Det seneste slag i Fire Emblem Sagaen bliver i den grad slået hårdt, da vi bliver taget gennem en fantastisk rejse; med mindeværdige personligheder, en spændende og dybdegående historie – og en MASSE Fire Emblem fanservice.

1000 Års Kamp

Vi spiller som spillets avatar, Alear, som både kan spilles som han- eller hunkøn. Men for første gang oplever vi at vores hovedperson, faktisk har indspillet dialog, hvilket allerede tegner godt for, hvad ambitionerne ved Engage er. I det store hele er spillet skruet sammen efter den velkendte Fire Emblem formel – det er et Tactical RPG, hvor vi bevæger os rundt på et gitter. Det forskellige enheder har forskellige roller, som enden kan bevæge sig længere, angribe på afstand osv.

Det der kendetegner de moderne Fire Emblem spil, er jo også one-off mekanikker – denne gang er det, som navnet antyder, evnen Engage. I spillet findes der nogle ringe, som har et “Emblem” tilknyttet dem. Disse “Emblems” er velkendte lords og hovedpersoner fra tidligere Fire Emblem titler – Marth, Roy, Leif, Micaiah osv.

Det er virkelig et fantastisk syn, som Fire Emblem fan, at have så mange generationer samlet i et spil. Hvilket også gør spillets tilpasnings muligheder endeløse. Disse “Emblem Rings” kan nemlig tilknyttes de forskellige enheder man nu engang har på sit hold, og man kan planlægge efter ens foretrukne strategier.

Derudover, så er der også mulighed for at smelte sig frem til nye ringe, i form af et in-game gacha-system – som er en in-game valuta mekanik, sammenlignet med Loot Boxes – hvor man kan få andre figurere, for Emblem-heltenes spil. Disse figurer er ikke med skuespil, men dog stadig en fed måde, at samle hele flokken under fælles slagmark.

Ud over alt dette, som egentlig kun er overfladen af, hvad Engage har at byde på, så er der endnu flere nye mekanikker, som gør kampene endnu mere utrolige og spændende. Men dette kommer vi tilbage til, når vi dykker ned i den generelle kamp-mekanik i spillet.

Somniel

Vores helt(inde), Alear er vågnet efter 1000 år, og kan egentlig ikke huske noget som helst – meget klassisk for Fire Emblems protagonister – og bliver mødt af den 32. generation af stewarder, der har holdt øje og passet på den sovende Alear. Her fra stikker det af, og en ond kraft – dette spils Fell Dragon, som er en tilbagevendende antagonist – er vågnet sammen med Alear. De skal finde ly hurtigst, og her kommer “The Somniel” ind i billedet.

The Somniel, er et “helle” for Alear og deres allierede. En flyvende ø, som man kun kan bevæge sig op på, hvis man har gode intentioner. Denne flyvende ø, har et ydmygt lille samfund, med café. butikker, pool osv. Dette er spillets “base of operations”, og hvor man kan få en del tid til at gå.

Der bliver løbende låst op for diverse faciliteter, såsom købmand, rustningsmænd mm. Der er mulighed for brug af Amiibo’er, så man kan få lidt gaver og materialer, og et sted man kan passe på sine dyr. Det er forkert at sige, at det er et sted der kan bruges en del tid, gennem sit eventyr.

Når man allierer sig gennem spillet, kan man også se hvordan The Somniel vokser sig større og bliver mere livligt. Det er en god motivator for andre ting man kan i spillet, såsom at donere penge til allierede lande, adoptere dyr og besøge The Somniels beskytter – som man selv navngiver.

Hæsblæsende Kampe

Men et spil kan jo kun være så fantastisk, som kernemekanikken tillader, og her rammer Fire Emblem Engage plet. Det er som nævnt tidligere i denne anmeldelse, at kampsystemet er meget lig de forrige titler, hvilket jo er til at forvente. Men med mange nye implementationer har Intelligent Systems formået, at gøre Fire Emblem endnu mere dybere end “Sten, Saks, Papir-mekanikken”.

Vi kan lige lave Engage, som nævnt tidligere. Engage betyder, at man kombinere sin enhed, med den Emblem Ring som de har på sig. F.eks. Alear der Engager med Marth, og får bedre stats, et engage-angreb og andre buffs. Engage fungere over 3 runder, og har så en cool-down periode eller opladnings periode, alt afhængigt af hvordan man ser på det. Der er dog bestemte områder, hvor man kan få ladt sit engage-meter op.

Derudover har “sten, saks, papir” eller retmæssigt “sværd, økse, spyd”-mekanikken fået en break funktion. Dette sker, når f.eks. sværd angriber økse, taber øksebæreren deres våben, hvilket gør det oplagt at angribe med enheder der har lavt liv, da øksebæreren nu ikke kan angribe i den tur. Dette gælder begge retninger, og gør det meget mere dybt at tænke over banens layout for at finde sine bedste muligheder.

Der er virkelig noget at komme efter, når det kommer til Engages kampe – men også historie. Det er en fantastisk historie, og det er utrolig godt skruet sammen, hvordan mødet mellem velkendte og de nye Fire Emblem karakterer udfolder sig. Der er rigtig meget world-building hvilket jo er super fedt, for en Fire Emblem fan – men også kan være interessant for en nytilkommen.

Men når det så er sagt er spillet garanteret ikke for alles smag. Genren er stadig niche, selvom den har blomstret over de sidste årtier. Spillets epic-faktor er sikkert heller ikke noget der vil ramme alle, da spillet i den grad er tænkt med fans in mente. Dog er der stadig noget at komme efter, for alle.

Fire Emblem Engage er udentvivl et af de bedste RPGer på Nintendo Switch i skrivende stund, og kommer med sikkerhed på på min top 3 over Fire Emblem spil generelt. Jeg havde set meget frem til denne titel, men jeg havde slet ikke regnet med, at blive så overrasket som jeg gjorde – et utal af gange endda. Det er en must-play, punktum. Et Fantastisk spil, med en fantastisk historie!

Tak til Nintendo og Bergsala for at gøre denne anmeldelse mulig.