Rockstar Games er udvikleren de fleste kender. GTA, Max Payne, Bully, Red Dead Redemption og en god håndfuld flere titler har de på cv’et. Deres støre serie er uden tvivl Grand Theft Auto. Det var også serien der for alvor satte skub i open-world 3D spil og det hele startede på Sony PlayStation 2 i 2001 med GTA 3 og sidenhen er der kommet mange efterfølgere til.

Her 20 år senere, kan vi nu genspille de 3 første GTA spil som startede det hele og det sker i Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition. Trilogien som består af GTA 3, GTA: Vice City og GTA: San Andreas er blevet remastered af udvikleren Grove Street Games i samarbejde med Rockstar Games. Er det blevet som fans af serien havde håbet? Desværre er svaret her allerede nej. Vi kommer nærmere ind på alt her i vores anmeldelse af Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition som vi har spillet på PlayStation 5.

Først og fremmest vil jeg sige, at Grand Theft Auto spillene altid har stået mit gamer-hjerte meget nært. De spil var en stor del af min barndom, så da rygterne viste sig at være sande om at trilogien skulle få sig en remaster, var jeg ekstatisk! Med muligheden for at spille Grand Theft Auto 3, Vice City og San Andreas med en forbedret grafisk overtræk, ny styring og quality of life forbedringer, så er kan man ikke andet at blive glad og spændt.

Det første spil i trilogien er GTA 3. Her tager vi til betonjunglen som er Liberty City. Hovedpersonen Claude er en stum fyr, som gør hvad der bliver sagt. Her arbejder man sig op gennem byen og vejen er fyldt med mafiosoer, gangsters og dårlige bekendtskaber.

GTA: Vice City byder på 80’er stemning, Michael Jackson musik og lidt for meget hårlak. Vice City er baseret på eksotiske Miami, og vores mand i front, Tommy Vercetti bliver næsten slået ihjel fra starten af spillet og nu skal der kæmpes om hvem der bliver den største crimeboss i Vice City. Her lægges der op til fed action, god musik og palmer.

I GTA: San Andreas befinder vi os i 90’erne USA. Her har man som den unge mand CJ, hele staten San Andreas at boltre sig på. Los Santos, San Fierro og Las Venturas er din legeplads. CJ’s mor er netop død, og han vender hjem for at hjælpe familien. Men en politimand ved navn Frank Tenpenny klynger CJ op på et mord han ikke har begået. Så ikke nok med at familiens ære står på spil, så er det også med livet som indsats.

Spillene er fyldt med sjove øjeblikke, fede action sekvenser og ikke mindst nogle spændende historier. Alt det er stadig aktuel i Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition, da dette jo kun er en remaster. Men listen af forbedringer som hvert spil har fået, ses også tydeligt når man starter op for dem. Ved første øjekast ser alt mere friskt og nutidig ud, men selve stilen og opbygningen af spillene er bibeholdt.

Nu har jeg været i gang med pakken som er Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition i et stykke tid, og selv har jeg fundet dem underholdende, men ligesom med resten af fanskaren, så er der også mange småting der påvirker oplevelsen.

Der hvor spillene begynder at blive lidt umedgørlige, er når man kigger nærmere på detaljerne. Stavefejl på visse plakater, 3D modeller som ikke ser helt rigtige ud, optimerings problemer, grafiske fejl, mangel af visse musiknumre og listen fortsætter. I mine første stunder med GTA 3 The Definitive Edition, faldt Claude gennem spillets verden nogle gange eller spillet crashede helt. Heldigvis er en del af fejlene blevet forbedret nu, og der kommer flere fixes i fremtiden.

Grafisk set, så ser alle 3 spil meget ens ud. Spillene er hævet ind i Unreal Engine, fremfor det noget ældre RenderWare som de originalt blev udviklet i. På den måde har de fået samme forbedringer, men på samme tid har de også fået de samme grafiske fejl. Hvis man køre rundt, uanset hvilken af spillene det er, om natten og det regner. Så er det praktisk talt besværligt at køre rundt. Regnen har ingen gennemsigtighed, den er meget tæt og det ser ikke helt rigtig ud. En masse små effekter, som fandtes i de originale spil, mangler fuldstændig i disse remasters såsom tåge, animationer på skilte, splash effekt når man lander i vand mm.

Det som Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition virkelig mangler, er finish. Ekstra tid til at få ordnet fejl, poleret spillets grafiske side og måske endda tilføje lidt ekstra indhold til spillene, ville have hjulpet gevaldigt. Er spillene blevet udgivet for hurtig? Muligvis.

Men det som der til gengæld bliver gjort godt, er forbedringerne af det førnævnte GTAV styresystem og quality of life forbedringerne. Styringen i de originale spil, var lidt svære og upraktiske at håndtere til tider. Nu er det noget lettere at lave drive-by skyderier i San Andreas og generelt det at køre rundt er bedre på tværs af spillene. Noget helt andet er, hvis man fejler i en mission, så kan man hurtig genstarte lige der fra hvor missionen startede. Førhen skulle man måske starte fra der hvor man sidst gemte spillet, køre hele vejen hen til hvor missionen gives og så i gang igen. Men nu er det også meget nemmere at håndtere.

Lyssætningen, refleksioner og mange teksture ser også meget bedre ud end før. Selvom visse 3D modeller af karaktere, ikke ser helt optimale ud, så er det ikke super distraherende. I hvert fald for undertegnet her. For en som elsker de her spil, bestemt de originale, så er det stadig fedt at spille dem nu. Men, det ville have været rart med en del mere finpudsning. Om så trilogien skulle have været udskudt, så ville det have været et klogt valg at vente lidt.

Så alt i alt, er det er ikke helt forfærdeligt det hele, men det kunne bestemt også have været bedre. I skrivende stund har Rockstar Games selv udmeldt at de heller ikke er tilfredse med det produkt der er havnet i vores hænder. I den nærmeste fremtid vil både GTA 3, GTA: Vice City og GTA: San Andreas få løbende opdateringer som kan bringe dem optil den standard der forventes af spil fra Rockstar Games. Så der bliver arbejdet på sagen, hvilket kun er godt.

For en fan, med et kæmpe hjerte for Grand Theft Auto serien, så gør det også ondt at se hvilken tilstand Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition blev udgivet i. Ikke mindst den stærke negative reaktion på tværs af nettet, er ikke at tage fejl af. Men at Rockstar Games er på sagen og vi ved der allerede nu er store planer for at bringe kvaliteten af hvert spil til tops, så er det trods alt beroligende. Spillene skal uden tvivl nok komme til sin ret, så lang tid der kommer løbende understøttelse og rettelser til hver af spillene i trilogien.

Har oplevelsen været en kæmpe skuffelse? Det synes jeg nu ikke. Det er stadig den samme historie, de samme karaktere og det velkendte gameplay som vi holder af fra da spillene udkom for mange år siden. Indpakningen kunne have brugt lidt mere tid. Men de er stadig sjove at spille og med de visuelle og gameplay forbedringer der er, så er de stadig sjove og underholdende at spille igennem.

Tak til Rockstar Games for at gøre anmeldelsen muligt.

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition blev anmeldt på PlayStation 5.

Er også ude nu på PS4, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch og PC.

TL;DR
Vurdering:
Forrige indlægWWE løfter sløret for deres top 10 hit list
Næste indlægRazer udvider PlayStation 5 linjen med Kaira Pro og Kaira headsets
En ung fyr fra det Nordjyske. Vokset op med spil lige fra Commodore 64 og til nutidens konsoller. Holder af et spil med en fed historie og action. Er en gut med lidt for mange spil og alt for lidt tid. Arbejder til daglig på et lager, men i fritiden handler det om livet med fruen og spil. PSN - Xbox Live - Steam @ MrJonasDK