Der er en stor fokus på AAA udgivelser til PC og specielt de kommende konsoller. Det er et lukrativt marked, selvom den store vækst kommer fra de mobile spil der efterhånden har fundet en finansiel model som virker. Den kaldes freemium og som en kombination af free (gratis) og premium (bedst oversat som betalt i denne sammenhæng). Det betyder at du kan hente spille gratis og bruge den indbyggede butik til at købe ekstra ting.

Markedet for mobil spil har udviklet sig med imponerede hast. Det er kommet fra casual hop & løb spil som ”Subway Surfer” udviklet af danske Kiloo, der udkonkurrerede stort producerede titler som ”Pitfall” fra Activision. De stammer fra en tid hvor du spillede mellem 30 og 90 sekunder og stort set altid startede helt forfra næste gang du samlede spillet op. Mange har fået smag for at spille når det nu er muligt på en mobil eller tablet. Derfor ønsker mange også en dybere oplevelse. Det kræver en forandring hos udviklerne og dem der har været med fra starten har allerede et stort forspring. Det har tyske Fishlabs som jeg mødte på Game Developers Conference (GDC) der foregik i dagene før Gamescom i Køln. Her talte jeg med Marc Morian.

galaxy on fire-alliances-screenshot (3)(Jan) Marc, Fishlabs har fornyligt gjort Galaxy on Fire 2 HD free-2-play. Hvordan går det?

(Marc griner) Ja, jeg kan kun sige det er godt vi ikke skal lave af det. GOF2 HD har aldrig været designet til f2p eller freemium så det er lige før det er mere besværligt at beholde butikken.

(Jan) Jeg tror der er mange som er glade for at det er gratis. Nu kommer i så med Galaxy on Fire Alliances, som er en helt anden genre?

(Marc) Ja Galaxy on Fire Alliances er et sci-fi Massive Multiplayer Online Real Time Strategy, hvor du skal ud at koloniserer planeter og kæmpe mod andre spiller og racer. MMO RTS er ideel både til universet, tablets/smartphones og en titel hvor vi kan bygge free-2-play ind fra starten.

(Jan) Er det stadig jeres egen spilmotor i anvender?

(Marc) Ja det er Abyss 3 som du jo kender fra GOF 2 HD. Den er vi stole af.

galaxy on fire-alliances-screenshot (5)(Jan) Ja den er jeg imponeret af. Den leverer noget af det bedste 3D jeg har set på mobil spil. Hvordan finder den anvendelse i et RTS?

(Marc) Hvis du f.eks. se på hvordan vi præsenterer den uudforskede afkrog af GOF universet så kan du se at det meste er 3D og du kan f.eks. zoome helt ind på en planet og dreje den.

(Jan) Hov, hvad var den store dims?

(Marc) Det er en Artefact du skal finde ved at lave diggs (udgravninger) på en planet. Nu har jeg snydt lidt og allerede fundet en planet. Opgaven er selvfølgelig at sende droner ud for at udforske forskellige systemer. Så skal du bygge flåder og koloniserer for at udvide dit område. Det kan så komme til slag hvor du kæmper mod en anden flåde. Du kan vælge traditionel 2D hvor sten-saks-papir er den velafprøvede model vi også anvender. Det kan også vises også i 3D. Her kan du se 3D,hvor kampen er forskellige alt efter flådernes større og beskaffenhed.

galaxy on fire-alliances-screenshot (7)(Jan) Ja det virker jo meget overbevisende. Der må være en masse test der går forud?

(Marc) Ja det er Fishlabs største projekt til dato og vi har blandt 80.000 ansøgere haft omkring 10.000 til at beta teste. Det har givet os den fornødne viden til at sikre balance i spillet og til betalingsdelen.

(Jan) Det må være noget af en opgave?

(Marc) Vi synes det er kommet til at fungerer rigtigt godt. Du kan spille det hele uden at bruge en krone og selvom du betaler så er der grænser for hvor meget du har af fordel. Bl.a. skal alle dine skibe igennem et ormehul og der er en cool down periode som sikrer at en spiller ikke zerger (bygger mange enheder og sende dem ud mod én anden spiller Red). Du kan have større flåde og flere droner, og du skal stadig tænke taktisk og strategisk. Det giver dig mere råderum uden at det bliver play-to-win. Det er også sådan at hvis du teamer op med én anden spiller så vi I sammen have samme styrke som en spiller der har købt alt hvad der er muligt. Det synes vi giver en god balance mellem gratis og betaling.

galaxy on fire-alliances-screenshot (4)(Jan) Der må være masser af beslutninger du skal tage som spiller?

(Marc) Vi har lavet masser af infoskærme og masser af muligheder for de spillere der har interessen i af rode med alt. Hvis du bare vil udforske og kæmpe så findes en lang række standard indstillinger som vil sikre at du får underholdning uden at skulle bruge timer hver dag. Vi har også gjort det enkelt at f.eks. bruge 2 minutter for lige at checke status og sende din flåde videre. Det har vi fået meget god feedback på. Det er jo et cloud baseret spil.

(Jan) Så det betyder at selvom du er offline så arbejde dine baser og flåder stadig?

(Marc) Ja alt bliver beregnet på vores centrale server hvor du logger på og hvor alle beregninger fortages. Derfor er spillet alene styring og præsentation.

(Jan) Det virker rigtigt godt selv på netværket her på GDC der er noget skiftende i ydelse.

galaxy on fire-alliances-screenshot (1)(Marc smiler) Ja vi er meget tilfredse og tror på at der går lidt ind alle 200.000 systemer vi har i dag bliver koloniseret.

(Jan) Det ser godt ud og jeg glæder mig til det udkommer. Hvornår er det?

(Marc) Ja det er stadig ikke lagt helt fast, så der har jeg endnu ikke en dato.

(Jan) Tak for gennemgangen. Det ser flot ud.

Det er helt tydeligt at en række af de store udviklere  hænger fast i en model med en høj en-gangs pris for et spil. De er nu overhalet indenom af free-2-play eller freemium modeller af spil i meget høj kvalitet fra udviklere som Fishlabs. Kigger man på de spil der omsætter for mest er 95% af spillene freemium.

Har du ikke prøve Galaxy on Fire 2 HD så findes links nedenfor.

store-ios store-play