Jeg hamrer febrilsk på samtlige taster på én gang. Skærmen eksploderer i farver mens min figur udfører sin alt ødelæggende kombo. Endnu engang står jeg tilbage som ubesejret i den smukke arena. Nu kan jeg endelig få et velfortjent hvil, inden det går løs igen.
BlazBlue: Continuum Shift er måske ikke det bedst kendte 2D kampspil i en verden, hvor Super Street Fighter IV og Marvel vs. Capcom tager langt de fleste overskrifter. Faktisk er det den anden udgivelse i BlazBlue universet, hvor den første udgivelse kom sidste år i form af BlazBlue: Calamity Trigger. Kender du forgængeren, så vil du nok betegne Continuum Shift som BlazBlue version 1.5 og det kan der være noget om. Der er ikke ændret meget på opbygningen, de farverige baggrunde eller de forskellige figurers animationer. Der er sådan set heller ikke behov for de store ændringer.
Ragna i et Blast forsvar.
Hvis du er til anime så giver Continuum Shift dig en helt ny historie hvor Calamity Trigger slap, kombineret med et markant forbedret kampsystem og en meget bedre balance mellem de forskellige figurerer. Samtidig er der tilføjet flere spiltyper, så menu’en er et sandt overflødighedshorn af muligheder. Jeg synes, at det bedste nye element er begynder indstillingen kaldet Beginner’s Mode.
Kampspil er baseret på kombinationer af taster, som du skal huske og trykke for at lave dine angreb og forsvar. Det kræver rigtigt meget øvelse, inden du er i stand til at følge med den kunstige intelligens og vinde en kamp. Skal du vinde over en levende modstander bliver det endnu sværere. I Beginner’s Mode kan du med få og enkle kombinationer lave de fedeste kombo’er og komme langt i både kampagne delen og bliver undeholdt af de mange spil typer. Sammen med den omfattende undervisningsside (Tutorial) og træningsbanerne (Training), gør det spillet let tilgængeligt for både nye kampsports fans og de meget rutinerede.
Kaninerne i denne baggrund er bare helt vild kære.
Der er utroligt mange spil typer som Arcade, Score Attack, Versus og Story, så det skulle være muligt at finde noget for enhver smag. Selv spiltypen Legion, som vi første gang så på PSP udgaven af Calamity Trigger, er kommet med. Det er en strategisk spiltype hvor de modstandere du besejrer bliver en del af din hær. Din hær skal så erobre landområder fyldt med fjender. Bliver det for kedeligt kan du altid gå on-line og prøve kræfter med en rigtigt levende modstander.
Det er noget af det bedste jeg har set. ARC System Works gjorde et virkeligt godt job med programmeringen af on-line delen i Calamity Trigger, og det er der bygget videre på i Continuum Shift. Det går hurtigt med at finde en modstander og kampene fungerer upåklagelige. Det er stort set uden lag og Continuum Shift leverer den bedste on-line kampspils oplevelse jeg har set til dato. Muligheden for at optage dine on-line kampe til senere analyse, er endnu en kæmpe gevinst. Vil du vinde er det vejen frem. Det en sand fornøjelse at se denne tekniske kvalitet i en lavpris udgivelse.
Sprød grafik af en pige med egernhale og en med en stor lygte.
Det samme gør sig gældende på den grafiske side. Der er utrolige detaljerede baggrunde og kampene er farverige og fornøjelige. Animationerne er flydende, så også her er der tale om opdatering og ikke bare genbrug fra forrige version. Stemmeskuespil er også væsentlig bedre end gennemsnittet og lydsiden med J-pop synthesizer musik er lige i øjet. Det er faktisk svært at finde noget at beklage sig over.
Det er kun naturligt, at drage sammenligninger til Super Street Fighter IV, som har næsten 3 gang så mange figurer og yderligere som DLC. Kan du klare dig med det mindre antal figurere og de få som er tilgængelig som DLC så synes jeg, at Continuum Shift ikke bare er en værdig efterfølger til Calamity Trigger. BlazBlue: Continuum Shift leverer samlet set et stort set fejlfri 2D kampsportsspil til både begyndere og entusiaster. Det er et spil som fans af fighting-genren ikke må snyde sig selv for.
Flot grafik Masser af spil typer Timevis af underholdning Genial multiplayer Ønsker mig flere figurer |