socom_sf_2

Savner du en shooter til de regnfulde sommerdage så er SOCOM Special Forces på gaden til PlayStation 3. Det er en serie som har levet en omtumlet tilværelse og det store spørgsmål er selvfølgelig om Zipper Interactive denne gang har styr på tropperne.

Vi har denne gang markeret at der findes en videoanmeldelse ved at lægge det lille klaptræ med GamersLounge G’et ind på billedet ovenfor. Forstrækker du at læse anmeldelsen finden den nedenfor.

Special Forces er det seneste skud på stammen i SOCOM serien udviklet af Zipper Interactive. Det er en titel som eksklusivt udgives til PlayStation 3. Den første udgivelse havde sin debut i 2002. Det betragtes af mange som et banebrydende spil for PlayStation, da det var et af de første som udnyttede online muligheden og et USB headset så spillere kunne chatte. SOCOM serien har primært haft sin store fanskare i USA. Det er også tydeligt når du spiller online, hvor der er forholdsvis få spillere fra Europa.

SOCOM er en taktisk shooter som blander tredje person med første person. Det lyder lidt mærkeligt. Når du løber rundt oplever du handlingen i tredje person, hvor du ser over skulderen af den person du spiller. Når du sigter, som laves som en kombination af at holde L2 inde og et tryk på R3, skifter spillet til første person hvor du kigger gennem sigtet. Det giver den store fordel, at du har første persons nøjagtigheden når du sigter kombineret med muligheden for at gå i dækning og stadig se hvad der foregår. Det fungerer udmærket selvom jeg synes at det er noget akavet at have et dobbelt tryk for at sigte nøjagtigt.

socom_01

I SOCOM serien, er Special Forces banebrydende da det er første gang, at der findes en egentlig single player historie. Du er Cullen Gray der sammen med sine to hold kammerater er sendt på en NATO mission for at nedkæmpe oprørsgruppen Naga. Her bliver du hurtigt involveret i en krig for at kontrollerer det vigtige Malacca stræde mellem Malaysia og Sumatra. Efter et angreb bliver to koreanske soldater en del af dit fem personers hold. Der er selvfølgelig et udvalg af varierede missioner hvor du som oftest skal nedkæmpe store mængder af fjender.

Der er også blevet plads til nogle snige (eller stealth), missioner. Her skiftes til den kvindelige Koreanske soldat som Zipper Interactive, i et anfald af arrogance og amerikansk kulturimperialisme, blot har valgt at kalde 45. Selvom det ikke er stealth missioner på højde med Metal Gear Solid, så er det overbevisende og velfungerende. Det sammen kan man ikke sige om den kunstige intelligens (AI). Du skal kommanderer dine to hold rund i for at få overtaget når et område skal indtages. Kommandosystemet er fint det er udførelsen der mangler. Det er som om at dine kunstige venner ikke kan bedømme afstande. Derfor ender det som ofte med at du selv må redde situationen.

Heldigvis lider multiplayer delen ikke under dårlig AI og det er da også her spillets store værdi ligger. Mange SOCOM fans vil formodentlig gå direkte på multiplayer og begynde at spille death match, capture the flag eller nogle af de andre klassiske muliplayer spiltyper. Der er også blevet plads til nytænkning. Spiller du Bomb Squad bliver en spiller udnævnt til minør og skal demontere en bombe, mens resten af holdet skal forsvare minøren. Der er også blevet plads til co-op hvor du, med op til fire venners hjælp, kan spille kampagne delen igennem. Så er spørgsmålet om det bliver bedre eller værre end at spille med dine kunstige venner.

socom_02

Jeg startede med at nævne, at spillet understøtter Move. Det fungerer, selvom jeg er overbevist om at der ikke er én eneste som anvender det online. Det samme gør sig gældende med 3D, som spillet også understøtter. Jeg havde hellere set af der var ofret noget mere tid på grafikken som i kvalitet minder om en arcade maskine fra min barndom, og det er immervæk et par dage siden. Det er ikke fordi den enkelte figur mangler detaljer. Det er scenerierne mangler overflade tekstur, variation og detaljer. Jeg har hele tiden følelsen af at have oplevet det hele før til trods for at det er en 2011 udgivelse. SOCOM lover og lover og lover desværre bliver varen aldrig rigtigt bliver leveret selvom stemmeskuespillet trækker i den rigtige retning.

Det er svært at blive ved med at have eksklusive kvalitetstitler når kvaliteten fra konkurrerende multiplatform titler i samme genre, er så høj. Når det er sagt så er SOCOM Special Forces suverænt den bedst udgivelse til dato. Samlet set får du et spil med en god kampagne del som kan spilles co-op og en meget underholdende multiplayer del. Der er tilstrækkeligt med våben og opgraderinger til at holde dig fanget selvom titlen på ingen måde adskiller sig fra mængden. Det er god solid underholdning som lander på en velfortjent 3 ud af 5. God fornøjelse.

Det bedste SOCOM til dato

Underholdende multiplayer

Varierede missioner og baner