Da Destiny udkom for 3 år siden lavede GamesLounge en guide med det vi samlede fra betaen og hvad Bungie have frigivet af information. Nu gør vi klar til Destiny 2 med en opsamling af hvad du kan forvente af Destiny 2. Der både meget mere af det samme og rigtigt meget nyt. Denne guide giver både nye spillere en introduktion samtidig med at vi ser på hvad der er ændret fra spillet udgivet i 2014.

Uanset om du er en rutineret eller er helt nyt til Destiny, så starter alle uden våben og superkræfter. Dermed kan du som ny spiller også gøre dig gældende. Hvis du har spillet den første udgave kan du overføre din(e) karakter(er) til fra Destiny til Destiny 2 hvilket alene har kosmetisk effekt. Du får en række emblemer så du stol kan vise du har været med fra starten. Inden vi kommer så lang så lads os kigge på historien og universet.

Historien, racerne og universet

Kender du ikke den tidligere historie så har den mystiske kugle The Traveler givet udvalgte helte kaldet Guardians en lysende energi, Light, som hjælper i kampen mod The Darkness som kæmper for herredømmet i universet. Denne kamp mellem det gode og det onde startede med Kollapset som markerede afslutningen på menneskehedens Gyldne Alder. Under Kollapset blev Jorden og dens kolonier angrebet af forskellige racer som alle ønsker Travelers lys for sig selv.

Racerne er maskin racen Vex som også kan styre tid, nomade racen Fallen som er kendetegnet med deres 4 arme, Hive som er en ældgammel race der lever under jorden og har haft Månen som base. Hive er også den eneste race der direkte er i ledtog med The Darkness. Cabal er en højt industrialiseret humanoid race der gennem erobringer udvider deres besiddelser. Der er mange andre racer bl.a. Taken, som er soldater fra de andre racer som Oryx, The Taken King, har revet ud af deres dimension. Sådan har han skabt sin egen hær.

I Destiny 2 er det Cabal, ledet af Lord Ghaul, som er den primære fjende. Ghaul og hans tropper, Red Legion, invaderer Jorden hvor de indkapsler The Traveler i et mystisk energi bur. Dermed mister The Vanguards, som er svoret til at beskytte Jordens sidste by, forsvarsværket The Tower. De overlevende fordrives uden for de beskyttende mure til The Farm som er det fælles mødested for alle Guardians. The Last Safe City og The Tower ligger nu i ruiner.

Dermed er historien i gang med fokus på Lyset og hvad det betyder at være udvalgt (Choosen). Du kommer til at besøge Jordens European Dead Zone som bliver det hidtil største område. Det er dobbelt så stort som noget der tidligere har været i Destiny. Kampagnen kaldes The Red War, hvilket er meget passende da Cabal har haft den røde planet Mars som base. Red Legion har etableret en base på Jorden. Sammen med European Dead Zone så er handlingen i kampagnen henlagt til en anden planet og to måner.

Saturn’s måne, Titan, bliver et andet område. Her har Zavala etableret en base. Zavala er kommandør for alle Titan Guardians og spiller du Titan er det Zavala der giver dig missioner. Planeten Titan indeholder en lang række områder med faldefærdige platforme med relikvier fra Den Gyldne Alder. Du kommer til at udforske disse platforme der er omgivet af et frådende hav.

Cayde-6 der er kommandør for alle Hunter Guardians har etableret sig på Nessus som i Destiny 2 er blevet terraformet. Den er blevet en frodigt planet med bjerge og slugter som er overtaget af Vex. Det er også her vi finder det strike der var i betaen – The Inverted Spire.

Kommandøren for Warlocks er Ikora Rey som er på planeten Io. Det er en måne til Jupiter og den sidste planet som Traveleren rørte inden Kollapset. Det er også en helligdom for Warlocks men masser af mystisk teknologi opstået i blanding af Lys og Mørke.

Aktiviteter og klaner

Bungie har en helt række af aktiviteter så du har en mulighed for at spille Destiny 2 uanset om du kun har 10 minutter, 1 time eller en hel aften. Det mindst tidskrævende er at tage en tur til det sociale område The Farm. Her finder du NPC’ere du kan tale med og som giver dig forskellige opgaver. Du kan også tage en tur forbi fodboldbanen bag bygninger og sparke en bold lidt rundt. Det er selvfølgelig de forskellige lokaliteter beskrevet ovenfor hvor der virkelig sker noget.

I hver af disse områder har du aktiviteter som er historie relaterede og både kendte og helt nye former for aktiviteter. Ifølge Bungie kommer der i tillæg til historie missionerne i The Red War kampagnen også side missioner kaldet Adventures. Det er en udvidet udgave af Quest som vi første gang så i The Taken King. Adventures fortæller mere baggrundshistorie og er med fuld dialog.

World Quests er større udgaver af Adventures hvor du skal udforske en større del af en af de fire hoved lokaliteter. World Quests bliver tilgængelige når du har gennemført The Red War. Gennem World Quests fortælles der også mere om den enkelte planet. Der er dermed meget mere historiefortælling i Destiny 2.

Noget af det mere udforskende er Lost Sectors. Den omtrentlige placering er angivet med et specielt hvidt mærke som vist ovenfor. Du skal så selv lokalisere indgangen hvor du møder en række fjender og en boss. Når de er nedkæmpet låser det op for en kiste. Vi håber der er masser af spændende ting i kisten.

Der kommer flere startsteder eller landingsområder hvor hver område som bliver synlige på navigator skærmen (Director) når du finder dem. Samtidig kan du navigere direkte fra hvor du er og til næste aktivitet uden at skulle en tur i Orbit. Det er en funktion som har været et stort ønske i Destiny. Fælles aktiviteterne Public Events kommer også tilbage. De kommer til at optræde på navigatoren, så bliver det meget lettere at finde en aktivitet at deltage i. Public Events har nu også et bonus mål. Når det aktiveres så stiger sværhedsgraden. Vi forventer det samtidig giver bedre loot.

Hvis der er loot du er efter så bliver den nye ugentlige aktivitet Flashpoint. I Flashpoint skal du udforske en af hoved lokaliteterne nærmere. Selvom afslutningskriterierne ikke er afsløret så bliver det med samme kvalitet loot som fra det Nightfall. Det kvalificerede gæt er, at det kræver du fuldfører en række encounters, skyder et antal fjende og/eller finder en mængde ressourcer. Det er en aktivitet der kan udføres solo og Bungie har også løftet sløret for en aktivitet kaldet Silent. Det er formodentligt hvor “enemies move against each other”, altså hvor der kommer en skirmish (eller kamp) mellem to grupper af fjender. Den skal man som Guardian selvfølgelig blande sig i.

Vil du gerne prøve kræfter med Raids eller Trails, eller andet som kræver flere spiller så findes der i Destiny 2 det som kaldes Guided Games. Det betyder at du som solo spiller kan vælge at blive matched med en clan i en multiplayer aktivitet. Det skulle gøre det lettere for spillere der ikke har et stort fællesskab at komme gennem de aktiviteter der giver det specielt gode loot. Samtidig kan grupper som mangler en sidste mand også drage fordel af Guided Games. Det bliver stadig sådan at aktiviteter med sværhedsgraden Heroic ikke har Guided Games. Alt i alt skulle det give flere spillere mulighed for at få del i det attraktive loot. Bungie tilgodeser både solo spillere, mindre grupper og de mere hardcore spillere som træner ugentlig for at klare Heroic aktiviteterne. Det er ikke meningen at alle skal spillede det hele. Det er du selvfølgelig velkommen til, selvom Bungie har lavet aktiviteter som passer forskellige temperamenter.

Destiny 2 er et multiplayer online spil og derfor er der lagt særlig vægt på Klan delen. Har du haft en gruppe i Destiny så har du gennem juli og en del af august skulle vælge om den skulle konverteres til en Destiny 2 klan eller fortsætte som en gruppe. Grupper er mere løse sociale netværk, mens klaner bliver for op til 100 medlemmer som bliver integreret ind i Destiny 2. Det bliver med bannere med eget design, specielle belønninger og erfaringpoint, også selvom du ikke selv spiller så meget som du kunne tænke dig. Det bliver muligt at styre og sammensætte Fireteam direkte inde i Destiny 2.

Savner du nogen at spille sammen med eller vil du gerne vise dine evner inden i Destiny så kig forbi forummet Vikings of Destiny. Her kan alle klaner mødes og udveksle deres erfaringer med Destiny. Samtidig kan din klan have sit eget område så de super effektive PvP strategier stadig er hemmelige. Det kommer også til at gøre det meget lettere at få kendskab til andre danske klaner så I kan finde nogen at spille sammen med.

Guardians – Klasser og subklasser

Hvis du starter frisk så skal du lave din egen Guardian hvor du som spiller vælger mellem racerne menneske, exo eller awoken. Du skal også vælge din klasse som kan være Hunter, Titan eller Warlock. Hunter er mest af alt en lidt ensom allround klasse, mens både Titan og Warlock mere er team baserede klasser. De har alle forskellige super egenskaber som finder anvendelse til forskellige aktiviteter eller situationer. Racen spiller ikke den store rolle. Du kan kun have 3 karakterer så lav en af hver klasse så du kan se hvad du foretrækker at spille.

Rutinerede spillere er interesseret i de subklasser som styrer din super eller ultimate. Her kommer der Arkstriker til Hunteren og Golden Gun fra Destiny 1, Sentinal til Titan og Striker fra Destiny 1 og Dawnblade til Warlock og Voidwalker fra Desitny 1. Der er ikke nogen garanti for at alle subklasser fra Destiny 1 kommer igen i Destiny 2. Dem som er nævnt her er dem som var i betaen.

Der kommer også en fast klasse evne på tværs af subklasse hvor Warlocks kan frembringe en Rift som heler eller styrker alle der står i det. Titans kan frembringe en Barrier som giver beskyttelse eller en taktisk skjold med ammunition. Hunterne kan udføre et Dodge (undvige) som enten genlader deres våben eller giver ekstra nærkamps (Melee) energi. Denne evne aktiveres med et dobbelt tryk på Crouch knappen (O på PS4) for Hunters undvige eller ved at holde Crouch nede. Du kan dynamisk skifte mellem de forskellige evner vist i skærmbilledet herunder.

Skemaet fungerer på følgende måde uanset klasse og subklasse:

Super evne: Det er den store rombe midt i billedet for klassen. Det er fast og for hunterens Arkstrider er det en stav. Super evnen skal der samles energi til og det viser en måler. Superen aktiveres med L1+R1 på en kontroller. (Øverste skuldertaster) Alt efter klasse og super har aftrækker og skulderknapper forskellige funktioner. F.eks. kan Titan kaste sit skjold med L1, forsvare med L2 og angribe med R1.

Klasse evne: Det er de to muligheder til venstre som er nævnt ovenfor. Disse er fælles for alle subklasser for den enkelte klasse. Det betyder at uanset som du er Gunslinger eller Arkstrider så kan du vælge mellem de to. Du kan have en aktiv af gangen.

Subklasse evne: Det er de to grupper af fire til højre og evnerne er det som kaldes passive. Det vil sige du skal ikke gøre noget for få dem til at virke. Det sker automatisk. Det er en forenkling fra Destiny 1 hvor der var mange noder der skulle vælges mellem. Du kan enten bruge den øverste eller den nederste gruppe og alle romber i én gruppe kan være aktive samtidig.

Granater: Det er gruppen med tre romber i toppen. Hver rombe skifter den effekt din granat har. Det matcher hvad der er i Desitny 1 og du kan have én aktiv af gangen.

Mobilitet: Det er gruppen med tre romber i bunden. Hver rombe skifter din karakters mobilitet, hvilket i praksis er hvordan den hopper. Du kan vælge én af de tre romber ligesom med granaterne.

Det var ikke det hele som var muligt at se i betaen så vi opdaterer når vi får yderligere.

Ud over de din super evne så samler du også rustningsdele. Her er der også kommet en forenkling. Det som tidligere blev kaldt Intellect, Discipline og Strength har nu fået nogle mere sigende navne så nu skal vælge mellem Armour, Agility og Recovery. Det matcher dermed også de tre målere på din karakter. Du vælger på den enkelte rustningsdel mellem de forskellige muligheder. Derudover så har du mulighed for at vælge emblemer og alt muligt andet for at være unik eller for at vise dit tilhørsforhold til en klan. Så forvent at der kommer endnu flere kosmetiske elementer i Destiny 2.

Våben

Destiny 2 har hovedvægten lagt på at skyde ting. Derfor er der også masser af skydevåben. De er delt i tre klasser med et primært kinetisk våben. Det vil i praksis sige at det er projektil baseret og skyder en eller anden form for kugle. Det sekundære våben er et energi våben. Der findes forskellige former for energi eller element. Der findes Void (lilla mørk energi), Solar (orange ild) og Arc (blå elektrisk). Når du møder fjender med skjold så er farven på den lysende aura omkring fjenden indikation af det elementer som skader skjoldet mest. Det sidste våben er tunge våben. Her finder du raketkastere, shotguns, sniper rifler og meget andet godt som virkelig gør skade.

De enkelte fjender kan tabe ammunition når du dræber dem og hvide kasser er til primære våben, grønne er til energivåben og lilla er til tunge våben. Når du får nye våben så har de også forskellige egenskaber. I Desitny 1 have det samme våben et forskelligt rul, hvilket betyder at samme våben havde forskellige egenskaber. Derfor blev der i områder “farmet” hvor den samme aktivitet blev gentaget i det uendelige til det perfekte rul var opnået. Lidt hardcore nørded men det slipper vi for i Destiny 2 hvor våben dropper med samme egenskaber (samme rul).

Som i ethvert andet MMO så bliver der forskellige klasser af våben hvor de bedste eller bare dem med de mest specielle muligheder kaldes Exotics. Våben er farvemarkerede så du har en idé om hvordan de rangerer i forhold til hinanden. Exotic er gule og vi ved allerede fra betaen at der kommer tre næsten fra starten nemlig Riskrunner, Sunshot og Sweet Business. Der er indtil videre spottet 14 forskellige exotic våben i Destiny 2. Der kommer også en tids eksklusiv sniper riffel til PlayStation 4 som kaldes Borealis. Den kommer med de tre forskellige elementtyper. Vi har nappet et billede af Void udgaven nedenfor:

Noget som blev introduceret sent i Destiny 1 var sværd. De kommer heldigvis igen. Det er rigtigt underholdende våben der giver masser af muligheder i spillet. Noget vi har bemærket under betaen var at de forskellige våben kan modificeres. Vi regner med at det bliver forskellige former for shaders så du kan have et udseende som matcher din karakter.

Crucible

Crucible er Destiny 2’s PvP hvor du kæmper mod andre spillere. Det bliver i denne omgang primært 4 mod 4 selvom der sikkert kommer varianter over tid. Det bliver som sædvanlig med begrænset ammunition. Tidligere har alle guardians flokkes om det lilla heavy ammo drop. Sådan bliver det ikke fremover. Nu er det kun én spiller der kan få heavy pr. automat. Dermed bliver det også mere en kamp mellem primær våben uden et helt hold på camping med sniper rifler.

Der bliver også nye spiltyper hvor Countdown minder lidt om CS:GO hvor hvert holder skifter til enten at placerer en bombe eller forsvarer bombemålene. I Survival deles holdet om en spawn pulje, når den er brugt så er der permadeath for resten af runden. I Control starter hver hold nu med at eje en zone. Hver zone skal nu bare erobrers, hvor den tidligere først skulle neutraliseres. Det er også hurtigere at erobre end tidligere og det går ikke længere hurtigere at erobre en zone selvom der står flere i den.

Bungie har vist 4 multiplayer maps. Det er Endless Vale på Nessus, Midtown i European Dead Zone, Vostok som er et map omkring Iron Temple på Felwinter Peak og den sidste er Altar of Flame som er et map på Mercur. Der kommer i første omgang ikke private kampe.

Udgivelse

Destiny 2 udkommer 6. september på konsoller og 24. oktober på PC. Der er igen eksklusivt indhold til PlayStation 4 som først bliver tilgængelig for Xbox One og PC spillere i 2018. Uanset hvad du foretrækker af platform så får du ved forudbestilling Coldheart som er en Exotic trace rifle, Kill-tracker Ghost og en Salute emote. Vi ser frem til et nyt spændende rum eventyr i jagten på Lyset.