I anledning af, den store kickstarter kampagne til Fredag d. 13 spillet slutter i morgen, har vi fået den store ære, at interviewe 4 af dem som stod bag de originale Fredag d. 13 film.

De 4 vi har interviewet er følgende:

  • Sean S. Cunningham (Director / Skaberen af Jason).
  • Kane Hodder (Spillede Jason i 4 af filmene).
  • Tom Savini (special make-up effects artist, og hjernen bag en masse af ideerne til drabene).
  • Harry Manfredini (Komponisten bag musikken til filmen).
Sean S. Cunningham

sean

Hvor fik du inspirationen til Jason fra?

Da vi var i gang med den originale film, havde vi faktisk ikke en idé om hvordan den skulle slutte. Selvom det lyder vandvittigt er det faktisk rigtigt. Da vi nærmede os slutning gik vi gennem forskellige muligheder flere gange. Vi viste at Pamela (red. Voorhees, Jaons mor) skulle dø, og samtidig ville vi gerne give publikum et godt sidste gys. Vi ønskede at give indtryk af at alt var godt. Det skulle være et lykkeligt øjeblik. Og så ønskede vi at trække tæppet væk under dem. Vi havde bare ikke en idé til hvordan. Hvis min hukommelse ikke svigter mig, så mener jeg det var Tom Sayini der kom på idéen til slut scenen. Lad os få Jason til at spring op af sø’en og trække Alice under. Vi elskede idéen. Vi havde aldrig regnet med at den første film ville blive sådan en succes eller at den ville blive til en hel serie. Vores udgangspunkt var at tale en rigtigt god skræk film med nogle fantastiske gys.

Hvilken Fredag d. 13 film er det favorit og hvorfor?

Det er let nok. Det er altid den næste. Den bliver den bedste i serien

Noget specifikt fra filmene du gerne vil se inkluderet i spillet Fredag d. 13.?

Jason skal være den intimiderende ustoppelige dræber som fans kender og elsker. Og selvfølgelig skal Jason også ekspederer ofrene i lejren på forskellige kreative og bestialske måder nøjagtigt som i filmene. Heldigvis er det i gode hænder hos Tom Savini og Kane Hodder.

 

Kane Hodder

kane2

Selv uden masken, bliver folk så stadig skræmte når de får øje på dig?

Selv uden make-up så ser jeg ikke just krammevenlig ud. Så jeg har nogle gange fået at vide jeg kan virker skræmmende. Også selvom de ikke ved hvordan jeg tjener til dagen og vejen.

Hvad er det mest udfordrende ved at spille Jason?

Det er hård at arbejde mange time i mange dage i træk med den form for makeup. Det er fysisk udmattende, selvom jeg synes en af de sværeste ting er at få Jason til at blive frygtindgydende og intimiderende når du ikke kan bruge din stemme eller ansigtsudtryk. Og endnu vigtigere at gøre det så det netop ikke virker som skuespil. Det er en udfordring at være overbevisende skræmmende.

Noget specifikt fra filmene du gerne vil se inkluderet i spillet Fredag d. 13.?

Jeg vil elske at se nogle af mine favorit drab fra filmene. Jeg er sikker på at producerne vil sikre at det sker…Ellers slår jeg dem ihjel!

 

Tom Savini

tom

Nogle af Jason’s drab som bliver en speciel udfordring?

Aha du forsøget at få mig til at afsløre hvad der komme med i spillet? Det kommer ikke til at ske. Du får point for forsøget.

Har du en idé som du på en eller anden måde ikke kunne lade sig gøre i filmene?

Nej, faktisk lykkes det at få de ting vi ønskede til at virke.

Noget specifikt fra filmene du gerne vil se inkluderet i spillet Fredag d. 13.?

Helt sikkert og det skal selvfølgelig være nogle af de mange måder jeg har slået nøgne teenagere ihjel på.
——-

Harry Manfredini

manfredi

Har du en scene hvor du synes at musikken specielt er med til at løfte oplevelsen?

Ja, i stort set alle film hvor jeg har deltaget findes der mindst én. Når vi taler om Fredag d. 13 så er titel melodien brugt som den underliggende lydside. Det giver en helt speciel stemning gennem hele filmen. Hvis jeg skulle finde en scene vil det tage for lang tid. Som komponist er jeg også dramatikker og i nogle sammenhænge mere dramatikker end komponist. Det er mange gange det meste enkle musiske udtryk der giver den største effekt. De er i de scener hvor musikken spiller på den følelse som instruktøren ønsker at frembringe. Det er her jeg er mest stolt af de ting jeg har komponeret.

Hvad fik dig til at lave musik til skrækfilm?

Det var bare et af de ting som opstod. Jeg er ikke specielt fan af skrækfilm. De får mig til at gyse. Der måske også derfor jeg er godt til det. Jeg er meget tættere på publikum og reagerer som dem. Jeg har komponeret til mange forskellige genre og betragter mig som en dramatist uanset om det er en komedie eller en skrækfilm. Det kræver en kærligt til historien og en forstående af hvad det er instruktøren ønsker. Dermed bliver det en del af den samlede oplevelse uanset om følelsen der skal frembringes er et gys, en latter eller en varm følelse.

Noget specifikt fra filmene du gerne vil se inkluderet i spillet Fredag d. 13.?

Hele teamet arbejder i øjeblikket med at lytte og udvikle kreative idéer for spillet, så det bliver både innovativt og dragende. Vi har en tæt kontakt og deler idéer og finder områder hvor filmene havde højdepunkter. Dernæst der skal omsættes til en oplevelse der virker som spil. Ikke bare i billeder men også i lyd.

Dette interview er lavet af Jan Bo Kristenson og David Gohs i samarbejde med Cosmocover.