After Us er udviklet af Piccolo Studio og udgivet af Private Division. Det er et eventyr platformsspil i en surrealistisk abstrakt drømmeverden efter Jorden er bukket under. Her spiller du som Livets Ånd, Gaia, som er givet en chance for at få livet tilbage på planeten. Opgaven er at finde sjæle og genfærdet af mange forskellige dyr som udgør en form for stjernetegn for et større dyr.

Du har som Gaia fået en del af Moder Jords hjerte. Det giver dig mulighed for at få de sjæle af dyr du møder på din vej til at genopstår i den surrealistiske og meget dystre vision af en Jord uden liv. Det er en historie der gennem de store følelser om tab og afsavn skal skabe engagement for at mennesker er i færd med at slå planeten ihjel.

Gennem de forskellige områder optræder de uhyggelige Fortærer eller Devourer. Det ligger i navnet at de har opslugt alt på deres vej og selv i denne fantasiverden forsætter de deres umættelige tørst efter mere. Nogle Devourer’s har resigneret og sidder som frosset med et tomt blik. Ved at give dem en skud med Moder Jords hjerte kan du udfri dem for deres lidelser. Det giver også en mulighed for at der kommer et minde som du kan samle til en historie fra en svunden tid.

Der er masser af udforskning og hoppen rundt som du kender det fra alle andre platformsspil. De starter med nogle få muligheder der så bliver mere og mere avancerede som du kommer længere frem. Der går ikke længe før du dobbelt hopper og stormer frem gennem de forskellige områder. Løber rund på væggene og benytter de kontekst afhængige elementer. Du kan give en Eksplosion af Liv som både fjerne noget af alt det slim der dækker et område og som aktiverer et kontekstafhængig elementet. På en af områderne så er det træer der vokser ud af gamle stubbe. Dem kan du så benytte til at nå nye områder der ellers ikke ville være tilgængelige.

Gennem de forskellige områder når du frem til et dyr som repræsenterer hele stjernetegnet. Der er masser af hoppen og fejlen indtil du når frem. Jeg nåede frem til isbjørne mor og unge efter at have hoppet et meget svært stykke for at blive skudt ud i rummet hvor jeg kunne se det frosne Sydpolen. Lad os nu ikke besvære os med detaljen om at isbjørne kun findes på sydpolen. Gaia rammer igen det store følelsesregister da hun genopliver deres sjæl og de nu kan bevæge sig frit gennem den surrealistiske åndeverden.

After Us er ikke et let spil hvor nogle af de tekniske valg gør det endnu vanskeligere. Områderne er smukt skabt og meget varierede så det er ikke fordi du kommer til at kede dig. Nej det bliver i større grad frustration over de skiftende kameravinkler og at du i nogle tilfælde bliver tvunget til en vinkel hvor du ikke har en chance for at se hvad der foregår. Det bliver ikke bedre af, at det er svært at styre Gaia. Det er som om hun har helt sin egen vilje. Den præcise styring der er nødvendig for at klare nogle af hoppene i de senere baner mangler og det hjælper ikke at du ikke har nogen idé hvor Gaia lander før det er for sent. Så suser du mod endnu en død. Det hjælper at du ikke sendes alt for lagt tilbage når du genopliver. Du skal også forberede dig på at områderne er meget store og der sjældent er pejlemærker. Så du kommer til at løbe lidt rundt. Noget som du kan bruge er din fast travel kort. Alle sjæle du er gået forbi uden at frelse er markeret som små blå stjerner.

After Us er et platformsspil med en historie snarere end et historie drevet platformsspil. Det er smukt skabt med varierede områder som hver for sig underbygger historien om menneskets rovdrift på naturen. Det er tekniske udfordringer som kræver at du tænker anderledes og øver en sekvens indtil du er videre. Selvom du kan bryde ud i sang for at finde sjæle så kunne jeg tænke mig at navigation på banerne var lettere. Samlet set synes jeg Piccolo levere en engagerende platformsoplevelse med After Us, der som gevinst har en historie.

Tak til MI5 Communcation for at gøre denne anmeldelse mulig. Vi har spillet på PlayStaion 5.