Gears of War Judgement er så det tredje spil inden for kort tid der bringer os tilbage til tiden før den første udgivelse i serien fandt sted. I Gears of War terminologi tager handlingen sit udgangspunkt i tiden før Emergence Day hvor indbyggerne på Sera blev angrebet af Locust hæren.

gow-j 01Handlingen drejer sig denne gang om Baird der er stillet for en militærdomstol anklaget for forræderi, desertion og generelt ikke at følge ordre. Det er Loomis der er dommer i denne militærdomstol, hvor hele Bairds deling sidder på anklagebænken. Baird er netop blevet udnævnt til løjtnant for en deling, kaldet Kilo Team, bestående af Cole, Sofia og Paduk. Kampagnen udspiller sig i form af de enkelte personer vidneudsagn, hvor hver person har en lille historie som består af fem sektioner. Som igen er delt i mindre dele. Det er faktisk sådan at kampagnen er delt i 42 små minibaner som hver gennemføres på mellem 3 og 5 minutter. Jeg spillede den igennem på Hardcore hvilket kun gav en udfordring en enkelt gang eller to.

gow-j 02I hver minibane kan du vælge at accepterer en udfordring kaldet ”Frigivne Missioner” som stiller nogle specifikke krav som gør banen noget mere vanskelig. Det kan f.eks. være nedsat sigtbarhed, flere og stærkere fjender eller at du kun kan anvende specielle våben. Nå ja, det er faktisk de tre muligheder du generelt oplever. Idéen er udmærket selvom der er alt for lidt variation i mulighederne. Til gengæld så er den øgede sværhedsgrad velkommen selv på hardcore for AI’en, altså den kunstige intelligent, af fjender og venner er en frustrerende oplevelse. Jeg skal helt tilbage til EA’s Medal of Honor reboot for at finde en dårligere og mere frustrerende AI. Fjender bliver stående i dækning selv når du løber forbi eller flanker dem. Venner hjælper dig ikke når du er nede selvom de står lige ved siden af. Og når ja så er der den afdankede foldboldspiller Cole, som konsekvent nægter at være en hold spiller og mest står og vibrerer eller bare står.

gow-j 05Gears of War har altid været rost for den høje grafiske kvalitet og den store lydside. Specielt på den grafiske side synes jeg at spilmotoren begynder at virke slidt. Sammenligner jeg med Tomb Raider så det primært backdrops i mellemsekvenser der imponerer mens detaljerne er blevet ofret for at give plads til mange flere fjender og eksplosioner på den enkelte minibane. Jeg er også blevet forvendt at lyden tydeligt afspejler hvor fjenderne befinder sig og det synes jeg ikke lever op til forventninger, selvom lydsiden ellers er stor. Det er faktisk helt dejligt at det ikke er Marcus der grynter sig igennem handlingen. Jeg kunne så godt have undværet den danske Google Translate af alle tekster og menuer.

gow-j 03De enkelte minibaner lægger også op til konkurrence hvor du både får point og stjerner alt efter hvordan du klarer dig. Når du har 40 stjerner låser du op for ”Slutspillet”, hvor handlingen er henlagt til tiden omkring Gears of War 3. Her leder Baird, Cole, Paduk og Carmine efter forstærkninger og selvom det er hurtigt gennemspillet minder det meget mere om Gears of War end selve den kampagne som polske People Can Fly har skruet sammen.

gow-j 04Online er også noget af en skuffelse. Der er blevet plads til én ny spiltype Overrun, hvor du kæmper enten som Locust eller COG. Der er dukket noget helt nyt op, nemlig klasser. Som COG skal du nu forsvarer enten som ingeniør, soldat, spejder eller sygepasser. Som alle nye spiltyper er den i kortere tid underholdende indtil du opdager at det primært er et spørgsmål om tid før Locust får overtaget. Dermed afgøres udfaldet efter hvor lang tid hvert hold er om opgaven. Det bliver en noget usammenhængende oplevelse, at du pludseligt skal arbejde med klasser i to spiltyper i multiplayer. Den underholdende Horde er nemlig erstattet af Overlevelse der også er klasse baseret. Væk er også alle de klassiske Gears multiplayer typer Execution og Warzone, sammen med Beast mode. Epic besluttede allerede med Gears of War 3 at Team Deathmatch skulle være standard spiltypen og dermed adskiller multiplayer i GoW Judgement sig ikke fra alle andre tredje person spil. Multiplayer er endt som kun en skygge af sig selv.

Der er ikke tvivl om at Gears of War stadig har masser af fans som vil nyde at tage kampen op mod Locust. People Can Fly leverer med Gears of War Judgement nøjagtigt hvad der står på omslaget selvom det ikke længere kan betegnes som en AAA titel. Trods den dårlige AI så er der stadig underholdning at hente hvis du er Gears fan eller elsker tredjepersons shootere. Dermed lander Gears of Wars Judgement på et 3-tal. God fornøjelse.

[box_info]Spillet er anmeldt på Xbox 360 og leveret af Microsoft[/box_info]

Forrige indlægDragon’s Dogma: Dark Arisen video viser troldmandens evner
Næste indlægAssassin’s Creed 3 – The Betrayal DLC pakke ude i dag
gears-of-war-judgement-anmeldelseDer er ikke tvivl om at Gears of War stadig har masser af fans som vil nyde at tage kampen op mod Locust. People Can Fly leverer med Gears of War Judgement nøjagtigt hvad der står på omslaget selvom det ikke længere kan betegnes som en AAA titel. Trods den dårlige AI så er der stadig underholdning at hente hvis du er Gears fan eller elsker tredjepersons shootere. Dermed lander Gears of Wars Judgement på et 3-tal.