Den internationale festival for uafhængige computerspil, IndieCade, bliver afholdt i slutningen af oktober. Festivalen er også kendt som spilbranchens svar på Sundance, og i år er hele tre danske spil blandt de nominerede: Figment 2: Creed Valley fra aalborgensiske Bedtime Digital Games, Stilstand fra københavnske Niila Games og Cai Cai Balão, et spil udviklet af studerende fra Det Danske Akademi for Digital Interaktiv Underholdning (DADIU). De konkurrerer med knap 50 andre spil fra hele verden.

De tre nomineringer kommer i halen på en stærk periode hvor den danske spilbranche har høstet rigtig mange priser verden over. Og med de tre nomineringer er der gode chancer for at tangere eller overgå det hidtil bedste danske resultat ved IndieCade, som var i 2019, hvor Tick Tock: A Tale for Two løb med prisen “Cooperative Design Award”. 

“Tidligere har branchen herhjemme været mere båret frem af enkelte fyrtårne som IO Interactive eller Playdead, men det vi ser nu er, at feltet af danske spiludviklere, som formår at markere sig internationalt, både på kommercielle og kunstneriske vilkår, bliver bredere og bredere,” forklarer spilkonsulent fra erhvervsklyngen Vision Denmark, Jesper Krogh Kristiansen.

Hos de enkelte spiludviklere er der naturligvis også stor glæde over nomineringen. “Vi har over de sidste par år lagt rigtig meget arbejde og sjæl i Figment 2 i forsøget på at gøre spillet endnu bedre og endnu mere personligt end det første Figment. Så det betyder rigtig meget for os, at vores indsats får den slags opmærksomhed og bliver anerkendt af IndieCade. Det er et kæmpe skulderklap til vores lille hold og samtidig en motivation til at give den sidste indsats for at få spillet helt i mål og ud til resten af verden,” fortæller Niels Højgaard Sørensen, Instruktør & Lyddesigner hos Bedtime Digital Games

Det er vildt overvældende og vidunderligt at et lille spil som Stilstand får international anerkendelse – jeg er helt på røven over det! Som et lille håndtegnet følelses-indiespil kan man hurtigt drukne i et stort spilhav, men nomineringer som disse gør, at man synliggøres og når bredere ud. Det er en helt fantastisk mulighed,” siger Ida Hartmann, Instruktør, Niila Games.

““DADIU handler om samarbejde på tværs af faggrænser, og vi er virkelig stolte af Cai Cai Balão for at have skubbet dette endnu længere og have hentet dokumentarisk materiale ind i spilverdenen. Stort tillykke til holdet bag – hæderen er velfortjent.” siger Simon Jon Andreasen, Akademileder, DADIU

Om Bedtime Digital Games

Bedtime Digital Games blev stiftet i 2013 af en gruppe spirende spiludviklere, som mødte hinanden gennem Aalborg Universitet. Deres første produktion, Back To Bed, var et surrealistisk puzzle-spil om søvngængeren Bob. Spillet høstede internationale priser og fik især ros for dets kunstneriske udtryk, som hentede inspiration fra malere som M.C. Escher og Salvador Dali.

Bedtime Digital Games er sidenhen vokset til omkring 20 ansatte, og lige nu arbejdes der på to store produktioner. Med Figment 2: Creed Valley er der igen fokus på det visuelle udtryk, som er konstrueret med farverige penselstrøg. Derudover er spillet opbygget som en interaktiv musical, hvor alle elementer og figurer reagerer til musikken. Sange og stemmeskuespil er skabt i samarbejde med bandet Stöj Snak og lokale talenter fra det aalborgensiske musikmiljø.

Om Figment 2: Creed Valley

Figment 2: Creed Valley er et action-adventure spil, der foregår inde i det menneskelige sind. Man spiller som Dusty –  “The Mind’s Courage” – der skal løse gåder og bekæmpe mareridt. Spillet er opbygget som en musical, hvor fjenderne bruger sang til at udtrykke deres følelser.

Figment 2: Creed Valley er en efterfølger til Figment, som udkom i 2017. Historien i Figment 2 fortsætter, hvor det første spil stoppede, og sammen med sin trofaste hjælper, fuglen Piper, dykker vi dybere ned i sindets snørklede kroge for at finde ud af, hvem som har forårsaget uro og kaos i Creed Valley og The Moral Compass.

Figment 2: Creed Valley står til udgivelse i 2022. Udover at blive udstillet både i ind- og udland har spillet vundet priser for dets lyd- og billedside – heriblandt “Best Art” ved Game Connection og “Best Audio” ved Taipei Game Show.

Om Niila Games

Niila Games blev etableret i 2017 og er et selvstændigt spilstudie på Vesterbrogade i København. Vi begyndte vores rejse med at være fire venner og en drøm, og er nu et team på 10. Niila har siden sin begyndelse haft fokus på at udfordre grænserne for, hvad spil-formatet formidle. Vi har både arbejdet med hurtige hypercasuals, der kan spilles on-the-go, og unikke narrative spil, der opfordrer spilleren til refleksion og fordybelse. 

Om Stilstand

Stilstand er en interaktiv tegneserie af tegneserieskaber Ida Hartmann og spilstudiet Niila Games. Det er en dybt personlig rejse ind i en ung kvindes sind, mens hun forsøger at holde sig oven vande i København i løbet af en sommer fyldt med håbløshed. Midt i ønsket om isolation er der stadig et håb om, at tingene en dag vil ændre sig. 

Stilstand er en personlig og håndtegnet fortælling om de høje forventninger og den skrøbelige limbo af at føle sig fast i livet. Det er en finurlig og absurd fremstilling af angst, ensomhed og fortvivlelse og bringer spilleren med på et eventyr ind i det følelsesmæssige landskab for en tabt sjæl.

Stilstand har vundet SPILPRISEN 2021 for “Best Emergent Experience” og A.MAZE 2021 for “Most Amazing Game”. Derudover er spillet blevet nomineret til PLAY20, Hamburg Game Conference og Nordic Game Awards, samt modtaget fire honorable mentions til Indie Game Festival (ved GDC).