Om bord på flyveren til London kigger jeg på materialet omkring OnLive. Jeg gør hvad jeg kan for at holde mig orienteret om hvad der sker i spil verdenen, men OnLive er fuldstændig forbigået min opmærksomhed. Det bliver der rådet bod på om nogle få timer når jeg sidder i et af The Hospital Club’s konference lokaler i Covent Garden. The Hospital Club er en meget passende ramme skabt af Paul Allen (en af grundlæggerne af Microsoft) og Dave Stewart, som et sted hvor nye idéer kan udklækkes under overskriften Create, Connect & Collaborate. Jeg bliver mødt af Bruce Grove & James Beaven der på mystik vis har fået smuglet det seneste Android baserede Philips TV sidste set på EFI messen i Berlin, her til London.
(Jan) Når jeg hører streaming af spil tænker jeg Twitch og Ustream. Hvad er OnLive?
(Bruce) OnLive er en streaming platform hvor du kan spille spil. Twitch og Ustream er alene en transmission af spil via din PlayStation eller PC. Du kan med OnLive spille på mange forskellige platforme. Det kan være en Nvidia Shield, din Mac, din tablet eller direkte på det Philips TV vi har taget med i dag.
(Jan) For de mere tekniske interesserede hvordan fungere dette. Hvis det er skærmbilleder der streames og styrings input går den anden vej. Hvor afvikles spillet så fysisk?’
(Bruce) Spillet afvikles fysisk i vores Cloud datacenter. Der er selvfølgelig fysiske datacentre rundt om i verden så netværks forsinkelsen (red.: latency) ikke bliver mærkbar. Forskellen mellem et traditionelt cloud data center og vores teknologi er, at alle vores servere har hurtigere CPU’er med et dedikeret grafikkort. Vi kan afvikle lagt de fleste spil, og vi er aktuelt på version 2,5 hvilket også betyder at vi kan afvikle et spil på den platform der passer bedst. Når vi sætter version 3 i produktion så giver det et løft så også de helt nye titler skal afvikles.
(Jan) Så det eneste der kræves er at en given enhed skal kunne vise video?
(Bruce) Ja OnLive virtualisering er skærmbilleder der skabes (red.: renders) på centrale servere så det eneste der er vigtigt er din Internet forbindelse.
(Jan) Hvad kræver den så?
(Bruce) Det er afhængig af enheden. Hvis du anvender et TV som f.eks. det vi har med i dag så er det skærmbilleder med 720p 60fps der er vores standard i dag. Det giver os mulighed for at have en flydende oplevelse hvor der er et nyt billede hvert 16. millisekund. Det kræver en båndbredde på ca. 6Mbit, Bruger du f.eks. en tablet hvor billedet er mindre så vil en båndbredde på 2Mbit være tilstrækkelig. Du kan i opsætningen vælge kvaliteten højere hvis du f.eks. har en meget højere hastighed.
(Jan) Hvad med fuld HD?
(Bruce) Vi kører test med 1080p med 30fps som så giver et billede hvert 33. millisekund. Det stiller så højere krav til Internet forbindelsen. Vi tager jo kontrol input fra din enhed og sender til cloud servicen som beregner. Vi får et nyt input dobbelt så mange gange hvis vi anvender 720/60 end ved 1080/30 så da OnLive er et supplement til f.eks. en gaming PC så giver det en bedre oplevelse.
(Jan) Du siger det skal være supplement så i sælger ikke spil?

(Bruce) OnLive er en platform som er uafhængig af udbydere og teknologi. Vi ser vores værdi skabt gennem den fleksibilitet du får som gamer. Vi giver dig bl.a. mulighed for at få adgang til alle dine Steam spil, så du kan spille de spil har allerede har købt på den platform du har lyst. Så der er ikke tale om at du skal til at købe alle dine spil igen. Vi samme tilgang som ViaPLay, NetFlix, Google Play og iTunes hvor du kan anvende en udgivelse og abonnementet på flere forskellige enheder. Vi har køb af spil for at kunne tilgodese dem som måske ikke har en stort samling på Steam.
(Jan) Fortæl lidt mere om det med Steam?
(Bruce) Det er det vi kalder CloudLift. Det er vores teknologi der gør det muligt at afvikle et hvert som helst spil, eller andet program for den sags skyld, på vores cloud platform. Vi forbinder din OnLive profil med din Steam profil og så kan du spille alle dine Steam spil via OnLive. Understøtter spillet Steam saves så kan du spille videre der fra hvor du er kommet til.
(Jan) Smart. Hvor ser du værdien i dette?
(Bruce) Der er rigtigt mange der har et stort katalog med spil som de aldrig får spillet når der først kommer nye spil. Det er ikke uendelig plads på en harddisk så mange sletter gamle spil og så bliver de aldrig hentet igen. F.eks. som her med Batman Arkham Asylum. Det er stadig et fedt spil og nu kan jeg spille mine favorit sekvenser uden at skulle vente på at det downloader og installeres igen.
(Jan) Der er vel udfordringer med de helt nye spil?
(Bruce) Vi kan afvikle langt de fleste som f.eks. det helt nye F1 2014 og selv nye spil kan vises i en kvalitet der matcher en standard gaming pc.
(Jan) Hvis nu hvis du ikke har en masse spil på Steam?
(Bruce) Så er PlayPack vejen frem. Her finder du mere end 250 større og mindre titler fra udgivere som Take-Two Interactive, Sega, Codemasters, Warner Bros., Kalypso Media, Eidos Interactive, Disney Interactive Studios og mange andre. Du får adgang til at spille alle titler lige så meget og lige så længe du har lyst og vi gemmer selvfølgelig dine save games. Det er som NetFlix bare med spil.
(Jan) Hvad nu hvis jeg i en periode ikke ønsker tjeneste?
(Bruce) Med mindre du selv gør noget aktivt for at slette dine save games så vil vi gemme dem så du kan spille videre når du igen vil være med.
(Jan) Noget jeg mangler at spørge om?
(Bruce) Jeg synes vi er kommet meget godt rundt om OnLive. Det sidste jeg vil sige er at OnLive også kan være interessant hvis du spiller nogle af de helt nye free-2-play MMO’er som f.eks. War Thunder eller War Frame. Her få du med OnLive en perfekt platform hvor du kan spille dit favorit MMO fra den platform der lige er i nærheden. Dermed kan du tage dit MMO med i lommen sammen med din mobil telefon.
(Jan) Tusind tak. Det ser mægtigt spændende ud.
Redaktionen leger i øjeblikket med OnLive og kommer med en anmeldelse senere på måneden. Du kan selv se mere om det her: http://www.onlive.co.uk/