Fire Emblem: Awakening er udviklet af Intelligent Systems der er et af Nintendo’s bedste udviklere. Kvaliteten er altid i top og jeg mindes titler som f.eks. Paper Mario og Advance Wars. Fire Emblem er og bliver en de længst kørende serier hvor denne udgave er nummer 13 selvom det kun er den 6 udgivelse uden for Japan.

fire-emblem-awakening-3 Fire Emblem er et turbaseret taktisk rollespil og regnes generelt som alle taktiske rollespils moder, selvom titler som Shining Force, Final Fantasy Tactics og Desgaea har bygget videre på formularen. Fire Emblem serien har altid været en kæmpe udfordring, og selvom Intelligent Systems ikke har lavet en begynder sværhedsgrad så er der nu både Normal, Hard og Lunatic (vandvittig). Dermed er Fire Emblem: Awakening også det spil i serien hvor nye spillere kan være med, selvom du ikke skal meget længere end de første 4-5 missioner før du for alvor skal bruge hovedet – Selv på normal.

Det er et rollespil hvilket også betyder at du investerer meget tid i at skabe den enkelte figur og udvikle evner over tid. Da en figurs død traditionelt i Fire Emblem er permanent, betød det at jeg ofte mistede timers gameplay fordi jeg altid reloadede et savegame og spillede indtil missionen lykkedes uden tab af mine figurer. Fire Emblem Awakening giver denne gang en mulighed for at figurer som er dræbt i en mission, bliver genoplivet når missionen er slut. Hardcore fans af serien er måske ikke begejstrede, selvom jeg mener det giver nye spillere (inklusive mig selv) en bedre oplevelse.

fire-emblem-awakening-4Fire Emblem: Awakening er samtidig et af de flotteste spil jeg har set på 3DS. De enkelte figurere, i både 3D og 2D, er fantastisk detaljerede. Selvom det stadig er lidt underligt de ikke har fødder. Samtidig er der masser af animationer når du kæmper hvor det hele bindes sammen med en solid lydside. Der er også lidt tale selvom hovedparten af dialogen stadig er som tekst.

Det er selvfølgelig den enkelet figur der betyder noget. Derfor forsætter Awakening seriens stil med at give dig mulighed for at tilpasse din figur i den retning du ønsker. De kan også blive gift og få børn som du i senere missioner kan rekrutterer. Børn arver forælderens evner så de starter på en højere niveau. Der er masser af rollespils elementer hvor du tilpasser evner og våben som du stiger i level. Muligheden for at lade to figurer kæmpe som én er også en velkommen mulighed. Det giver dig mulighed for at parre to figurer som har vidt forskellige evner så det i praksis virker som en helt ny enhed.

Det er også det væsentlige, nemlig at kæmpe mod den stigende overmagt. Det er faktisk ikke siden jeg spillede Advance Wars jeg har været så underholdt af et taktisk turbaseret spil. Har du aldrig spillet denne type spil, så minder de enkelte dueller om sten, saks, papir hvor du over tid udvikler flere evner. Dermed vokser det taktiske element gennem de mere end 50 timer du kommer til bruge for at spille det igennem.

fire-emblem-awakening-1Det er svært at sætte en finger på noget. Der er et hjørne omkring styring af dine ting (inventory) hvor du benytter D-pad’et til at bladre mellem de mangle forskelige ting du finder. Det synes jeg godt kunne være lavet bedre og jeg forstår slet ikke hvorfor det ikke er muligt at anvende den berøringsfølsomme skærm.

Fire Emblem: Awakening er også en af de få 3DS titler der understøtter DLC. Der findes både ting du kan købe som f.eks. figurerne Marth og Ike, og meget gratis indhold du render over via SpotPass.

Intelligent Systems har med Fire Emblem: Awakening vist, at der er en årsag til at deres tanker omkring turbaseret taktiske rollespil er kopieret af mange andre. Det er robust og velafprøvet gameplay der giver masser af timers underholdning i en flot verden med dine egne figurer, som du kæler for som en anden tamagotchi. Jeg synes det er et af de bedste udgivelser til 3DS og kvitterer med en topkarakter.

[box_info]Spillet er anmeldt på 3DS og leveret af Nintendo[/box_info]