Ghost of Tsushima udkom til PlayStation 4 i juli 2020 og her 20. august 2021 er det også udgivet i en Directors Cut udgave optimeret til PlayStation 5. Det er et open world Hack’n’Slash action adventure hvor du er samuraien Jin Sakai der skal beskytte ø’en Tsushima efter en mongolsk invasion. Director’s Cut indeholder desuden Iki Island udvidelsen, understøttelse af DualSense og ikke eksisterende load tider. Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Har du spillet Ghost of Tsushima da det første gang udkom så er det helt store trækplaster Iki Island. Det er et helt nyt kapitel (Act) og det matcher også i størrelsen. Jeg har ikke selv spillet den første derfor så jeg frem til at prøve kræfter med et spil der af andre er blevet rost så meget. Det er et spil som er stort på historie siden. Det er ikke bare i starten at historie, kampe og dialog smelter sammen til en indlevende oplevelse. Det oplever du gennem hele din rejse med Jin og de mange venner og fjender som han møder under sin vej. Der er masser af side missioner og hele den visuelle oplevelse er fantastisk. Du guides til din mission ved at følge vindes susen. Skal du finde nye samleobjekter så er det bare at følge en af gul(d)fuglene.

Det er virkelig en stor og levende verden fra det feudale Japan du træder ind i med Ghost of Tsushima. Her finder du almindelige mennesker med almindelige problemer som din æres kodeks byder dig at hjælp. Nå ja i det omfang du synes at det er tiden værd. Som i andre action adventures så skal du hele tiden søge efter opgraderinger til dine våben og rustning så du er klar til at kæmpe mod den næste horde af mongolske krigere. Så det kan svarer sig at tage hånd om dem der ikke kan hjælpe sig selv. Selvom om du er mand af ære så er du nød til at lære at snige dig rund for at snigmyrde for ikke at blive nedkæmpet af overmagten. Det tjener alt sammen et større formål så lidt dobbeltmoral er der vel plads til.

Der hvor jeg synes spillet virkeligt brilliere er med DualSense kontrolleren. Det giver en helt anderledes stor oplevelse. Du kan føle hestens galop over træbroerne, mærke dit hjerte slå hurtigere når du sniger dig nær en vagt og i kampene oplever du styrken i hvert enkelt slag. Når du står med spændt bue mærker du både hvordan du nærmer dig aftrækspunktet og hvis du holder den for længe, at du bliver træt. Slipper du ikke pilen inden du ikke længere kan holde, går pilen af sig selv. Det er rigtigt godt lavet og skeptikerne bliver gjort til skamme med denne flotte udnyttelse af både DualSense’s haptiske feedback og udnyttelsen af den indbyggede højtaler.

Du skal ikke fortvivle hvis du synes der langt til at komme til at spille Iki Island. Lige så snart du har gennemført Act I så bliver dette helt nye område åbnet op. Sucker Punch har skabt en fin balance mellem den originale historie og ønsket om også at se nogle af de nye ting. Også selvom du starter fra begyndelsen. Dermed kan det endda retfærdiggøre at du lige bruger nogle timer (jeg brugte 8) på at spille Act 1 igennem igen. Dermed har du også tilegnet dig en række af de færdigheder at du kan prøve nye strategier når du møder nye fjender i Iki Island. Bare rolig der bliver ikke pillet ved gameplay mekanikken. Det bliver bare åbent op for endnu mere du kan udforske.

Ghost of Tsushima Directors Cut er et ekstraordinært open world spil. Ud over at Iki Island giver et yderligere indblik i Jin’s opvækst så er det endnu mere at udforske af det feudale Japan. Der er i hele spillet en velfortalt historie med masser af side quest og utroligt mange samleobjekter. Det er et must buy for alle med en PlayStation. Der er stadig intet der slår PlayStation 5 ikke eksisterende load tider. Du fast travler rundt lige så hurtig du kan vælge det på mappet.