tomorrow children 05Du kan spille de store titler på mange platforme mens noget af det jeg synes skaber værdi på PlayStation er det store og brede udvalg. Mange kan du selv se på PlayStation Store hvis du sorterer alle spil efter udgivelses dato. Nogle er stadig under udvikling som f.eks. The Tomorrow Children, som lige har været ude i en alfa. Alfa betyder at de basale elementer fungerer selvom der stadig udvikles og justeres. Dette giver også udvikler mulighed for at afprøve forskellige idéer i en større gruppe, i dette tilfælde med ca. 5000 personer, inden spillet går ind i fasen hvor det primært skal kvalitetssikres. Denne fase kombineres ofte med en beta. Jeg fik fornøjelse at deltage i den lukkede alfa på The Tomorrow Children.

tomorrow children 02The Tomorrow Children er et sandkasse, eller open world, spi, med en dyster historie. Næsten alt liv smelter ind i Jorden, da et eksperiment om at samle alle menneskers hjerner til én går grueligt galt. Det eneste der er efterladt er ”Tomrummet” (The Void). De overlevende begynder at genopbygge civilisationen selvom deres anstrengelser besværliggøres af “Izvergerne”. Izvergerne er enorme uhyrer skabt af resterne af negativitet og mareridt. Heldigvis finder teknikere ud af at udvikle ”projektionskloner” – nye livsformer, der kan trænge dybt ind i Tomrummet for at lede efter rester af menneskeligt DNA. Sammen med disse kloner begynder mennesket den lange rejse tilbage til fortidens storhedstid.

tomorrow children 01Du er en af disse kloner i skikkelse af en pige. Der findes forskellige klasser, kaldet jobs, som hver har deres specielle færdigheder. Jeg valgte at være Citizen, som har en række gennemsnitlige færdigheder. Du har også Miner, Engineer, Radio Officer og Combatant som hver især har særlige evner hvis du gerne vil specialiserer dig. Det er også her du ser det stiliserede og stramme grafiske udtryk som jeg finder meget tiltalende. Da baggrunden er et fejlslagent russisk eksperiment fra 1960’erne så er stilen en karikatur af denne specielle epoke. Der er ikke nogen form for politisk budskab i spillet. De engelske udviklere Q-Games har alene valgt temaet fordi de synes Sovjet ville fungerer godt og fordi gameplay’et går ud på at samarbejde.

tomorrow children 04The Tomorrow Children fungerer på tilsvarende måde som andre sandkasse spil. Du skal samle ressourcer, redde din by fra angreb, udforske nye områder og bygge et samfund. Alle de ressourcer som du samler deles blandt alle andre spillere. Der betyder også, at du kan få del i de ressourcer som alle andre samler. Så det er ”En for alle og alle for en” princippet fra den gamle Sovjet. Det giver mulighed for at udnytte de forskellige jobs, uden at det betyder du er låst til en speciel opgave. Når din by bliver angrebet så kan du deltage i forsvaret uanset om du har rollen Combatant eller ej. Lige i alfa’en så var den eneste mulighed for at kommunikerer med andre spillere at bruge en fløjte eller at pege. Det havde sin egen charme både at få samlet spillere til f.eks. at samle ressourcer fra en opdaget ø eller at genskabe sjæle med den specielle maskine. Jeg skulle lige vende mig til at jeg kun kan se andre spillere når de udfører en vigtig opgave.

tomorrow children 03Som du udfører opgaver bliver du bedre og bedre hvilket betyder at du stiger i niveau og dermed får flere muligheder. Hver gang du har udført en eller anden form for opgave så får du rationerings kuponer. Dem kan du så bytte til forskellige redskaber f.eks. en motorsav, så du lettere og hurtige kan få fat i ressourcer. Det er helt i tråd med Sovjet konceptet ligesom der selvfølgelig også er en sort børs. Her kan du til en overpris af rationeringsmærker købe specielle ting.

tomorrow children 07Noget af det som jeg har svært ved er princippet om at der ikke er et klar defineret mål. I denne alfa så var målet at få genoplivet tilstrækkeligt mange sjæle samtidig med at vi skulle nå et bestemt indbyggertal. Der er placeret forskellige målere rundt omkring i byen hvor jeg kunne se hvordan de tre hoved aktiviteter: at få byen til at fungerer, at finde nye ressourcer og at afværge monster angreb, hver især bidrog til det samlede mål. Det given en type som mig de retningslinjer der gør at jeg bliver ved med at spille.

tomorrow children 06The Tomorrow Children giver en helt særegen oplevelse hvor du i Tomrummet selv skal tage ansvar for menneskehedens overlevelse. Det sker i en kombination af online synkrone og asynkrone aktiviteter. Synkron forstået på den måde at du på mange områder skal samarbejde om opgaver med andre spillere og asynkron forstået at du kan tulre rundt med dine egne opgaver. Begge dele bidrager til det store fælles mål: Overlevelse. Selvom teamet er dystert så er det en glæde at bevæge sig rundt i den smukt ray-tracede drømme verden. Variation er livets krydderi og her kommer The Tomorrow Children til at give endnu en spændende smagsoplevelse når det udkommer på PlayStation 4 i 2015.