Mens Microsoft desperat forsøger at få noget der minder om struktur på det de selv tror er kampen om konsol kunderne, så har Sony flyttet slaget til et niveau hvor Microsoft slet ikke kan være med. Det er derfor jeg uden at blinke tør udpege War Thunder, Warframe og Blacklight Retribution til de vigtigste launch titler på PlayStation 4. Og der kommer flere banebrydende titler der ikke stammer fra de store udviklere.

warthunder 02Den største trussel for konsoller og de stort opsatte titler, eller AAA som de kaldes, er nemlig den voksende mængde af PC spillere og alle de udviklere der har skrottet tanken om at sælge et spil til 500 kr. Det kræver nemlig masser af reklamepenge og mange nye udviklere har faktisk valgt at bruge alt sammenskrabet kapital til at udvikle et fedt spil. Hvad gør man så? Ja så laver man det gratis at hente og spille. Hvis det  er værd at spille så skal de mange millioner PC spillere nok finde udgivelsen og kvitterer med at bruge penge i in-game butikken.

Warframe 02Denne trend har Sony for længst opdaget og derfor har de sikret sig nogle af de bedste free-2-play spil som launch titler til PlayStation 4. Der er ikke noget der er opstået som en pludseligt indskydelse efter en katastrofal pressekonference, nej er det er en nøje udtænkt plan der tilmed viser sig at være utroligt veludført. Dermed vil Sony ikke blot trække eksisterende PS3 fans ind i folden med deres klassiske AAA titler som Killzone, Knack og Driveclub. PlayStation 4 skal også appellerer til dig der står og vakler mellem at vælge en PC eller en konsol.

blacklight 02Free-2-play (f2p) betyder, at når du har en PC, eller en PlayStation 4, så er det 100% gratis at spille. Der er intet krav om en abonnements service som PlayStation Plus eller Xbox LIVE Gold. Den måde udvikleren tjener penge er ved at have en in-game butik hvor du kan købe alt muligt der enten er pynt eller bedre udstyr. Det er sjovt nok en model som store etablerede udviklere kopierer så bl.a. får Ryse: Son of Rome (udgives på Xbox One), også det som kaldes micro-transaktioner. Her betaler du så både for spillet og for at være konkurrence dygtigt. Det er en model som Gaijin der udvikler War Thunder har afvist. Det står så i kontrast til Sony der har valgt at udgive DC Universe Online s0m f2p på PS4.

Jeg talte med Kirill Yudintsev (Creative Director) og Pavel Kulikov (Producer) om hvad der var vigtigt for at udgive War Thunder til PlayStation 4. Ja, først spurgte jeg så om det faktisk var en PS4 der afviklede demo’en. Der blev grinet for de havde også hørt hvordan Microsoft på E3 viste demo af Xbox One der viste sig at være en PC. De to muntre russere kunne fortælle at de ville have lov til nøjagtigt det samme som de havde på PC. De ville selv udgive spillet, selv udgive nye features på samme tid som på PC hvilket er hver uge, og de ville have lov at have cross platform multiplayer. Det betyder i alt sin enkelthed at du på PS4 kan spille mod spillere der benytter PC. Selv om du er den eneste der henter War Thunder, så er der masser af andre at spille med.

Det er en model hvor alle vinder. Sony vinder kunder til PS4, Gaijin, Digital Extremes, Zombie Studio og andre med f2p får et større marked stort set uden konkurrence og jeg, som spiller, får en platform der er billigere end en PC med et tilsvarende udvalg af spil. Det er specielt attraktivt hvis du måske bare gerne vil spille en gang i mellem, uden masser af de tekniske udfordringer der følger med en PC og uden at være bundet af abonnementsordninger.

Så er det bare et spørgsmål om de tre titler matcher noget du kunne tænke dig at spille. War Thunder er 2. Verdenskrigs slag som MMO, hvor den førte udgivelse kommer til at være med flyvemaskiner. Senere kommer også tanks og skibe som kommer til at være en stor integreret verden. Der er omkring 300 flyvemaskiner som alle er skabt utroligt detaljeret. Pavel kunne fortælle at på PC kunne du betjene spillet alene ved at bruge en mus med to knapper. Det er tilsvarende enkelt på PS4. Det er let at styre og vil du have den fulde oplevelse af at flyve så kan du bruge den avancerede. Gameplayet er elegant hvor du kan glide fra en mission til en anden. Det betyder at du ikke bliver tvunget til at starte forfra hvis du ikke løser opgaven. I stedet kan du fortsætte med at flyve og have det sjovt med den næste mission. Det er nytænkning og noget som gør at jeg får lyst til at spille meget mere. Desværre skulle jeg videre til den næste udgivelse Warframe.

Warframe er en tredje persons shooter udviklet at Digital Extremes, og er 4 spiller co-op som rum ninjaer med masser af loot. Det er hurtigt og underholdende. Digital Extremes har virkelig haft det sjovt med at lave spillet. Noget jeg blev overrasket over var at briefingen til missionen kom ud gennem højtaleren i Dual Shock 4. De to udviklere grinede højtlydt og kunne fortælle at det ikke tjener det store formål, andet end som underholdning. Indrømmet det er sjovt. Efter et stykke tid med kontrolleren så forklarede Digital Extremes om hvordan de havde udnyttet touchpaden på Dual Shock 4. Ved at swipe op/ned/højre/venstre kunne du udnytte noget at dit super ninja udstyr (portaler, vortex huller og kraft skjolde). Det er forbavsende velfungerende og giver på en enkel måde muligheder der typisk kræver et tastatur. Gameplayet er hurtig og fjender er der rigeligt af. Det samme kan jeg sige om Blacklight Retribution.

Chance Lyon (Lead Engineer) fra Zombie Studios startede med at undskylde hvis jeg synes spillet var for svært. Under E3 havde alle synes at det var for let så dette build synes han var blevet lidt for vanskeligt. Det er også sjovt at få fingre i kode der stadig udvikles aktivt, selvom det betød at min k/d ratio ikke var noget at skrive hjem om. Blacklight Retribution er et first person shooter sat i en fremtid med masser af tilpasningsmuligheder for din figur. Også her havde Zombie Studios udnytte Dual Shock 4. Dine swipes blev her benyttet til taunts, altså at drille dine modstandere. Kneb du på touchpad’et så kom stillingen. Chance forklarede at alle de funktioner der benyttede touchpad startede en animation. Dermed er det af mindre betydning med den tid du brugte for at flytte dine fingre til touchpad.

De timer jeg brugte med de forskellige udviklere bag War Thunder, Warframe og Blacklight Retribution, viser begyndelsen på den næste bevægelse inden for konsoller. Free-2-play har indtil videre ramt PlayStation 4 med fuld styrke og jeg tror det bliver starten på en trend der kommer til at revolutionerer konsol oplevelsen. Dermed ligger alle muligheder åbne uanset  om du vil spille gratis eller fortrækker en mere traditionel model med block buster udgivelser og PlayStation Plus. Velkommen til fremtiden.