Nu er dagen endelig nær, hvor alle kan give sig i kast med det nyeste samurai-skud på stammen fra Sucker Punch Productions, nemlig Ghost of Tsushima. Et spil fyldt med stolt japansk kultur, myter og legender. Dette er også et af de helt store udgivelser i år, omend på PlayStation 4, hvor spillet har eksklusivt release. Men er det så en ren zen oplevelse, eller er det bedre at hænge sværdet på væggen?
Jeg har haft fornøjelse af at være i selskab med Jin Sakai og udforsket Tsushima Island vidt og bredt i nogle uger nu, og det er i sandhed et skønt land udviklerne har formået at skabe her. Men inden vi kommer rundt om detaljerne, så runder vi lige historien.
Vi skal helt tilbage til det 13. århundrede, hvor landet har været hærget af det mongolske kejserrige. Hårdhændet har de styret og kæmpet sig vej gennem Østen. Men der er nu ét land der står mellem mongolerne og total sejer. Tsushima Island! General Khotun Khan skyr ingen midler i håb om at landet bliver hans at herske over.
Øen står allerede i flammer, da Khotun khan har indledt det første angreb. Men udfordringen er netop blevet langt større, da Jin Sakai nu tager kampen op. Jin er den sidste samurai der har overlevet angrebet, og han vil gøre alt for at beskytte folket på Tsushima Island, og bringe freden tilbage. Man spiller som netop Jin Sakai og han er en meget ærefuld mand, der altid gør som der bliver sagt og hvad han har lært. Men selv den mest lydige er nødsaget til at bryde og bøje reglerne, hvis man skal formå at overleve og rede øen.
Fra første øjekast, ser spillet ufattelig godt ud. Nu har jeg været igang med Ghost of Tsushima på PS4 Pro og her kommer konsollens kræfter til sin ret. Når man ridder på sin hest og rider ud over markerne, gennem skovene og landsbyerne, er det en decideret smuk og fredfyldt oplevelse. Selvfølgelig bliver freden jo afbrudt af fjender, men det kommer vi til senere.
Udforskning af øen sker enten til fods eller på hesteryg. Hesten vælger man selv i starten, men uanset hvilken man vælger, er der ingen forskel, udover udseendet. Men når man bevæger sig rundt, kan man støde enten på fugle eller ræve, og hvis man følger dem, føre de til hemmelige steder. Her finder du f.eks. steder hvor du kan meditere i varmebade, lave Haiku digte eller bede ved hellige templer. De steder man kan finde byder så på point der kan bruges til opgraderinger af dit udstyr, færdigheder, våben eller dit helbred og viljestyrke.
Jin kan også tilpasses alt efter hvilket udstyr du har fundet eller fået lavet hos købmænd inde i byerne. For selv om Jin kosmetisk kan se anderledes ud med forskellige dragter, hatte og masker, så har hver enkelt genstand også nogle stats med sig. Den ene dragt kan have fordele når man går på opdagelse, hvor controlleren vibrere når man er nærheden af collectibles, og en anden kan have fordele hvad angår kampe med fjender.
Man får også noget ud af, at drage ud på sidemissioner, og dem er der rigeligt af. Ser du en søjle af røg, kan det være værd at tjekke stedet ud, da der kan være en person der har brug for hjælp og dermed give dig belønninger. NPC’er kan også give dig hints til hvor fjender har overtaget en by eller bevogter en bro. Ved at påtage dig opgaverne og udrydde problemer, giver du også folket deres land tilbage.
Men nu er du jo samurai og ikke en fuldtids samfundshjælper, og det kræver handling. For landet er stort og fyldt med fare overalt. General Khotun Khan har håndlangere i næsten alle byer og ude på landet, hvor de gør livet surt for øens beboere. Her kommer Jin Sakai’s færdigheder som samurai til gode.
Jin er trænet i samuraiernes kampteknikker og du lære hele vejen gennem spillet, alle mulige smarte og nyttige manøvre, for at vinde over de mongol krigere du støder på. Dit samuraisværd er din bedste ven og udover at parere, kan du også kaste røgbomber, små knive og meget mere med tiden. Det tager lidt tid at mestre Jin’s sværd, men når man har godt styr på det, er det en fed oplevelse. Man kommer konstant på jagt efter fjender der fortjener at møde dit sværd og det kan også gå ret vildt for sig.
Når det kommer til missioner, så kan du håndtere dem på to forskellige måder. Går du fuldkommen ninja style, så kan du bruge det høje græs og overraskelses momentet til at angribe og tage fjender ned én efter én. Denne måde at møde fjender på, går dog imod hvad Jin har lært og han vil også blive mindet om de valg du tager for ham. For at snige sig rundt i mørket og snigmyrde, er ikke en ærefuld måde at tage andres liv på, ifølge hans læredom. Men hvis du vælger at gå spøgelses vejen, så kan du blive den ultimative Ghost of Tsushima!
Den “rette” måde, ifølge Jin selv, er at gå direkte i kødet på fjenderne og se dem i øjnene. Det udspiller sig også i måden man kan håndtere ens første møde med en gruppe fjender på. For inden de opdager dig og angriber, kan du vælge starte en Æresdyst med én af dem. Her stiller fjenden og Jin sig op foran hinanden. Her gælder det nu om at være smart og tålmodig. For så snart fjenden svinger sit våben, lige inden han rammer, så skal du slå til! Med et hurtigt vift med dit sværd, går det hele i slowmotion og du ser din fjendes blod flyve afsted. Dette kan gøre de andre bange og i bedste fald, frygte dig.
Der er et system kaldet legenden, hvor alt det du laver lige fra missioner til at hjælpe beboerne på Tsushima Island, bliver talt op. Med tiden vokser din legende på øen og det mærkes blandt fjenderne og øens beboere. Dette er også med til at du hele tiden søger nye udfordringer, historier og fjender, for det er ret så fedt at stige i level og blive endnu mere badass med tiden.
Når det kommer til kampsituationer, så er der en del taktik og variation i den måde man skal tænke og udføre sine slag på. For du kan ikke bare stå ét sted og bare trykke febrilsk på slå knappen og så er det det. Du skal parer, rulle til siden, vente og slå til når muligheden byder sig. Der er selvfølgelig forskellige fjender at tage sig i agt med, lige fra mongol krigere, tyveknægte og bander. Der er de helt almindelige med sværd, de er lette nok at tage sig af. Men der er også de mere avancerede med skjolde, flitsbuer, krigshammer og bomber. Variationer er der nok af, og når du pludselig står omringet af alle typer fjender, så er det med at holde hovedet koldt.
Tsushima Island er rigtig stor. Der er langt mellem tingene. Selvom man er på hesteryg, så tager det stadig lidt tid at komme rundt. Men nu da spillet foregår i det helt gamle japan, så er der jo ingen GPS’er. Det er trods alt ikke GTA. Men hvordan finder du så rundt på øen? Du har et kort over hele øen, men ikke noget mini map. Måden du finder vej på, er ved brugen af en lille indikator der fortæller hvor mange km/m du er fra dit mål. Ved et swipe op af på Dualshock 4’erens touchpad, vil en vind blæse i den retning man skal. Ret smart!
Spillets utrolige smukke visuelle muskler, skinner i den grad igennem. Lyden og den visuelle side som pakker hele spillet ind, er ret smukt udført. Der er så mange detaljer i det landskab man bevæger sig igennem og alt ser bare så godt ud! Nu er Sucker Punch Productions ikke ny i hvad angår åben-verden spil, og de har altid været gode til at få deres verdener til fremstå så veludførte og smukke som muligt. Ghost of Tsushima er ingen undtagelse. Landskaberne stjæler i den grad showet her, for når man står højt oppe og skuer udover landet, er det i den grad en stor oplevelse. Men det der gør spillet så smukt at se på, er også graden i hvor meget der er i bevægelse.
Græsset bølger afsted i vinden, træerne svejer og vejret kan også pludselig blive meget barsk. Det ene øjeblik er det solskin og blå himmel. Den næste tordner det og regnen pisker ned. Der er ret stor variation i måden alt ser ud på, alt efter hvordan vejret er.
Det visuelle kan også beundres på nogle anderledes måder i spillet. Der er den efterhånden standard feature i spil, nemlig en Photo Mode. Udover at styre kameraet lidt rundt og ændre på nogle filtre, så er der så meget mere man kan. Ændre vejret, tid på dagen, bruge partikler såsom bambusblade, fugle eller ildfluer og meget andet.
Det er utrolig så meget man kan her, endda også lave små videosekvenser, hvor alt er i bevægelse og så også tilsætte udvalgte musikalske numre, for at fuldende din hjemmelavede samurai film. Hvad angår det grafiske, så har du også selv lidt du kan ændre. Du kan få spillet til at ligne en gammel japansk samurai film, hvor alle farver forsvinder. Men jeg holdte mig nu til den almindelige tilstand med farver. Det ser for mig, bedst ud.
Lydsiden har de også ramt plet med. For lige fra de mindste ting som lyden af fugle i luften, klingen fra sværd der mødes eller til musikken der understøtter og sætter stemningen, så føler man sig meget engageret i spillets verden. Her er ingen heavymetal numre, eller smarte pop-hits, men musik der der passer til de japanske rammer.
Ghost of Tsushima er i den grad et spil der er svær at slippe igen. Udover det bare er et spil, så lære man utrolig meget om Japan i det 13. århundrede og hvordan det var at være samurai dengang, ifølge myterne. Sucker Punch Productions har leveret varen og alt spiller bare på øen Tsushima Island. Lige fra det grafiske, til gameplayet og mængden af ting man kan foretage sig, er i god balance.
Hvis man ser på andre spil af samme genre, som eksempelvis Nioh eller Sekiro: Shadows Die Twice, så er Ghost of Tsushima noget lettere at komme igang med. Udvikleren som også har stået bag Infamous serien og Sly Cooper spillene, har gjort noget af et spring her, men stadig formået at gøre det på et niveau hvor alle kan være med. Dette er et spil for alle der har en PS4, og man burde virkelig tage at give Ghost of Tsushima en chance.
Spillet blev anmeldt på PlayStation 4 Pro.
Tak til Sony Interactive Entertainment og Sucker Punch Productions for at gøre anmeldelsen mulig.
Ghost of Tsushima udkommer d. 17 Juli 2020.