter og forstår hver enkelt muskeltrækning i Chloe’s og andres ansigt og det er blandt andet her at Naughty Dog virkelig viser hvad der gør dem til toppen af poppen indenfor spil.

Hver bane i spillet er rigtig godt skrevet og ikke mindst udført. Her er som noget nyt spredt ud i hver bane, kasser som Chloe kan dirke op i håb om enten et fedt våben, en skat eller andet. Der er også en hel del gåder der skal løses i bedste Uncharted stil. Det er rigtig fedt med den “YES” følelse man får, når man endelig har regnet gåden ud. Nogle er svære end andre, men ikke så meget så man giver op.

Ind i mellem de rolige tidspunkter, medfølger også sekvenser hvor det hele går amok. Allerede inden for de første par baner, stikker det helt af med action, hvor det eneste man kan gøre er at løbe fra derudaf. Så man kan godt forvente at ende i situationer, hvor det gælder om at være ekstra meget vågen og hurtig på tasterne. Selve kampsystemet i spillet er rigtig godt. Man har hele tiden Nadine med sig og hun er en god partner når det kommer til nævekampe. Hun træder hurtig til for at tage fjender ud og er man i knibe, kommer hun en til undsætning. Det er en god dynamik og ligesom vi kender det fra The Last of Us, fungere det rigtig godt.

Har du spillet Uncharted 4, så har du en god idé om The Lost Legacy’s grafiske fremtoning. Det ser forfærdelig godt ud. På PS4 Pro skulle billedkvaliteten gerne være en lille smule bedre. Men de der har en almindelig PS4, får stadig et fantastisk flot spil. Når man bevæger sig rundt opstår der tit tidspunkter, hvor man ikke kan undgå at beundre de flotte omgivelser. Lige fra de snuskede gader i Indien til det store åbne område i Western Ghats. Uncharted: The Lost Legacy byder også på et af de største åbne områder i seriens historie. Det før nævnte Western Ghats er rigtig stort og gemmer på et væld af hemmeligheder, grotter og skatte. I denne bane alene, kan man få mange timer til at gå, med at udforske hver enkelt afkrog af kortet. Her er godt nok ikke de store aktiviteter at lave, men man skal køre rundt i en jeep magen til den fra Uncharted 4. Et rigtig bæst af et køretøj der kan overgå selv tyngdekraften, når man vil op af et vandfald og stejle skråninger.

Lydsiden er som man kan forvente af et Naughty Dog spil – rigtig fed! Musikken passer rigtig godt til diverse situationer man befinder sig i og i bedste blockbuster stil, bliver der lige skruet op en ekstra gang, når action-sekvenserne brager løs. For dem der gerne vil have en mere kontrolleret lydoplevelse, har Naughty Dog heldigvis gjort det sådan, at man kan styre alt mht. om lyden er stereo, i headset, lydniveau med mere.

Nogle af de nye features The Lost Legacy har med sig, er brugen af Chloe’s smartphone. På visse tidspunkter, er der mulighed for at tage billeder af noget interessant eller af den flotte natur. Disse billeder, kan man altid se på ved at finde hendes smartphone frem og så scrolle gennem dem, som man ville i virkeligheden. Ligesom i Uncharted 4, kan du også bruge Photo Mode. Her kan du justere, vælge rammer, solens placering med mere for at få det perfekte billede. Som noget lidt sjovt, kan du også selv vælge Chloe’s ansigtsudtryk. Det er lidt sjovt at lege med i specielt mellemsekvenser.

Spillet byder også på hele multiplayer oplevelsen, som du kender det fra Uncharted 4. Der er masser af baner og karakterer fra hele serien, at vælge imellem. Som noget helt nyt er der nu en Survival Arena Mode, hvor du kan teste dine evner mod bølge efter bølge af fjender. Denne kan spilles enten alene eller sammen med andre. Jeg forslår at spille med andre, da det bliver lidt vildt efter bølge 5. Man kan vælge at spillet selv kommer med modificeringer til Survival Arena Mode, hvor reglerne laves om for hver bølge f.eks. at fjender kun tager skade i nævekamp eller med håndpistoler.

Uncharted: The Lost Legacy har alt det man ønsker af et Uncharted spil. Masser af action, masser af god historie og masser af indhold. Hvad kan man ønske mere. Selvom Nathan Drake ikke er med, gør Chloe og Nadine det så godt som hovedpersoner, at man faktisk ikke savner ham. Det er et velkommen frisk pust i serien, der stadig husker sine rødder og byder på alt det som Naughty Dog er kendt for. Grafikken er top-notch, animationer sprøde som altid og historien er rigtig fed! Vi kan kun håbe på at Naughty Dog holder serien i live enten med et nyt spil i rækken eller spinoffs som denne. Det er en skøn verden de har fået bygget op gennem årene og Uncharted: The Lost Legacy må man bestemt ikke gå glip af!

Forrige indlægXbox One S Minecraft Limited Edition Bundle annonceret