Ubisoft har givet Nintendo Switch masser af kærlighed de seneste år i form af udgivelser såsom Rayman Legends: Definitive Edition, Starlink: Battle for Atlas og de fleste af Assassin’s Creed spillene har også fundet vej til den lille konsol. Ved sidstnævnte er endnu flere spil i AC serien blevet udgivet og denne gang er det hele 3 spil samlet i bundlen kaldet Assassin’s Creed: The Ezio Collection.

Samlingen i Assassin’s Creed: The Ezio Collection indeholde Assassin’s Creed II, Assassin’s Creed: Brotherhood og Assassin’s Creed: Revelations. Kollektionen har allerede været udgivet på PS4 og Xbox One, men hvor stor er foskellen på dem og så Nintendo Switch? Vi har kastes os over alle 3 spil, og man må sige at selvom de ikke helt er nået i mål, så er det stadig imponerende at spillene fungere på konsollen.

Skulle du ikke have nogen idé om hvad Assassin’s Creed serien handler om, så ridser vi lige hurtig plottet op. Spillene omhandler kampene mellem snigmordere, som vil bevare freden for menneskeheden. For freden bliver truet tempelriddere, som har i sinde at overtage verdenen. Kampene fundet sted i flere hundrede år og selv i nutiden er truslen stor. Tempelriderne lever i nutiden bag et skalkeskjul kaldet Abstergo. Her har de udviklet Animus, som er en maskine der gør mennesker i stand til at blive sendt tilbage i tiden, og genopleve deres forfædres historier og minder. Den teknologi har snigmorderne også fået fat på, så nu kæmpes en indædt kamp for at vinde over tempelridderne, én gang for alle.

Da samlingen ikke indeholder det første Assassin’s Creed spil, så kan man måske være en smule forvirret over handlingen i Asassin’s Creed II. Man spiller som Desmond, som i det første spil oplevede minder via Animus, fra snigmorderen Altäir. Men på tværs af spillene i The Ezio Collection, er det Ezio’s minder han oplever og dette tager Desmond på tværs af den Italienske renæssance. Ezio kommer fra en rigmands familie, hvor han arbejder for hans far. Men eftersom tempelridderne forråder hans familie, så tager Ezio kampen op som en Assassin. Her har han i sinde at hævne sig og sætte en stopper for tempelriddernes planer.

Alle 3 spil har en spændende fortælling og byder op til leg i nogle store åben-verden sandkasser, hvor der er rig mulighed for at opleve nogle historiske øjeblikke. Gameplayet byder også på nogle fede elementer og det er altid sjovt at klatre op af de mange bygningerne på tværs af spillene. Alt ser også bare bedre ud foroven, og det er også nødvendig at klatre til tops ved f.eks. de mange tårne på tværs af byerne man befinder sig i. Det er blandt andet i disse Ubisoft spil som startede det famøse synkronisering, hvor man skal til tops, for at få mere af kortet frem.

Udover at klatring er en stor del, så er der selvfølgelig andre ting du som Ezio kan bruge tid på. I de store åbne områder udføre du quests, finder skattekister og collectibles. Alt det er med til at styrke Ezio så han bliver den ultimative snigmorder. Omend det er købe nye våben, federe kostumer eller bomber der kan distrahere fjenderne, så er der nok til at holde dig beskæftiget længe.

Noget der måske virker knap så fedt, er når du skal slås. Primært er det med svær du kæmper, og det er mere eller mindre en button-mashing-fest. Der er ikke nogle store taktiske angreb du kan foretage. Det handler om at vente, se en åbning og så slå til. Der er mulighed for at undvige eller lave modangreb. Men det er meget samme måde man kæmper på, på tværs af spillene i samlingen. Der mangler lidt dybde.

Grafik og performance for Assassin’s Creed: The Ezio Collection kunne godt have været bedre. Der som altid de klassiske bugs, hvor genstande flyver i luften, NPC’er sidder fast gulvet eller usynlige vægge pludselig dukker op. Fejlene var også at finde i spillene da de udkom anno 2009, og at se dem her igen, kan nu stadig være en smule komisk. 3D modellerne af personer er ikke super kønne at se på og grafisk set kan mange ting godt virke lidt groft og rustikt i kanterne. Men ellers er det nu ret imponerende at spillene faktisk køre nogenlunde upåklageligt og at det har kunne lade sig gøre at presse dem ned i Nintendo Switch format.

Udover selve spillene, er al single-player DLC indhold også at finde i pakken. Dog skal det siges at multiplayer er ingen steder at finde, ligesom den heller ikke var inkluderet i PS4/Xbox One udgaven. Du får dog de to kortfilm: Assassin’s Creed Lineage og Assassin’s Creed: Embers. Hvoraf Lineage giver et indblik i hvad der skete før begivenheder i Assassimn’s Creed II, så forklare Ember hvad der skete årene efter slutningen af Assassin’s Creed: Revelations. To ret gode film, der lige kan give lidt mere historie at nyde af. Her har Ubisoft dog gjort et underligt valg. For når du ser filmene, er der ingen kontrol over playback. Det vil sige at du hverken kan pause, spole frem el. tilbage. Hvis du trykker på en hvilken som helst knap, så stopper filmen og du må starte forfra.

Assassin’s Creed: The Ezio Collection er lidt en blandet fornøjelse. Samlingen er utrolig fed og det er nogle af de mest populære AC spil samlet i én pakke. Men præsentationen halter og den grafiske afdeling kunne godt have brugt lidt mere bagetid. Men ellers får man 3 ret så spændende spil fyldt historiske detaljer, som er spænder bredt udover nogle imponerende åbne-verdener. Hvis du er fan af AC serien og kun har en Nintendo Switch, så er det ikke et skidt valg.

Forrige indlægTrove spillere kan se frem til en ny opdatering
Næste indlægROCCAT præsenterer Kone XP – en ny opgraderet mus med fantastiske funktioner!
assassins-creed-the-ezio-collection-switch-anmeldelseAssassin's Creed: The Ezio Collection samler 3 af de bedste spil i serien som virkelig satte dem på spille-landkortet. Her er fyldt med historiske personer, begivenheder du finder i historiebøgerne og gameplay der tager dig på tur vidt og bredt i den Italienske renæssance tid. Du skal dog forvente de klassiske Ubisoft fejl hist og her, og grafikken er ikke det kønneste. Men savner du nogle gode åben-verden spil til din Nintendo Switch, go for it!