rf-amageddon

GamersLounge tager igen til Mars for at se hvad THQ og Volition har at byde på. Har du fulgt med fra seriens start i 2001 så tager denne titel endnu en ny afstikker. Spørgsmålet er om denne vej ender blindt?

Som det lille klaptræ med GamersLounge G’et angiver, har vi denne gang også en videoanmeldelse. Forstrækker du at læse anmeldelsen finden den nedenfor.

http://www.youtube.com/watch?v=yNr2waqbiCI

Red Faction er en vel etableret franchise udgivet af THQ. Hvis du har været med fra starten i 2001 så husker du sikker også at de første spil var first person shootere. Det ændrede sig med Red Fraction Guerrilla, udgivet i 2009, hvor vi tog springet fra Jorden til Mars og fik et open world sandkasse spil i tredje person. Dette lidt oversete spil er faktisk rigtigt udmærket og helt klart værd at bruge noget tid på, specielt hvis du er til sandkasse spil.

Red Faction Armageddon skifter igen stil, selvom historien stadig forgår på den røde planet Mars. Spillet er denne gang et tredje persons skydespil, hvor du kigger din figur over skulderen. Historien tager sit udgangs punkt 50 år efter handlingen i Guerilla. Du er Darius Mason, barnebarn af Alec Mason helten fra Guerilla. En kult har ødelagt den maskine som omdanner atmosfæren på Mars til noget hvor mennesker kan leve, og derfor tvinges alle under jorden. Hmm lyder bekendt. Darius accepterer et job hvor han i et underjordisk tempel skal finde et levn fra gammel tid. Historien er ikke det bærende element og Darius mangler måske en sandwich eller to for kunne holde en skovtur. Han tager uden spørgsmål opgaver fra en lettere suspekt hætteklædt person og ledes efterfølgende af en kvindelig AI eller en højt råbende sergent. Et er sikkert han følger hele tiden ordrer.

rf-amageddon_03

Spillet går dermed tilbage til rødderne med meget lineære baner og en helt klassisk opbygning med forskellige underjordiske kryb, som alle er ude på at slå dig ihjel. Det kulminerer selvfølgelig i et lige så traditionel slag hvor du skal nedkæmpe et nyt stor end of level monster. Når du først har spillet Dead Space, Dark Sector, Gears of War og nogle af alle de andre i samme genre, ved du at det gælder om at skyde de områder som lyser eller pulserer. Der bliver omgående kvitteret med en video sekvens og så er vi klar til nye udfordringer. Hvis du er interesseret har jeg ved én gennemspilning brugt ca. 9 timer og går du efter alle achievements/trofæer skulle det kunne klares på en weekend.

Du har selvfølgelig et stort udvalg af våben som i praksis ikke adskiller sig meget fra hinanden. Der er dog lige Magnet Geværet som jeg synes er helt på højde med gribekrogen i Just Cause. Du skyder først en magnet på en ting som er løs, en sten eller tilsvarende og så skyder du mod noget du gerne vil have smadret, som f.eks. en dør. Vims bims baba dims, så tiltrækker de to magneter hindanden med stor ødelæggelse til følge.

rf-amageddon_02

Ødelæggelse er også det store trækplaster. Red Faction er bygget med Geo-Mod 2 motoren og den giver mulighed for at smadre stort set alt undtagen planetens overflade. Dette er også udtrykt ved at dit slagvåben er en forhammer. Det er en stor tilfredsstillelse at reducerer alt til ruiner. Desværre er det er meget sjældent at det tjener noget andet formål end at underholde. Der er forskellige baner med køretøjer og andet for at holde dig engageret selvom det ikke på nogen måde skiller sig ud. Får du ødelagt lidt for meget kan du med din nano smedje reparere alt det som du har ødelagt. Det giver også den mulighed at du kan genskabe dækning som er smadret under en ildkamp. Smart og noget som kunne være tænkt bedre ind i spillet.

Der er et par udmærkede online muligheder hvor du enten kæmper mod alle andre eller kæmper sammen for at overleve horder af fjender. Noget er jeg er meget tilfreds med er mulighed for at benytte de våben du har låst op for igennem kampagnen, i multiplayer. I Ruin, som skal låses op med den medfølgende kode eller som et separat køb, konkurrerer du mod uret. Den svarer til Wrecking Crew i Guerilla hvor du skal smadre så meget som muligt. Det er stadig god solid underholdning. Jeg ønsker mig stadig noget Deathmatch og Capture the Flag for at have lidt mere i online delen.

rf-amageddon_01

Når jeg ser på grafik og lyd, så er det tydeligt at den grafisk stil har fundet inspiration i Riddick og tilsvarende. Der er ikke noget bemærkelsesværdigt omkring grafikken. Den er udmærket uden at skille sig ud fra mængden. Lydsiden er tilsvarende udmærket uden dog på nogen måde at være imponerende. Jeg går fra bane til bane og hvis du spørger så husker jeg ikke hvad jeg lige har spillet eller skudt.

Red Faction Armageddon udgives til pc, Xbox og PS3, som er den version jeg har spillet. Den tekniske kvalitet er udmærket og lever fuldt ud op til det som du kan forvente. Det har en gedigen underholdningsværdi specielt hvis du er til tredje persons shootere. I min vurdering er denne titel helt klar den tyndeste, både når jeg kigger på historie og nytænkning. Generelt ender Red Faction Armageddon midt i karakterskalaen og har du udviklet en afhængighed af TPS kan den tvinge sig en tand højere. God fornøjelse.

Geo-Mod 2 holder stadig

Magnet Geværet

God solid underholdning

Det skiller sig ikke ud

Dårlig udnyttelse af mulighederne