Google har meldt deres indtog på gaming scenen med deres online tjeneste Stadia. Der er markedsført under pomp og pragt. Det bliver døden for konsoller og giver alle en mulighed for at spille på stor set enhver form for enhed i en kvalitet der er på højde med en god gaming PC. Det er fremtiden for gaming. Ja det lyder jo fantastisk, så jeg bestilte en Founders Edition til kun 999,- Den indeholder ud over en Stadia kontroller og en Chromecast Ultra også 3 måneders forudbetalt adgang til Stadia Pro. Jeg får flashback til 2014 hvor jeg i London blev præsenteret for OnLive.
To Pro or not to Pro
Ja det er jo lige spørgsmålet. Stadia giver dig adgang til tjenesten ganske gratis en gang i 2020. Ønsker du at være med nu eller have den ypperste kvalitet, så skal du tilmelde dig abonnements modellen Stadia Pro og betale 69 kr. om måneden. Her lover Google at du kan spille i 4K Ultra HD med HDR i flydende 60 billeder pr. sekund og 5.1 surround sound. Hvis ellers din Internetforbindelse kan klare det. I Googles ende afvikles spillet på en special x86 processor på 2.7GHz med instruktionssættet AVX2 SIMD med 9.5MB L2+L3 cache. Grafikken produceres af en AMD GPU med HBM2 hukommelse, 56 regneenheder som giver 10.7TFLOPs, Der findes 16GB of RAM som er delt mellem CPU og GPU for bundet med en 484GB/s bus og så selvfølgelig SSD-lager. Skærmbillederne komprimeres og sendes via internettet til din Chromecast Ultra, en Chrome web browser eller en kompatibel enhed. Så er du Pro.
Launch med forsinkelse
Officielt blev Stadia lanceret tirsdag d. 19. november 2019. Google skulle nok have allieret sig med Amazon som har erfaring i at sende ting ud. Mit Stadia Founders blev først afsendt efter launch. Ikke engang den mail med aktiveringskoden kunne Google magte at sende til launch. Den eneste årsag til at tage en Founders udgave er jo for at få adgang til at vælge gamertager inden alle andre. Der var ikke nogen som havde taget Durazell, så hvis du også savner venner på Stadia så send en invite. Lad mig bare afsløre at jeg ikke er den eneste som er utilfreds. Reddit brugere har allerede lavet et nyt logo til Stadia som udtrykker deres mening om lanceringen.
Opsætning
Det er så ikke den mest smidige måde at sætte en online tjeneste op på jeg endnu har oplevet. Du skal anvende to forskellige apps, Google Home og Google Stadia. Det er fordi Chromecast Ultra og Stadia kontrolleren er to separate enheder som styres af hver sin app. Det har Google gjort for at reducerer input lag. De siger der er mindre lag når de to enheder er separate end hvis kontrolleren var forbundet via Chromecast. Teknisk set så er der også et hop mindre selvom det i denne sammenhæng ikke betyder det store. Samtidig anbefaler Google at du forbinder Chromecast direkte til en Ethernet forbindelse for at få den bedste ydelse. Det som Google lover som en trådløs Stadia oplevelse er mere et helvede med kabler. Stadia kontrolleren virker kun trådløst når du anvender Chromecast Ultra. Bruger du den sammen med en PC eller en af de få telefoner (Pixel 2, 3, 3a, eller 4 med mindst Android 10.0) hvor tjeneste understøttes så skal du bruge et kabel. Undskyldning fra Google er at de har fokuseret på oplevelsen på en stor TV-skærm i første runde. Med andre ord så blev det ikke klart til lanceringen.
Gaming i 4K Ultra HD i 60 fps
Nu skal det ikke hedde sig at min test af Stadia bliver hæmmet af mit ynkelige LG 701V med 4K Ultra HD og HDR 10 på latterlige 49 tommer. Så jeg tænkte at min almindelige gamerrig med Intel i9-9900K 8 core på 3,6Ghz og 16Gbyte 3200Mhz DDR4 og et GIGABYTE GeForce RTX2080 WindForce kort dog med kun med 6 Gbyte GDDR6 RAM på en kablet forbindelse til min Netgear XR500 Gaming router forbundet i passthough til min YouSee 150Mbit download 30Mbit upload ville være bedre. (Ja 150/30 er det bedste jeg kan få her i Udkantsdanmark). Så kan jeg logge direkte på Stadia.com i en Chrome browser og så faktisk bruge mus og tastatur uden lag overhovedet. Jeg valgte Destiny 2 som er en af de titler som Google har promoveret intenst i sin markedsføring. D2 kan på samme PC let vise 60 fps selv i ultra settings. Jeg kan konstatere at der ikke er forbedret på loadtiderne. Grafikken er acceptabel og jeg suser lidt rundt på månen for at se hvordan det kører. Det ser ikke ud som om jeg får ultra setting og slet ikke 60fps. Så ved at spørge Google kan jeg konstatere at det det er 1080p upscalet til 4K i 30fps og kun med medium grafik settings på PC. Skuffende for en stor anlagt launch titel og ikke i nærheden af det som er blevet lovet. Selv i denne tilstand som er skuffende, men acceptabel, så trækkes der 25-30Mpbs. Det kan være det bliver bedre så jeg prøver en par dage senere. Nej nu er det et grynet billede hvor min toon bevæger sig i ryk. Jeg prøver det gratis Samurtai Shodown som er et fighting spil. Det kræver et 100% lagfrit setup for at give nogen form for mening at spille. De helt dygtige spillere timer deres forsvar og angreb ned til brøkdele af sekunder. Det er meget svært at spille. Det lagger for meget og du har ingen idé om hvad du har trykket og combo’er er rent held. Der er øjeblikke hvor det virker upåklageligt det er bare ikke tilstrækkeligt. Det store løfte om billedkvalitet er slet ikke til stede. Det virker uskarpt og mangler det klare udtryk jeg kender fra PC og PS4. Lidt det samme som jeg oplever når en YouTube video sættes i fuldskærm.
Køb dine spil igen og igen
Jeg har efter de to oplevelser ikke lyst til at prøve noget andet. Specielt fordi jeg skal købe spil til en horribel høj pris. Det er kun fordi Destiny 2 har cross save og fordi det er gratis på alle platforme, at jeg brugte en del tid med det. Nå ja så har jeg også 1100 timer med D2 så det er oplagt at afprøve Stadia tjenesten med noget jeg virkelig ved hvordan fungerer. Stadia er ikke en streaming tjeneste med indhold. Det er en helt selvstændig platform hvor du skal købe spil. F.eks. så er Rage 2 blandt de ganske få spil i sortimentet som du kan købe og det koster 569 kr. Til sammenligning er prisen på Steam 450 kr. og på PlayStation 4 koster det 529 kr. Jeg har kun kunnet tælle mig frem til 12 spil i butikken. Butikken finder du også kun i den meget primitive app. Google selv har tweeted at der skulle være 10 flere, men jeg kan ikke se dem i butikken. Det kan være det tager lidt længere end forventet at få tilpasset fra DirectX til Vulkan som er det grafikinterface som Stadia anvender på deres Linux platform. Eller at de kun har ramt USA. Der er jo lidt lag over Atlanten. Google har ifølge IGN brugt 6 måneder sammen med Bungie for at D2 til at virke på Stadia. Dermed skal du nok ikke forvente at udgivelser kommer på Stadia på samme tid som andre platforme. Der er så en ting som er meget værre. Selvom du betaler fuld pris så lejer du kun dit spil. Google kan med et øjebliks varsel fjerne spil fra biblioteket uagtet at du har betalt for dem. Den kommercielle model virker overhovedet ikke gennemtænkt. Det er ikke noget nyt i deres tilgang. Nej prøv at tænke på kunderne og få cross save, cross buy og cross play ind som standard.
Det bliver bedre
Måske bliver det bedre. Måske vokser træerne også ind i himlen. Måske bliver ruderne i Tesla’s Cybertruck uforgængelige. Det er svært at sige noget om. Streaming af film og serier fungerer fordi du kan forsinke signalet og dermed gemme 10 sekunders billede og lyd. Dem bruger man så når der er klumper i Internettet. Spil skal være tidstro. Hvis Google placerer deres servere tæt ved dig så er der en sandsynlighed for at det kan komme til at virke. Lige nu er deres tætteste datacenter i Finland. Det kan gå med singleplayer spil som ikke er voldsomt tids kritiske. Multiplayer kræver noget helt andet. Google Stadia laver blot et rigtigt langt skærm- og tastatur-kabel til en PC i et Google datacenter i Finland. Når du trykker for at skyde, skal den information sendes til Finland. Derfra skal den sendes til den multiplayer server hvor du spiller for at se om du rammer. Den kan stå i Frankfurt hvor beregningen viser du rammer. Den information skal sendes tilbage til Finland og fra Finland til dig. Det kræver rigtigt mange brugere der betaler 69 kr. pr. måned for at have kapacitet i alle datacentre over hele verden. Det er løsningen på den forsinkelse der opstår ved at sende ting rundt. Lysets hastighed bliver den begrænsende faktor.
Det er billigt!
Nej fysisk cloud kapacitet i den form som Google tilbyder med Stadia er ikke specielt billigt. Det har en række andre fordele men prisen er ikke en af dem. Selvom Google og andre kan have stordriftsfordele så er prisen på elektronik ens over hele verden når du justerer for lokale afgifter. Den aktuelle konsol generation er nu 6 år gammel. Stadia koster 828 kr. om året så du skulle have betalt 4.968,- for 6 år. Det kan du let få en konsol for og det giver dig en garanteret ydelse helt uafhængig af hvor tæt du er på et Google datacenter.
Hvem er kunderne?
Ud over at Google Stadia er voldsomt oversolgt af deres marketingsafdeling med løfter som ikke på noget tidspunkt er blevet indfriet, så tænker jeg stadig: Hvem er kunderne? Hvem er det som vil spille på alle mulige forskellige enheder med en Stadia kontroller som en fast del af oppakningen? Jeg kan slet ikke se det. Hvis du gerne vil game på farten så er det med mobile enheder og her har Apple Arcade en tjeneste til 39 kr. om måneden som i skrivende stund indeholder mere end 100 spil. Du kan også spille dem på dit tv med Apple TV, som også er noget enklere at bruge og med mange flere faciliteter. Hvem er det Google Stadia henvender sig til med spil som koster fra 500 kr. og som synes det er en fed idé at gætte på hvordan den grafiske oplevelse bliver i dag? Faktisk har jeg forsøgt at hægte de fleste læsere fra ved at lægge så stor vægt på alle mulige tekniske detaljer. Sandt at sige, så er de eneste der synes dette er spændende og innovativt alle som elsker teknik for teknikkens skyld. Der er i hvert fald ikke fordi de bruger tid på at game. Der er masser af anmeldere som er faldet i svime over at det overhovedet virker. Det er nok fordi de ikke har noget indblik i gaming. PlayStation 4 Remote Play er ikke så forskelligt. Microsoft kører offentlige test med deres xCloud hvor der er mere end 50 spil. Nintendo har Switch som du kan tage med dig overalt uden den æder alt din mobildata. Jeg kan ikke se hvem Stadia forsøger at få som kunder.
Kan du slet ikke set det positive?
Jo der er en kæmpe fordel ved Stadia. Du skal aldrig vente på at et spil bliver opdateret. Den eneste hage ved det argument er at servicen er så ny at der ikke er kommet en opdatering til nogle af spillene endnu. Det er jo ikke sikkert at Destiny 2 får opdatering på samme tid på alle platforme. Her tager vi ja-hatten på og hvis dit største problem er at du for ofte skal vente på en opdatering inden du kan komme i gang med at spille så er Google Stadia for dig.
Vurderingen ved launch
Google Stadia er ikke i nærheden af at indfri det vidtløftige markedsføringsbudskab uanset hvad der produceres af reklamer. Vi taler ikke bare om at Google Stadia app’en er en smule rudimentær, at det er teknisk svært at sætte op, at du ikke kan bruge de skærmbilleder du tager til noget, at der mangler basis funktioner til opsætning eller at spil hakker så du ikke rammer. Det er et alfa produkt der demonstrerer en teknisk vision. Den kommercielle del er slet ikke på plads og det er det mest skræmmende. Jeg har ingen sympati for den udbredte forretningmodel der findes i gaming branchen som kaldes “Ship First – Fix Later”. Udover et varmt flashback til OnLive så efterlader Google Stadia mig med samme følelse som Epic Games Store.
Google Stadia Founders Edition i Midnight Blue er indkøbt af redaktionen.