disney infinity 03Disney Infinity lover uendelig sjov. Det engelske ord Infinity betyder uendelig og titlen markerer Disney Interactive Entertainments første optræden i genren hvor legetøj og videospil blandes. Det er Activision der har opfundet denne genre, hvor du ved at placerer figurer på en plade får den enkelte figur til at materialiserer i spillet. Disney’s store styrke er at de har utroligt mange spændende universer der stammer fra deres for forskellige film. Dermed er der genkendelsens glæde når du åbner din startpakke.

DisneyInfinity_3_base_2I Disney Infinity består startpakken af 3 eventyr hvor du kan benytte de tre medfølgende figurer Hr. Utrolig, Kaptajn Jack Sparrow og Sulley. De stammer selvfølgelig fra animationsfilmen De Utrolige, filmserien Pirates of the Caribien samt Monsters University, hvor de fleste nok bedre kender Sulley og Mike fra Monsters Inc. Hvert af de forskellige universer kaldes Play Sets og har en helt fast historie der tager omkring 4 timer at gennemføre. I hvert Play Set har hver figur evner der passer med universet. Der betyder at du som Hr. Utrolig er super stærk og slås mens du som Jack Sparrow bruger sværd og pistoler.

disney infinity 06Fælles for alle Play Sets er at de fungerer i tredjeperson, hvor du selv styrer kameraet. Som gameplay er det en kombination af opgaver, platform og actions. Der er på hver bane opgaver eller områder du kun kan få adgang til hvis du har den rette figur. Skal du opleve alt i spillet så kræver det at du anskaffer hele serien til f.eks. De utrolige, hvilket ud over Hr. Utrolig er Syndrome, Dash, Violet og Fru Utrolig. Disney er utroligt følsomme overfor deres Intellectual property (IP) altså deres forskellige universer. Det betyder desværre at du i Play Sets kun kan anvende de korrekte figurer. Så spiller du i Play Set’et Monsters University, så er det kun Sulley og Mike der kan benyttes. Selvom jeg udmærket forstår Disney ud fra et varemærke synspunkt, så synes jeg det reducerer mulighederne for uendeligt leg.

disney infinity 04Skal du blande de forskellige figurer så skal du over i Toy Box. Dette er et bygge værktøj eller en bane designer om du vil. Her kan du bygge lige det du har lyst til og blande alle de forskellige figurer og universer. Du kan altså lave en forhindringsbane der består af lidt fra De Utrolige, noget fra Pirates of the Caribien og resten fra Monsters University. Det kræver tålmodighed for det er ikke så intuitivt som jeg kunne ønske og instruktionerne er noget tynde. Det er faktisk en række tips til de forskellige værktøjer og så et enkelt eksempel. Det er derfor et område for enten lidt større børn eller hvor forældre skal hjælpe til. Så lover Disney Infinity at det er som en kasse med alt det legetøj der findes i spillet – og så igen ikke helt. Det kræver du har løst alle opgaverne i hvert Play Set som låser op for de forskellige elementer. Du kan altså være nødt til at købe en figur for at løse en opgave og låse op for lige det element du mangler og drømmer om.

disney infinity 02Jeg fik også mulighed for at spille med en af de helt nye udvidelses pakker, Space Play Set, hvor du får en helt ny verden sammen med figurerne Jessie og Buzz Lightyear. Det var også min mulighed for at prøve to forskellige figurer i samme verden. Det er bare sjovere at kunne skifte mellem forskellige figurer så det ikke bliver ensformigt at spille. Der er nærmest ikke nogen vej uden om at anskaffe flere figurer og måske også nogle af de Power Discs, en slags mønt, som du kan lægge under din figur for at få mere guld, mere liv eller noget helt andet. Både figurer og Power Discs sælges separat og Play Sets er en pakke der både har et par figurer og en helt ny verden.

Disney Infinity er en fin konkurrent til det etablerede Skylanders. Disney har i kraft af et godt varemærke og en stor genkendelighed af deres figurer valgt en model, som alt efter synspunkt, giver eller kræver flere tilkøbsmuligheder. Det er også første generation og der er valgt elementer som andre tidligere har forkastet. Her skal Disney nok prøve erfaringer på egen krop. Det er legetøj i en god mekanisk kvalitet og spil med et gameplay med muligheder der appellerer bredt. God fornøjelse.

[box_info]Spillet er anmeldt på PlayStation 3 og er leveret af Disney / PR Nordic[/box_info]

Forrige indlægDobbelt XP hele weekenden med Call of Duty Ghosts