Xbox One halter voldsomt bagefter PlayStation 4 når det gælder grafisk ydelse på launch titlerne. Microsofts Phil Spencer har ellers tidligt være ud at sige gameplay er mere vigtigt end visuel kvalitet. Nu rapporterer flere kilder at grafikkvalitet har indflydelse på gameplay, specielt på alle titler der ikke kører 1080p.

Killer-Instinct-ComparisonDet er f.eks. Xbox One eksklusiv titlen Killer Instinct der er taget under behandling med skærmbilleder der sammenligner med og uden opskalering. Du kan se dem alle her. Problemet med Xbox One eksisterer når spillet ikke kører i 1080p. Så skal der skaleres fra f.eks. en opløsning på 720p eller 900p til 1080p. Det fungerer i øjeblikket ikke optimalt for en stor del af dynamikken i et billede forsvinder som du kan se ved at klikke på billedet til højre. Områder der er detaljerede uden skalering bliver helt sorte med skalering. Den uskalerede billede er mere hakket og med en bedre dynamik.

En af de meste omfattende tests er den sammenligning der er lavet mellem Battlefield 4 på Xbox One, PlayStation 4 og PC. Det er Eurogamer der har anvendt DigitalFoundry til at sammenligne retail versioner, hvor XB1 udgaven kører 720p og PS4 kører 900p. Dermed bliver begge skaleret til 1080p og konklusion er klar:

For the sake of absolute thoroughness, we can confirm any such change doesn’t extend to the resolution issue. If you’re buying the PS4 version, you’re getting a 1600×900 image scaled to whichever output you’d prefer, while the Xbox One trots behind with a 1280×720 framebuffer that, to be blunt, has an impact on overall visibility on some of the game’s bigger multiplayer maps.

Du finder hele artiklen på Eurogamer.