Motorstorm_Apocalypse

Motorstorm har som bekendt været med os lige siden Playstation 3’s spæde start og har senere fået sig en værdig efterfølger i Pacific Rift. Kulissen har altid været en farverig festival i naturskønne omgivelser, men denne 3. gang må siges at være noget anderledes. Rammer Evolution Studios de bedste ruter, eller er de på vej ud gennem forruden?

MotorStormApocalypse_conceptArt

Til forskel fra de tidligere spil i rækken, udspiller handlingen sig ikke længere i en jungle i den gængse forstand, men i storbyens jungle – nærmere betegnet The City, som samtidigt er på afgrundens rand. En række naturkatastrofer og jordskælv af episke dimensioner, får jorden til at slå revner og bygninger til at synke i grus om ørene på én og true en ellers behagelig køretur. Historien bliver fortalt med levende tegneserier, gennem 3 personer der repræsenterer hver deres sværhedsgrad og oplever katastrofen fra hver deres synsvinkel, over de 3 dage festivalen varer. Der er ikke sparet på de super karikerede duller med gigantiske babser eller stereotype rocker muskelmænd med fodsved i ansigtet og selvom historien kun gør lige nøjagtigt hvad den skal, er den til gengæld flettet godt sammen med de massive ommøbleringer byen gennemgår, så man får oplevelsen fra forskellige vinkler.

MotorStormApocalypse_002

Og det er i høj grad adrenalin fremkaldende at navigere gennem regnen af murbrokker og nærdødsoplevelser, i det storslåede kaos der udspiller sig for ens øjne, og man skal virkelig holde tungen lige i munden, hvis man skal helskindet igennem. Umiddelbart har grafikken fået et lille bitte hak ned siden Pacific Rift, for bedre at give plads til at vise ødelæggelserne, men hold da op hvor ser det ellers festligt ud! Skyskrabere der vælter sidelæns og ændrer banens udformning, tog der bliver afsporede i høj fart og en skypumpe der lystigt slynger en yacht ind på gaden foran dig, er kun få dele i det samlede regnestykke. Til tider kunne jeg godt bruge lidt flere farver og da alle de mange baner foregår i byen, savner man af og til et skift i omgivelserne. Til trods for det, er præsentationen som helhed ganske overvældende og uden sidestykke. Så meget, at det virkelig ærgrer mig, at jeg ikke har haft mulighed for at teste spillet’s 3D funktion.

Det gælder stadig om at være gavmild med boost knappen og holde øje med at den ikke overopheder, mens man udnytter for eksempel vandpytter, brandhaner og selv regnvejr til hurtigere at køle maskinen ned. Banerne er spækket med alternative ruter, hvor nogle passer bedre til specifikke køretøjer end andre, og flyvehop som også kan bruges til at køle din boost, hvis du slipper speederen i luften. Der er stadig alt fra dirt-bikes til monstertrucks, som denne gang får selskab af choppers, hothatches, musclecars, supercars og superbikes. Der mangler, kort sagt, ikke køretøjer og de kan tilmed styles og designet kan deles med andre.

MotorStormApocalypse_003

Gameplayet er solidt og hektisk og bliver kun sjovere som man lærer banerne bedre at kende, men det virker bedst i mindre doser, da det ellers kan blive en smule ensformigt. Når en særligt voldsom begivenhed sker i nærheden, kan man trykke trekant og se den udspille sig i langsom gengivelse, men det ender desværre ofte med et uheld efterfølgende, fordi kameravinklen drejer så man bedre kan se løjerne, hvilket virker desorienterende. AI’en tilbyder udmærket modstand på højeste sværhedsgrad, og man ser dem jævnligt køre galt eller forsøge at skubbe andre i deres død. Som noget nyt har man et lille angreb mod højre og venstre som, hvis det times rigtigt, kan være mægtigt irriterende for dine modstandere, såfremt de altså sidder i et mindre køretøj end dig.

MotorStormApocalypse_004

Hvis bryster i størrelse luftballon og adrenalin-afhængige alfa-han’er ikke er din kop the, kan du kaste dig over Wreckreation (free play), eller op til 4-player split-screen og selv vælge bane, bil modstandere og meget andet. Den velfungerende multiplayer, for op til 16 spillere, byder ligeledes på et væld af options til at skræddersy regler og tune oplevelsen yderligere. Der er Matchmaking, mulighed for at satse optjente chips i de løb man kører og perks som hurtigere topfart, hurtigere boost nedkøling og meget andet, der låses op som du stiger i rang. Alt i alt en flot og gennemtænkt online pakke.

MotorStormApocalypse_conceptArt2

Med undtagelse af den fjollede historie, rammer Motorstorm Apocalypse rigtigt næsten alle andre steder. Evolution Studios har virkelig gjort sig umage og forbedret deres egen formel, mens de formår at bruge alt kaosset på en måde, der ikke alene stimulerer synsnerven, men også gameplayet på en frisk måde. Det er velorkestreret action som er enhver blockbuster værdig, med dig lige i midten.

Fremragende action-packed gameplay

Fantastisk grafik og lyd

Dyb og velfungerende online