cars2_01

Animationsfilmen Biler (Cars) kom for 5 år siden og nu er Disney/Pixar klar med en ny historie i en verden hvor alle indbyggerne er biler, eller andre former for køretøjer. Disney bliver kun overgået af Lucas Art og Star Wars universet når det drejer sig om at have merchandise. Denne gang er der også et spil samtidig med at filmen har premiere. Det forpligter. Bliver varen så leveret? Det ser jeg på.

Filmen handler denne gang om Lynet McQueen og kranvognen Bumle som rejser til Europa for at organiserer et bilvædeløb. Dette World Grand Prix skal én gang for alle afgøre hvem som er den hurtigste i verden. Det sker som sædvanlig under store forviklinger og denne gang bliver Bumle indblandet i international spionage. Det leder vores gamle venner, og masser af nye, rundt i forskellige dele af verden. Selvom Cars 2 er et movie tie-in så følger spillet ikke filmens handling.

Jeg har før set movie tie-in som ikke er tro mod den tilsvarende film og det har, helt uden undtagelse, aldrig fungeret. Ikke før nu. Cars 2 benytter de forskellige lokaliteter som London, Italien, Japan og selvfølgelig Kølerkildekøbing (Radiator Springs) som baggrund for forskellige former for racerløb. Det klassiske er selvfølgelig et Race, som er et helt almindeligt løb over 3 runder. Ja når jeg siger helt almindeligt så er det en sandhed med modifikationer. Du kan lave alle mulige trick som f.eks. at køre baglæns, køre på to hjul eller lave saltomortaler når du flyver fra en rampe. Når du laver trick optjener du turbo point som du kan bruge for at mase dig frem til en sejr.

cars2_02

Battle Race er et løb hvor du får mulighed for at samle alle mulige former for våben op. Der er olie som får de andre til at skride ud, maskingeværer, missiler, landminer, mystiske elektriske våben som zapper din bil så den står stille og min personlige favorit: En satellitstyret laser. Der er også løb hvor du skal køre så langt du kan inden den onde Professor Z, skyder din bil i smadder, eller små baner hvor du skal udrydde så mange håndlanger biler som muligt. Den afslutter med en runde hvor du får mulighed for at få ramt på professoren selv. Masser af varieret underholdning.

Lyder det som noget du har prøvet før? Ja, jeg vil også komme med den påstand, at Disney har lånt mange af elementerne fra en anden af deres titler, nemlig Split Second. Det er der heller ikke noget i vejen med, fordi Split Second har et fantastisk gameplay. Det har Cars 2 dermed også. Der er tilført mange elementer som hører til animationsfilmen og kombineret med en solid køre oplevelsen med elskelige figurer, så har man en vinder. Der er selvfølgelig masser af biler at vælge mellem. Selvom der er forskel på kørefysikken så har du en chance uanset hvilken bil du vælger. Efterhånden som du spiller låser du op for flere og flere. Du kan desuden låse op for ekstra biler ved at forbinde Cars 2 med webspillet – World of Cars.

cars2_04

Designet af banerne er selvfølgelig også en stor del af et bilspil. Banerne er varierede og med masser af genveje. Det får du også behov for hvis du vil til tops på skamlen hver eneste gang. Det kan godt tage et par forsøg inden du har den rute som giver dig en fordel. Det hele er farverigt og lavet for at underholde. Derfor tilgiver jeg Pixar for at tage lidt kunstnerisk frihed med banen i Italien som mest minder som F1 banen i Monaco.

Helt generelt er grafikken flydende med gode kamera vinker gennem alle banerne. Selv de mange forskellige våben kan tydeligt identificeres. Denne enkle og velfungerende tilgang er gennemgående for hele spillet. Sidder du fast eller er kørt af banen, bliver du hurtig teleporteret tilbage, uden at du sakker alt for lagt bagefter. Samtidig er sværhedsgraden jævnt stigende i karrierer delen så interessen kan holdes fanget udover den første time. Skulle du få lyst til at spille med andre er det muligt at spille op til fire i splitscreen, så også her er indfries forventningerne. Findes der slet ikke klagepunkter?

cars2_03

Der er lige lidt som forhindrer en topkarakter. Når der nu er lavet splitscreen hvorfor så ikke lige tage det sidste med og lave en online del? Det ville hæve dette spil over hvad der ellers findes på markedet. For de mindste vil sværhedsgraden på de sidste niveauer formodentligt være for meget. Det er muligt at ændre sværhedsgrad på Free Play, så hjælp de mindste igennem niveau 5 eller brug en snydekode for at låse op for det hele. Så er der to kosmetiske elementer som jeg gerne så anderledes. Jeg ville gerne kunne skifte bil mellem de forskellige løb uden at skule via hovedmenuen og så bliver kommentarerne under løbene hurtigt ensformige. Her savner jeg et større udvalg. Dansk tale ville også hjælpe, målgruppen taget i betragtning.

Disney/Pixar har med Cars 2 taget en chance ved at lave et spil som læner sig op af filmens figurer og stedet uden at følge handlingen. Jeg synes, at dette sats har givet pote. Cars 2 er en underholdende arcade ræser som tilbyder varierede baner og masser af biler. Fans af universet bliver ikke skuffede og saver du et godt bilspil, uden du skal tænke på justering af ophæng og valg af sponsor, så er Cars 2 også et godt valg. Jeg har spillet PS3 versionen og er overbevist om, at oplevelsen er tilsvarende på både Xbox og Wii versionerne. Gentlemen start your engines. Cars 2 lander på en velfortjent 4. God fornøjelse.

Underholdende arcade ræser

Varieret og omfattende karrierer del

Glimrende bane design med smutveje