Når det kommer til fascinerende FPS spil, så er Arkane Studios og Bethesda Softworks i toppen. Nok aller bedst kendt for deres Dishonored spil, så er de nu kommet med et helt nyt frisk pust til genren. Deathloop har alt det man kunne ønske sig i form af en spændende historie, kreativt banedesign og ikke mindst fri vilje til at håndtere missioner som man selv vil. Udviklerne bruger et miks af repetition og tid, for at fortælle en historie der både er mekanisk og gameplay-mæssigt, lige i deres stil. Vi har spillet Deathloop igen og igen, bogstavelig talt – og her er dommen.

Hvis man skal beskrive Deathloop, sådan helt ind til benet, så er det lidt ligesom filmen Groundhog Day. Du spiller en mand ved navn Colt. Du er fanget på en ø kaldet Blackreef. Her oplever Colt den samme dag om og om igen. Det er en tidssløjfe! Hver gang der er gået 24 timer, så starter dagen forfra. Colt har her til opgave at bryde tidssløjfen, få hans glemte minder tilbage og flygte fra øen. Men det er bestemt ingen nem opgave. For mens du er igang med at finde ind til øens hemmeligheder, er en snigmorder ved navn Julianna efter dig.

Men for at kunne stoppe tidssløjfen, skal Colt finde informationer og gear rundt om på øen, som gør hans næste dagsloop endnu mere effektiv. Det kan være enten genstande man ser, dokumenter eller computerterminaler, som er fyldt med info omkring personer og steder rundt om på øen. Du skal også nedlægger super-mennesker der har specielle evner. Disse mennesker er kaldet Visionaries, og kan have kræfter såsom teleportation eller usynlighed.

Spillet holder dig i hånden de første par timer, og selvom det hele kan gå lidt langsomt, så bliver der mere action senere. For det hele kan virke en smule indviklet, specielt eftersom du får fundet mere information og de forskellige områder lukker sig op. Men heldigvis er du aldrig helt på egen hånd, for Deathloop er god til at guide dig i den rigtige retning. Men vejen derhen bestemme du selv og det er her det bliver sjovt. For du kan altid støde på spændende opdagelser, fjender der snakker som giver brugbar info eller noget helt tredje. Informationerne har du altid med dig, også når dagen starter forfra.

Men noget af det som Deatloop gør spændende, er dagens forskellige tidspunkter: morgen, middag, eftermiddag og aften. Hvis du bevæger dig steder med mange fjender om morgenen, så vil de højest sandsynligt være væk senere på dagen. Det er også her de information du finder undervejs, kommer til gode. For én vej kan være bedre at tage, på et bestemt tidspunkt på dagen end en anden. Dette gælder også for døre som er låst bag en talkode. Du kommer hele tiden til at opdage og opleve nye veje at tage.

Du kan ikke komme rundt overalt fra starten, men med tiden åbner der sig nye muligheder op for at udforske endnu mere, af de områder du befinder du før har besøgt. Nogle døre er som sagt låst bag et panel med en talkode, som du måske finder et helt andet sted på øen via for eksempel dokumenter. Tiden hvor du befinder dig hvert sted, er måske kun få minutter, alt efter hvad opgaven du har, går ud på. Men der er rig mulighed for at udforske steder du måske ikke har kunne lukke op for før. Banerne er ligesom lag, hvor du hele tiden åbner op for flere områder, efterhånden som du kommer videre i spillet.

Der skal selvfølgelig bruges noget seriøst gear for at stå imod de mange håndlangere og Visionaries på Blackreef. Med tiden kan Colt få nogle virkelig fantastiske evner og våben, som gør ham til en ret badass actionhelt. De kræfter du stjæler fra diverse Visionaries, er virkelig en fornøjelse og meget nyttige at bruge mod de mange fjender du støder på undervejs. Èn af de specielle evner jeg er ret glad for, er muligheden for at linke fjender sammen. På den måde, hvis én af de fjender der er linket sammen dør, dør de alle sammen. På den måde kan man hurtig få gjort det af med en gruppe af fjender på samme tid.

Hvad angår våben, så har du lidt begrænset muligheder. Du kan selvfølgelig finde alverdens våben, lige fra pistoler og til de mere eksplosive af slagsen. Men du kan kun have 3 våben og 2 egenskaber med dig af gangen. Det er altid et svært valg om man skal tage det bedste man har med sig, eller håbe at man finder noget mere brugbart til sit arsenal. Ved slutningen af hver dag, inden dagen starter forfra, mister du de våben og egenskaber du har fundet, med mindre du får fat på en energikilde kaldet Residiuum. Dette gør at du kan tage våben, egenskaber og opgraderinger til dine våben, med over til den næste dag.

Colt er bestemt ikke uovervindelig, og du kommer til at dø hvis du ikke passer på og er snedig, eller har de rette skills til at komme forbi et given område. Heldigvis får du 3 liv, hvorfra spillet lige spoler tilbage til der hvor du sidst var i sikkerhed. Dog efter noget spilletid, kommer Colt til at føles ret så kraftfuld og det er lige før det er unødvendig med de ekstra liv.

Men føler du nogensinde at du er ret sikker inde i Deathloop, så er der altid en overhængende fare, nemlig Juliana! Uden varsel vil hun kunne dukke op og jage dig, i håb om at slå dig ihjel. Hun vil gøre alt i hendes magt for at stoppe dig, fra at nå dit mål. I single-player mode, er det spillets AI der vil jage dig hvilket faktisk er overkommeligt, da hun er ret let at få ram på.

Har du derimod har brug for en udfordring, så gå online. Det lader andre Deathloop spillere få muligheden for at invadere dit spil, og det kan virkelig blive intens. Du får selvfølgelig også ekstra point hvis det lykkedes for dig at stoppe Juliannas invaderingen eller når at flygte, samtidig med at dine liv bliver genopfyldt. Man kan vælge også at spille som Julianna og invadere andres spil. Alt efter om du så får gjort det af med Colt, får du point som lader dig stige i rank. Samtidig gør du hende stærkere og kan vinde nye outfits for hende og Colt.

Når det kommer til det grafiske, så er Deathloop helt i top. På PlayStation 5 får den visuelle afdelingen virkelig smæk for pengene. Alt er meget detaljeret og rækkevidden for langt du kan se ud i landskabet, er ret imponerende. Der bliver gjort godt brug af konsollens SSD, og loadtiderne er meget korte, så du hurtig kan komme ind i spillet. Når du får opkald over radioen fra f.eks. Julianna, så får du lyden ud via din DualSense, hvilket virker ret godt på den måde som historien bliver fortalt på.

Deathloop er det perfekte spil fra Arkane Studios. Der er utrolig meget frihed i den måde man vil håndtere ens mål på, at det nærmest bliver helt som en sandkasse. Samme måde hvorpå du vil håndtere diverse fjender, er helt op til dig. Vil du gå all-guns-blazing eller snige dig uden om, så er det dig frit for. Der er ikke én bestemt måde at spille på, hvilket også gør invaderinger fra Julianna via andre spillere, helt unikt. Spillets stil og udtryk er virkelig godt skruet sammen, og det er sjældent vi får er spil som Deathloop, både i form af gameplay og verden design. Godt gået Arkane!

Tak til Bethesda Softworks og Arkane Studios for at lave et brandgodt spil!
Ikke mindst tak til Mi5 Communications for at gøre anmeldelsen muligt.

Deathloop blev anmeldt på PlayStation 5.
Er også ude nu til PC.

TL;DR
Vurdering:
Forrige indlægBliv Master Chief med disse produkter fra Razer
Næste indlægPGA Tour sælger over 2.5 millioner eksemplarer og fejrer det med stil
En ung fyr fra det Nordjyske. Vokset op med spil lige fra Commodore 64 og til nutidens konsoller. Holder af et spil med en fed historie og action. Er en gut med lidt for mange spil og alt for lidt tid. Arbejder til daglig på et lager, men i fritiden handler det om livet med fruen og spil. PSN - Xbox Live - Steam @ MrJonasDK