daniel suarez
Daniel Suarez

Call of Duty serien er med sine årlige udgivelser og millioner af fans selvfølgelig noget der er obligatorisk at spille på Gamescom. Denne gang havde jeg ud over hands-on med multiplayer også mulighed for at lave et interview med Daniel Suarez der er Vice President, Production hos Activision.

(Jan) Det er jo en årlig tradition med et CoD lige så længe jeg kan huske. Hvad byder I på denne gang?

(Daniel) Ja det er rigtigt og vi har faktisk 10 års jubilæum med Call of Duty Ghost når det udkommer 5. november. Denne gang tager vi hul på helt nye figurer, helt ny situation og dermed er bliver det et helt nyt afsnit af CoD. Denne gang er den sydlige del af USA blevet angrebet af føderationen hvilket har lagt store dele af landet øde. Historien handler om to brødre som bliver en del af den partisanhær der kaldes Ghosts. Det giver os mulighed for et helt frisk start med flere nye muligheder.

(Jan) Der er også noget med at der er en hund som en del af historien?

Riley_No_Man's_Land_CODG
Riley

(Daniel) Det er hunden Riley der bl.a. hjælper med at spore sprængstoffer og som også bliver spilbar. Der bliver også missioner hvor de to brødres far deltager. Så denne gang har vi haft stor fokus på at få en fortælling der foregår i en ikke så fjern fremtid. Hvor Black Ops II er noget ude i fremtiden så er Ghost ikke mere end 5-10 år ude og det afspejles også i udvalget af våben.

(Jan) Det var også noget af en nyhed at det bliver muligt at spille som kvinde?

(Daniel) Vi lytter altid meget til vores community og ser om det er muligt at tilgodese forskellige ønsker. I de forgående udgivelser har udviklings teamet ikke følt at det passende ind. Det er lidt samme historie som med valgfri kamuflage. Denne gang er der ikke på samme måde tale om en hær i uniformer der kæmper, og derfor har vi valgt at give dig mulighed for at vælge lige nøjagtigt det udseende du ønsker. Det betyder, at selvom der er en frygt i communities for, at valg af bestemte kamuflager giver en spiller en fordel i en bane, så kan du nu frit vælge kamuflage.

(Jan) Ja jeg skal spille som en spinkel kvinde for at have en mindre hit box.

(Daniel griner smørret) Ja, der må jeg desværre skuffe dig, for hit boxene er ens for alle figurer. Det giver kun en visuel ændring og ikke en fordel i gameplay.

(Jan) Nå ja så må jeg stille mig til freds med at 12 årige bliver frustrerede over at få bank af en pige. Er det den samme version der kommer på alle platform?

(Daniel) Ja vi har den samme basis kode selvom det selvfølgelig kommer til at se bedre ud på de kommende konsoller. Vi ønsker at give den samme oplevelsen og gennem vores arbejde med de nye konsoller så har programmørerne fundet elementer der kunne benyttes til at tweake oplevelsen på denne generation. Dermed bliver Ghost ikke bare det flotteste på X1 og PS4, det bliver også det flotteste på Xbox 360, PS3 og Wii U.

(Jan) Har du andre spændende ting til multiplayer?

Call-of-Duty-Ghosts-Multiplayer-screenshot-Octane-Environment
Octane multiplayer demo

(Daniel) Ja vi har 20 nye kill streaks, 30 nye våben og så har vil ændre på bl.a. UAV så det ikke længere er et fly der kræver en launcher for at skyde den ned. Teknisk så er det en helt anderledes dims (en SatCom) der placeres på jorden. Alene er den ikke så effektivt så du kan placerer flere og med nummer 4 bliver som advanced UAV. Vi har været det hele igennem for at gøre multiplayer endnu bedre. Dermed er det også muligt at skyde udstyr i stykker.

(Jan) Hvad med Spec Ops kommer det tilbage?

(Daniel) Vi har det som kaldes Squads der bliver en hoved spiltype på linje med kampagnen og multiplayer. Du har din egen squad der består af 10 soldater. Du kan tilpasse hver soldat og de kan så vælges i Squad Mode. Vi har så fire forskellige spiltyper: Squad vs. Squad, Assault, Wargame og Safeguard (red. svarer til Survival fra MW). Du spiller én fra din squad mens AI’en klarer resten. Du kan også udfordre en vens Squad der så bliver spillet af AI’en. Succes bliver afgjort af hvor god du er til at vælge udstyr til de enkelte medlemmer så de supplerer hinanden. Det fungerer også offline og vi tror at det kommer til at falde i CoD fans da det er konkurrence baseret.

(Jan) Det lyder rigtigt underholdende. Der er også noget med Clan Wars?

(Daniel) Clan Wars kommer til at erstatte League’s og her bliver du matchet op mod klaner der har samme niveau som dig selv. I Clan Wars får du også XP og låser op for mere udstyr. Så der er masser af nye ting bl.a. en app hvor du kan vælge loadouts og udfordre andre. Dermed gør vi multiplayer endnu bredere.

(Jan) Apropos multiplayer. Inden jeg går ind og prøver noget multiplayer, hvad skal jeg så lægge mærke til?

COD-Ghosts 01
Team Deathmatch

(Daniel) Du kommer til at spille på X1 og dermed får du den fulde oplevelse af de nye animationer. Det er noget jeg synes giver noget ekstra til oplevelsen. Vi har vist at banerne ændrer sig dynamisk så det er også noget du skal holde øje med. Det sidste jeg gerne vil fremhæve er lydsiden hvor vi nu har meget mere battle chatter, hvor der bliver fortalt hvor der er spottet fjender.

(Jan) Der er som sædvanlig masser at glæde sig til. Tusind tak for din tid.

 

Hands-on er det bedste og jeg fik lov at tage nogle runder med banen Octane der er sat i en støvet ørken by. Der er ikke pillet ved de ting der har gjort Call of Duty til den mega succes det er i dag med over 100 millioner solgte eksemplarer og masser af daglig online aktivitet. Selvom det er et spil du kender og hvor controller layout er kendt, så er det hele igen en tand bedre. Det giver en meget dybere oplevelse at have battle chatter hvor der automatisk spottes fjender og du bedre kan høre i hvilken retning der er mest aktivitet. Det er også tydeligt at alle animationer har fået sig en overhaling samtidig med at der er ændret på f.eks. tiden det tager at kaste en granat og mange andre elementer.

Der har været noget dynamik som f.eks. i CoD BO2’s Cargo og det er blevet meget udvidet med Dynamiske Baner. Her er områder pludseligt helt anderledes fordi en eller anden har sprunget noget i luften eller på andet måde trigget en hændelse. Der er masser af hjørner der skal udforskes som bl.a. at du kan hacke modstandernes Satcom. Det virker bedre balanceret og dermed bliver det ikke et krav at du har været med fra begyndelsen. Nye spiller kan hurtigt gøre sig gældende. Så er det bare at sætte sig ned og vente til det bliver udgivet. Det er bare ikke nok at spille CoD i en time.

Det er vanskeligt at komme tilbage at spille CoD på Xbox 360 så indtil 5. november så kan du underholde dig med nedestående video der forklarer lidt om Dynamiske Baner med Free Fall der er som preorder DLC.

Tak til Activision.