GamersLounge har været med til preview på det kommende Far Cry 6 fra Ubisoft. Vi har spillet de første timer med god assistance fra vores demoist som kom med hints og tips når jeg selv var for doven til at læse instruktionerne. Far Cry serien har siden den første udgivelse i 2004, hvor spillet var i hænderne på Crytek, altid stået for underholdende action med en mere eller mindre fængslende historie. Hver udgivelse er blevet større og vildere. Det synes jeg også er tilfældet med Far Cry 6.

Der har været en del debat blandt smagsdommerne i gaming verdenen omkring hvordan historien relaterer sig til den virkelige verden. Selvfølgelig er der en hvis del inspiration fra den virkelige verden til fiktion i både film, bøger og spil. Det betyder ikke nødvendigvis at et spil er ude i et politisk ærinde. Helt generelt så har langt de fleste spil en sygelig diktatorisk skurk og en retskaffen helt/heltinde som skal mobilisere de undertrykte og redde dagen. Dette er også præmissen for Far Cry 6 og jeg synes du skal lade historien underholde. Det er i hvert fald derfor jeg spiller. For at blive underholdt.

Denne gang er det ikke meget anderledes. Du er en tidligere soldat som egentlig ikke ønskede at tage del i kampen for frihed. Alligevel bliver du den modvillige (i mit valg) heltinde sammen med en gruppe af rebeller, frihedskæmpere eller terrorister alt efter perspektiv. Der er masser af skæve karakterer som gør det spændende at følge den dialog som der findes masser af. Ud over de sædvanlige mellemsekvenser (cut scenes) så er der under dine ture rundt også en livlig pludren. En af de første karakterer du render ind i er Juan Cortez som minder om en kombination af skuespilleren Mickey Rourke og karakteren Leroy Jethro Gibbs fra TV-serien NCIS. Juan har på samme måde som Gibbs en helt rækker nummererede regler som bliver citeret i enhver tænkelig og utænkelig situation. Modsat Gibbs så kniber det Juan at holde styr på hvad hver regel faktisk dækker. Det synes jeg er mægtigt skægt.

Far Cry er først og fremmest en first person shooter selvom du i indledning kan vælge om du vil spille for historien eller for action. Jeg valgte action da det passer den oplevelse jeg gerne vil have i et FPS action adventure. Dermed kræver det også mere udnyttelse af de mange forskellige slags udstyr som Ubisoft stiller til rådighed gennem spillet. Dermed synes jeg det bliver en større udfordring og dermed en større tilfredsstillelse når jeg har løst en opgave. En af de første opgaver er at angribe fortet Quito. Du kan se mit run som video nedenfor. Der var lidt udfordring med lyden så du har et hårdtpumpet musikspor men jeg giver den gas i denne indledende mission. Noget af det du kan se i videoen er hvordan du kan skabe forskellige våben via Resolver Workbench. Her kommer også nogle helt specielle våben som f.eks. Supremo som er en raketkaster du har på ryggen. Den er på billedet ovenfor hvis du skulle være i tvivl.

Der er masser af andre improviserede våben som passer i forskellige situationer. Så det er bare om at tage fat og finde ressourcer så du kan bygget noget underholdende. Noget andet som er underholdende er dit sidekick Amigo. Du har mulighed for at vælge en ven (Amigo) som følger dig rundt. Den første er den blodtørstige krokodille Guapo. Hver Amigo har egne unikke egenskaber som du låser op for ved at tage din Amigo med i kamp. De har selvfølgelig deres helt egen charmerede personlighed. Du kan give direkte instruktioner til din Amigo så den ikke bare tåger rundt. Hvis jeg ikke lige har været opmærksom så er Guapa blevet såret så jeg har været nød til at finde den og give førstehjælp. Der er en overfold af lækker spilmekanik som er situationsbestemt. Jeg spillede med kontroller og hele styring er intuitiv og velfungerende. Hvis du undrer dig over nogle valg jeg laver er det fordi jeg normalt spiller med PS5 kontroller og jeg spillede Far Cry 6 med Xbox kontrolleren. Det er ikke den store forskel men jeg skal lige vende mig til at X knappen på Xbox er den til højre og ikke nederst som på PlayStation. Så skal tage mig selv i at trykke rigtigt når jeg bliver promptet på skærmen. A, B og Y ligger i fingrene så det er kun lige når jeg skal trykke X at det nogle gange blev A. Så ved du hvorfor jeg fumler.

Jeg synes at Far Cry 6 tegner til at bliver et af efterårets store action brag. Selvom historien følger en fast kurs så er der endnu mere verden at udforske og flere opgaver at løse. Der kommer det konstante dilemma om jeg skal følge den oprindelige mission eller om der lige er tid til endnu en afstikker for at finde nye underholdende gear og gadgets. Jeg napper lige en side quest til. Så må missionen og resten af teamet vente til jeg er tilbage. Vi skal nok nå at få diktatoren ned med nakken.