Bungie’s episke rum opera, Destiny giver dig mulighed for at blive en legende i et univers hvor du skal kæmpe for menneskehedens overlevelse. Det er i sin kerne en first person shooter (FPS) hvor du er online med rigtige mange andre og dermed er det også en massive multiplayer online (MMO) oplevelse. I modsætning til andre FPS’ere så er din figur den samme gennem hele spillet hvor du opgraderer våben og udstyr så du stiger i niveau, eller level, tilsvarende til role playing games (RPG). Denne samling af forkortelser giver dig mulighed for konstant at jagte nyt og bedre udstyr gennem flere planeter som en bedre dungeon crawler.
Det bærende element er den perfektionerede first person shooter oplevelse. Bungie har anvendt alt deres erfaring fra flere udgaver af Halo, til at skabe noget der både med styring og anvendelse er det bedste der findes på området. Hvert enkelt våben har sin helt egen karakter. Det er ikke bare tilfældet mellem tunge og lette våben, men også når du anvender f.eks. to typer af Auto Rifles. Denne perfektion rækker helt til sigte, genladning og udseende. Udvalget af våben er tilsvarende stort så du vil altid kunne finde en kombination der passer din stil. Ønsker du en standard shooter oplevelse så har du det typiske med et primært, sekundært og et tungt våben. Da der er RPG elementer så kan du også på ethvert tidspunkt udskifte f.eks. din shotgun med en sniper med den ulempe at ammunition går tabt.
Titler som Battlefield 4 lider fordi du får bedre og bedre våben jo mere du spiller og derfor bliver det en umulig opgave at være konkurrencedygtig hvis du ikke er med fra udgivelsesdagen. Dette har Bungie løst på en elegant måde. Når du spiller multiplayer så er den skade et våben gør samt den beskyttelse din rustning giver normaliseret. Det betyder at din riffel, og din udrustning for den sagsskyld, ikke får ekstra bonus ud over de stats den enkelte del har. Du benytter den Auto Rifle du ellers anvender, den er bare uden de optjente bonus elementer. Det betyder også det bliver dine færdigheder på banen som afgør om du dit resultat og ikke om du har fundet et våben med ekstra meget smæk i.
Hele MMO delen er også utroligt velgennemført. Du bevæger dig frit i en spilverden hvor matchmaking er noget der opstår fordi du vælger at deltage sammen med andre og ikke fordi du skal. Samtidig tæller din erfaring på tværs af det som er de tre klassiske elementer nemlig singleplayer, co-op og multiplayer. Dermed samler du både udstyr og bonus til den samme figur i alle tre områder. I traditionel RPG stil har du tre arketyper Titan, Warlock og Hunter som hver især har deres karakteristiske stil. Jeg har spillet Hunter som har to separate færdigheder, Gun Slinger og Blade Dancer. Dem kan du også skifte mellem on-the-fly hvis det er det du ønsker. Det lidt som at skifte kill streak i CoD. Hver klasse har unikke færdigheder som går hånd i hånd med tilsvarende unikke rustningsdele. Alle klasser kan anvende alle våben så også her har du mulighed for at vælge den kombination der passer dig bedst. Som du kan se så har du på hver position flere slots. Det giver mulighed for at have noget som passer til enhver situation. Lidt nede af listen finder du mere passive elementer som f.eks. dit rumskib, dit Ghost side kick og din Sparrow som er en moderne sccoter der bringer dig hurtigt rundt.
Der er naturligt en kæmpe socialt element i MMO’er for der er Raids og Strikes som kræver at du samler en gruppe kaldet et Fireteam til at løse opgaven. Ønsker du at øge udfordringen for dig selv så kan du genspille de enkelte missioner på en højere sværhedsgrad for at få flere point og en større oplevelse. Det er en meget bedre model end de mere gammeldags spil hvor din mulighed er at vælge Game+ for at få samme oplevelse med stærkere fjender. Dermed bliver alle aktiviteter på dine betingelser og du vælger selv i hvilket omfang du ønsker at deltage. Jeg vil dog sige at du går glip af meget hvis du ikke en gang i mellem samler et Fireteam for at tackle en af de svære Strikes eller end-game Raided.
Det kræver alt sammen at den kunstige intelligens (AI) er på toppen for ellers bliver det hurtigt en triviel oplevelse, hvem husker ikke katastrofen MoH Warfighter. Heller ikke på dette område bliver du skuffet. Der er generelt fire typer Hive, Fallen, Cabal og Vex, som både er meget forskellig i udseende og kamp metode. Hive har typer som rusher i stort antal, Fallen bruger meget skjul og flankering mens Cabal benytter kraftigt panser og ildkraft ud over det sædvanlige. Vex er en helt udsædvanlig fjende som kan teleportere og jeg kan tydeligt se lighedspunkter mellem Vex Goblins og Space Invaders. Hver fjende har sin egen planet og dermed kan du også vælge hvad der lige passer dig godt i dag.
Jeg har spillet på PlayStation 4 og med alt det ekstra indhold der er med her så må det siges at være den foretrukne platform til Destiny. Specielt synes jeg vældig godt om multiplayer banen Exodus Blue der er et afsnit af Cosmodrome. Generelt er de små tætte baner med tre mod tre er voldsomt underholdende. Min opfattelse er at jo flere spillere der kan være på hver hold i multiplayer jo mindre bliver der spillet sammen. Kombinationen med 3v3 eller 6v6 sikrer at holdet der vinder er dem som spiller sammen. Alle mod alle er også underholdende selvom det kræver et øje på hver finger for ikke at blive dræbt før fra den ene side og så fra den anden. Husk at du på lagt de fleste større baner kan anvende din Sparrow til at komme rundt, så du skal ikke stå at hyle fordi de andre har nappet køretøjerne.
Historien læner sig op af nogle af mine store favoritter som Det Femte Element, Star Wars og Frank Herberts Dune. Der er storslående scener med områder og kostumer som kunne få Jean Paul Gaultier til at knibe en tåre. Destiny har også fungeret siden launch hvilket efterhånden er et særsyn for de beta spil som udgiverne ynder at kalde AAA titler. Der er ikke tvivl om at Bungie med Destiny til fulde har indfriet mine forventninger med en solid start på de kommende års episke run opera. Destiny er også det første spil som har givet mig følelsen af next-gen og får mine varmeste anbefalinger. Rigtig god fornøjelse.