Epic har en rigtig fin spilmotor i Unreal Engine. Den er faktisk Epic. I modsætning til Epic Games Store som er i kategorien Epic-fail. Det er ikke svært at lave det som kaldes en Launcher som benyttes til at starte et spil på en PC. Det er så let af der findes et hav. EA har deres i form af Origin, Ubisoft har deres Uplay, Bethesda har Bethesda.net, Blizzard har Battle.net, GOG har deres og så har vi selvfølgelig også Steam som nogle mener sidder lidt for komfortabelt på tronen som formidler af PC-spil. Derfor er Epic gået ind i kampen for at tjene penge uden at løfte en finger med deres Epic Games Store.

Epic Games Store er et produkt som ingen har efterspurgt. Der er skabt af industrien uden der har været et marked eller for dens sags skyld noget der differentierer den fra nogle af de andre launchere. Primært er en række udviklere blevet sure på Valve og dermed Steam fordi man som udvikler skulle aflevere 30% af omsætningen genereret via Steam. Samtidig fik de bedst sælgende titler en fordel fordi her skulle man kun afleverer 25% af opsætningen. Det kræver at spillet omsætter for mindst 10 millioner Dollars. Omsætter spillet for mere end 50 millioner Dollars så tager Steam 20%. Hvis du laver mods og sælger dem så tager Valve 75%. Her findes der så en mulighed for at give pengene til velgørenhed. Hvis du er en helt ny udvikler så kan du for et fast beløb på 100 Dollars selv udgive dit spil på Steam Direct. Det bliver endda kun opkrævet hvis du får en omsætning over 1000 Dollars. Så bliver udviklerne snyd?

Er 20 til 30% af omsætningen rimelig?

Det korte svar er ja. Procentsatsen er med til at gøre det billigere for de mindre titler at komme med i fællesskabet. Der vil altid være en række start omkostninger når et spil skal sælges gennem en butik. Nogle omkostninger er faste mens andre varierer med både kvalitet og hvor meget der bliver solgt. Når man tager en procentdel så er det i denne type marked sjældent at de faktiske omkostninger følger denne lineære sats. Det kan sammenlignes med mængderabat. Køber du løse skruer i et byggemarked betaler du mere end for en hel æske fordi det koster mere at sælge løse skruer. Køber du et karton så er det også billigere for byggemarkedet end at sætte enkeltkasser ud på hylderne og sælge dem. Så Steams model harmonerer med hvad der ellers findes af kommercielle modeller.

Procentsatsen afspejler den grad af forarbejdning som man tilfører det produkt som sælges. Steam er andet og mere end bare et videresalg af andres produkter. Det har mere karakter af et community, med anmeldelser, bruger skabt indhold, udelukkelse af bruger som snyder, mulighed for at bytte genstande, samle korte som kan sælges, ønskelister for spil, integreret voice chat, organisering i butikken og rigtigt meget andet. Som spiludvikler så får du også en platform hvor du kan se hvad der bliver solgt, i hvilke markeder, hvor meget der spilles, mulighed for at tilpasse priser, lave kampagner, weekend rabatter og meget andet. (Steam Works: https://partner.steamgames.com/ )

De 30% skal dække de omkostninger der findes ved drift og videreudvikling af Steam som platform og så selvfølgelig profit eller overskud. Overskudsgraden er meget afhængig af hvad du laver. I f.eks. advokat- og rådgivningsbranchen så er overskudsgraden omkring 17% mens den for et supermarked ligger tættere ved 3%. Hvad Valve har af overskudsgrad er ikke til at sige fordi det er privatejet og dermed ikke er forpligtet til at offentliggøre detaljerede regnskaber. Epic er også privat ejet dog med kinesiske Tencent Holding som storaktionær med en ejerandel på 40%.

Det er kun den grådige som kender prisen på alt og værdien af intet. Når jeg bruger mine penge så skal det jeg køber enten nytte eller fornøje.

De frie markedskræfter

Det er jo en klassiker i økonomiske studier. De frie markedskræfter om udbud og efterspørgsel. Lidt som socialisme der er rigtigt velfungerende indtil man løber tør for andre folks penge, så er ureguleret kapitalisme heller ikke den evige sandhed. Afsætningsøkonomi og regulering stadig er de to hovedkræfter i moderne økonomi. Hvis Steam er så grådige som udviklerne påstår, så skulle der jo være meget mere konkurrence blandt de forskellige platforme. Ikke sandt? Det er så ikke tilfældet. Selv de store udgiveres egne platforme f.eks. Origin og Uplay repræsenterer kun et marginalt marked. Hvorfor så lige det? Forklaringen ligger hos dem som udgiver spil.

Lige her bruger jeg Ubisofts kommende Watch Dogs Legion som eksempel, selvom det kunne have været hvilket som helst spil. Hvad koster sådan et spil? Det koster 524 kr. på PlayStation 4 Store og Xbox One (faktisk 525 her). PS4 og XO-butikkerne er generelt lidt dyrere end PC. De 524 svarer til ca. 69 Euro hvis jeg anvender MasterCards vekselkurs. Kigger jeg på Uplay så finder jeg det til en pris på 59,99 Euro og rigtigt mærkeligt så er prisen på Epic Games Store også 59,99 Euro. Det kommer selvfølgelig ikke på Steam fordi Epic har betalt Ubisoft for ikke at udgive det her. (Bare rolig nye AAA-udgivelser på Steam koster også 59,99.) Det viser at de frie markedskræfter ikke er så frie endda. Det er alene udgiverne som kan lastes, for det er dem som sætter prisen på grisen (yes yes en Legion joke).

Så selvom Epic ”kun” tager 12% af omsætningen på spil mod Steams 20% til 30%, så er de eneste som får gav af det udgiverne. Set i forhold til Steams 30% så er der 18% mere fortjeneste ved at udgive gennem Epic Games Store. Hvad får jeg som kunde? Jeg får en prut at pille i. Epic Games Store skraber bunden når jeg kigger på hvad jeg får for pengene. Hvorfor kan jeg så i det mindste ikke få spillene 10% billigere når jeg skal undvære cloud saves, achievements og alt muligt andet? Det er nøjagtigt derfor at hverken Uplay eller Origin har nogen særlige markedsandele. De har intet at tilbyde mig som kunde. Den eneste årsag til at købe i Origin, Uplay eller Epic Games Store er fordi spillet ikke findes andre steder. Det er afgjort ikke på grund af den enestående oplevelse. Så vil jeg helt ærligt hellere spille noget andet.

Så nej de frie markedskræfter eksisterer ikke. Det er vel et spørgsmål om tid før EU’s konkurrence myndigheder kaster sig frådende over området som virker som kartel virksomhed og ulovlige prisaftaler. Just saying.

Epic Games Store som oplevelse

Epic Games Store har omtrent lige så mange spil på hylderne som der fandtes varer i et polsk supermarked i sovjettiden. Kundeservices har også samme niveau. Det eneste som Epic Games Store har, er en kæmpe bunke af penge som bliver brugt til at forhindre at spil sælges i andre butikker. Så når f.eks. Metro Exodos kun udkommer på Epic Games Store så er det fordi Epic har betalt for det. Her er det dobbelt slemt fordi Metro Exodus kunne forud bestilles på Steam i måneder, for blot i sidste sekund at bliver fjernet. Epic har masser af penge og det har de altid haft. Lige siden det første Gears of War som omsatte for 100 millioner Dollars og kostede latterlige 12 millioner at lave, har kassen bugnet. Det er utroligt at bl.a. Ubisoft er hoppet med på Epic Games Store med Watch Dogs Legion efter deres fiasko med Division 2 som solgte langt mindre end forventet. Mere om det senere.

Det er her vi rammer hovedet på sømmet. Hvis man udvikler et spil hvad er man så mest begejstret for? At det bliver spillet eller kun at få sine omkostninger betalt? Hvis det ellers er et nogenlunde spil findes der næsten altid et marked. Var jeg udvikler ville hver eneste gang vælge at få det ud til så mange som muligt. Det får man ikke med Epic Games Store. Det at modtage en sum penge fra Epic svarer til at tisse i bukserne for at holde varmen. Mange spil har den største omsætning og profit på DLC og mikrotransaktioner. Det er næste sted hvor udgiverne kommer til at sætte penge til. Hvis der er færre som faktisk køber og spiller så bliver der også solgt mindre DLC og der er færre mikrotransaktioner. Dette kaldes for Conversion Rate. Når den er lav så falder den samlede indtjening for et spil. (Mere terminologi https://www.superdataresearch.com/terminology/ )

Hvorfor skulle jeg som kunde flytte fra Steam medmindre jeg får spil billigere eller får en bedre oplevelse? Epic Games Store er ikke engang et alternativ som f.eks. Uplay eller Origin. Det er alene baseret på en monopoltankegang. Monopol gennem finansiel styrke.

Al begyndelse er svær

Det er en universel sandhed for langt de fleste af os. Jeg skal bruge tid for at blive dygtig til alt nyt jeg prøver. Det gælder også i spilbranchen. Det er sjældent at man får alting rigtig første gang man prøver. Sådan er det også med Epic Games Store. Så selvom det hverken er billigere eller bedre og deres konkurrenceparameter er monopol, så lad mig lige give dem lidt snor. Epic har via Trello vist et roadmap, altså en plan, for hvilke funktioner de arbejder på og hvornår de vil komme. Desværre er det som oplyses meget langt fra sandheden. Cloud Saves står som implementeret virker kun for ganske få spil. I sidste opdatering har Epic fjernet implementeringsdatoen, så det mere virker som et politisk partis hensigtserklæring, end en egentlig plan der eksekveres efter. Langt det meste er lige så stille blevet skudt længere ud i fremtiden.

For at have relevans så er der en række basisfunktioner som skal være tilstede. Disse kaldes hygiejnefaktorer. Det er de ting jeg som kunde forventer at en butik stiller til rådighed. I en online spilbutik er det f.eks. tiden jeg har spillet en titel, anti cheat i multiplayer, refundering hvis produkter ikke er som beskrevet, indbygget chat, mulighed for at give vurdering af spil og services, give spil som gave og mange andre helt basale funktioner. De er bare ikke til stede.

Jeg kommer aldrig til at spille et konkurrence baseret (PvP) multiplayer spil via Epic Games Store i den form det har nu. Det har ingen form for anti-cheat og der findes ingen måde at holde spillere som snyder væk, altså give et ban. Det er ikke trivielt at lave et anti-cheat system hvilket DICE og EA føler på egen krop med Battlefield V på Origin. Selvom EA officielt banner alle som snyder, så er deres tekniske løsninger til at detektere om en spillers PC kører wall hacks eller aimbots himmelråbende dårlig. Det er bare ikke særligt sjovt at spille med folk der snyder. Det er endnu værre hvis du er streamer.

Det er et simpelt hygiejnekrav i PvP at du som udvikler, udgiver og launcher kan noget så simpelt som at smide snydere på porten.

Transparens

Der er et sted hvor alle butikkerne har samme politik. Ingen oplyser hvor mange eksemplarer et spil har solgt. Det synes jeg er i orden for det er at betegne som en forretningshemmelighed. Nå ja indtil udgiverne skal prale med hvor stor en succes et givet spil har været. Der findes forskellige måder at få faktiske statistiske data til at se bedre ud end de er. Procenter er altid taknemmelige. Vi har solgt 100% flere eksemplarer af Militær Shooter 2 end af Militær Shooter 1. Vi har i år solgt 2 stk.

Derfor er det let for Epic at sige der er mere end 85 millioner brugere af Epic Games Store hvor 40% ikke har en Steam konto. Jeg er sikker på at de tal nok skal passe. Det jeg så tænker er, at 90% formodentlig alene har brugt Epic Games Store til at hente Fortnite. Det virker ikke som om der er en udvandring i gang fra Steam. (Yes yes en Metro Exodus joke).

Det er super underholdende at holde øje med hvordan direktører vrider et problem eller en dårlig forretningsmæssig beslutning til at fremstå som en succes. EA har i år taget stikket med at kalde loot bokse og deres pay-to-win spil for ”surprise mechanics”.

Mere relevant for Epic Games Store er at Ubisoft har solgt væsentligt færre eksemplarer af Division 2 end forventet. Den information var de nød til selv at give til deres investorer. Det blev så præsenteret som en ”10-dobling af salget på Uplay”. Det er garanteret korrekt, af den simple årsag, at der ikke er nogen som har en grund til at bruge Epic Games Store. Det eneste andet sted Division 2 er at finde til PC. Så står det mellem pest eller kolera så giver Uplay trods alt lidt fryns i form af mønter som kan bruges til kosmetiske ting i spillene. Det er hylende grinagtigt at direktører med millionlønninger tror de ikke bliver gennemskuet. Hvem er det som bliver ved med at synes de gør det godt?

Det bliver et tak men nej tak herfra

Jeg synes det er fint med konkurrence. Det at betale for at et spil ikke må sælges i andre butikker er ikke konkurrence. De udviklere og udgivere der hopper med på den vogn har ikke forstået deres kunder. Hvis du gerne vil have at dit spil skal ramme så mange brugere som muligt, så få det på så mange platforme og butikker som muligt. Det er den bedste måde at få det solgt. Epic Games Store launcher er nu blevet afinstalleret. Den giver mig intet af værdi og jeg spiller hellere noget andet end de ”eksklusiver” som findes der. Det er fordelen ved at være kunde. Jeg kan selv bestemme hvor jeg lægger mine penge.