Det danske spilfirma Trophy Games, som laver mobil- og PC-spil til voksne, vil børsnoteres på den danske vækstbørs Nasdaq First North Growth Market.

Trophy Games har manager- og strategispil som sit speciale og er allerede en succeshistorie i den danske spilbranche. Firmaet har skabt vækst hvert eneste år siden etableringen i 2006. Sidste år omsatte Trophy Games for 30,8 mio. kr., og i år er forventningen at nå en omsætning på ca. 45 mio. kr. Nu skal en børsnotering accelerere væksten. Det skal primært ske gennem nye lanceringer og opkøb af eksisterende spil på markedet, forklarer adm. direktør og stifter, Søren Gleie:

“Da vi udkom med vores første spil for 15 år siden, havde vi på fornemmelsen, at der var et uopdyrket marked for den slags computerspil, vi selv synes er sjove at spille. Det viste sig heldigvis at holde stik. Lige siden har vi været på en vildt spændende vækstrejse, og nu er tiden moden til at ‘level up’,” siger Søren Gleie og fortsætter:

“Vi har lagt ambitiøse planer for fremtiden, og det er derfor, vi søger om at komme på børsen. Med frisk kapital i ryggen kan vi sætte endnu mere fart på udgivelsen af nye spil, ligesom vi har mulighed for at foretage opkøb af spil, der passer ind i vores spilunivers og måde at drive virksomhed på”.

Forretningsmodellen i Trophy Games er baseret på, at spillene er gratis at hente, men med en lang række tilkøbsmuligheder i spillene. Sværhedsgraden er høj, og spillene er bygget sådan op, at brugerne hele tiden får nye opgaver og missioner, de skal løse. Det fastholder kunderne i mange år, og dermed genereres en lang og stabil indtjening fra hvert spil.

Selskabet er værdisat til 160 mio. kr., og tegningsperioden løber fra den 7. til den 20. april. Trophy Games forventer at rejse knap 60 mio. kr. på børsen. Heraf er der på forhånd modtaget bindende tilsagn om 30 mio. kr. Interessen har dog været betydeligt større, hvorfor det ikke har været muligt at imødekomme alle forhåndstilsagn. Første handelsdag bliver forventeligt den 27. april.

De nuværende tre eksterne investorer i selskabet har alle givet tilsagn om at øge deres investering i forbindelse med den forestående børsnotering.

Stærk investorkreds bag

Det er ikke nogen helt ubetydelig forsamling af investorer, som står bag Trophy Games. En af de mest fremtrædende er Jan Lehrmann, kendt fra tv-programmet Løvens Hule på DR, som var blandt de første til at investere i virksomheden. Han har været bestyrelsesformand i selskabet siden 2007.

Jan Lehrmann mener, at potentialet for den danske spilvirksomhed er stort, og at Trophy Games har fundet den helt rigtige niche i markedet.

“Det globale spilmarked buldrer derudaf og vokser år efter år. I denne dynamiske og innovative branche har Trophy Games fundet sin egen unikke position ved at fokusere på spil til et voksent, kræsent og ikke mindst købestærkt publikum. Dermed er virksomheden ikke alene en interessant vækstcase med stort potentiale. Man har også skabt en solid forretning med sorte tal på bundlinjen og organisk vækst gennem 15 år. Det er ret unikt, at man som investor kan købe sig ind i den slags firma,” siger Jan Lehrmann.

Kunder i 140 lande Trophy Games udgav sit første spil tilbage i 2006. Det var fodbold manager-spillet Trophy Manager. Siden er der kommet fire spil til, og i år lanceres et nyt spil i fantasygenren og et eSports manager-spil. Firmaet har i dag kunder i 140 lande, og langt størstedelen af spillerne er voksne mænd. 2/3 af indtjeningen kommer fra mobilspil, mens resten stammer fra PC. De fleste af Trophy Games’ spil er udviklet til flere platforme, og dermed er man i mindre grad afhængig af, om det er den ene eller anden platform, som brugerne foretrækker. Disse faktorer betyder tilsammen, at Trophy Games har haft et positivt cashflow på driften og været en overskudsgivende forretning i de fleste regnskabsår.