Året starter godt ud med en rigtig fed titel. Det PlayStation eksklusive Gravity Rush 2 har taget anmelderne med storm og vi er også blæst bagover. Her har vi et spil der på alle måder slår forgængeren med både historie, gameplay, det visuelle og ikke mindst mængden af indhold. Nu kommer vi lige ned på jorden engang og tager et dybere kig ind i Gravity Rush 2’s forunderlige verden.

Historien begynder nogle måneder efter konklusionen på det første spil sluttede. Efter en kort introduktion med Kat og hendes to venner Syd og Raven står det hurtig klart at en konflikt er under opsejling. Efter en voldsom storm hvor de 3 venner bliver kastet ind i stormens øje og pludselig lander i et land kaldet Jirga Para Lhao, indser de at det ikke bliver let at finde tilbage. I starten af spillet er Kat’s kræfter væk, men det gør ikke så meget. Det giver tid til at blive introduceret til de mange nye ansigter vi kommer til at have med at gøre i historien. Vi befinder os på fartøjet Banga der udgør en håndfuld øer der hænger sammen. Kat har nu brug for at finde ud af, hvad der helt nøjagtig er sket og hvordan hun kommer tilbage til byen Hekseville. Historien bliver fortalt ved enten  i tegneserieform ligesom det første spil. Det hele er med tekst og uden deciderede stemmer, selvom der af og til kommer nogle kommentar på Japansk fra diverse karakterer.

Spillet er spækket med varierende missioner der byder på lidt af hvert såsom at snige sig rundt på en base eller bekæmpe en gruppe korrupte soldater der er ude efter de fattige. Der er også masser af sidemissioner man kan kaste sin opmærksomhed på og her kan tiden hurtig forsvinde. Fandt mig selv fanget i en cirkel af sidemissioner og udfordringer, for flere timer senere at vende tilbage til historien. Med over 40 timers gameplay, er det svært ikke at blive fanget af stemningen spillet sætter for dagen og give sig hen. I sidemissionerne skal man alt lige fra at tage billeder af pæne kvinder, bringe aviser ud, stå i en butik for at tiltrække kunder osv. Som noget nyt er der nu også introduceret leaderboards så du kan se hvordan du klare dig i forhold til andre i diverse udfordringer. Rundt om er der også placeret skatte, som skal findes ved hjælp af andre spillere. En notifikation fortæller om en skat i nærheden, sammen med et billede af skatten som en anden spiller har taget. Omvendt når du har fundet skatten, skal man selv tage et billede for at give et hint til en anden tilfældig spiller, om skattens beliggenhed.

I sidste spil befandt man sig primært i en byen Hekseville. Denne gang er verdenen 2.5 gange større. Jirga Para Lhao er gigantiske stort og med de mange øer, er der nok at se på. Stedet er opdelt i forskellige distrikter der ligger i flere lag vertikalt. I det første Gravity Rush var der ikke særlig meget liv i gaderne, men det er der drastisk ændret på nu. Overalt finder man mennesker der bare passer deres hverdag og du kan interagere en smule med dem med simple kommandoer. Hvert distrikt man bevæger sig rundt på er opdelt og det ses tydeligt i deres visuelle fremtoning. Der hvor de rige og almindelige mennesker bor er der en let stemning, jazz musik og farver overalt. Hvis man tager en tur ned til øerne dybt nede, så bliver alt meget mørkere og stemningen dyster, da det er her de fattige bor. Når man suser gennem luften fra den ene svævende ø til den næste, kan der altid spottes steder som er hver at besøge.

Stedet er stort som i RIGTIG stort. Derfor er det også en idé at benytte sig af de strategiske placerede kloakdæksler, der er spredt ud på de forskellige øer. Med dem kan man hurtig teleportere sig frem og tilbage, hvilket gør det hele meget lettere. Selvfølgelig kan man bare flyve de forskellige steder hen, men det tager stadig en lille rum tid at nå hen til sin destination. Men det er også det hele værd. Det er rigtig sjovt at besøge den ø der ligger aller højest og bare kaste sig udover kanten for at forhåbentlig lande et sikkert sted. Igen, er det fantastisk at se sig omkring i frit fald. Det skal bare prøves.

Når Kat slinger sig gennem luften og alle fysiske love, er det svært ikke at trække på smilebåndet. Hun er ikke kun en luftakrobat men også en mægtig fighter. Ofte støder man på Navi monstrene som man nok kender fra det første spil. De kan nedlægges på flere forskellige måder og med Kat er det en idé at bruge alle kneb. For at Kat kan blive stærkere og få endnu flere kamp tricks at benytte sig af, skal der indsamles krystaller. Disse er spredt ud overalt og kan findes selv de mest mærkeligste steder. Dette er også en god måde hvorpå at få set hver enkelt afkrog af verdenen, som man måske ellers ikke ville besøge. Krystaller kan også høstes i en speciel mission man bliver introduceret for i starten af spillet og som forgår på øer dybt i undergrunden. Stedet kan man altid vende tilbage til og her er rigtig mange krystaller at få fat på.

Ikke kun hendes kampteknikker har fået et løft men også hendes måde at bruge tyngdekraften. Hun kan gøre brug af Lunar der gør hende lettere og hurtigere at styre rundt i luften. Derudover er der også Jupiter, der gør hende rigtig stærk og kan forsage store skader på fjender, ved at kaste sig som en bombe ned på dem. At mestre både de nye stile med den gamle, er ikke særlig svært og man kan hurtig skifte mellem de 3 og tilpasse måden man spiller på.

Endelige vurdering:

Gravity Rush 2 er en rigtig god fortsættelse. Historien er fængende nok til at holde ens opmærksomhed og Kat’s talenter, gør det sjovt at rejse selv lange distancer. Med et hold af nye og velkendte ansigter, er der nok til både nye og gamle fans af Gravity Rush føler sig underholdt. Det visuelle er det mest imponerende og det eneste der kan drille lidt er kameraet i de lidt mere indeklemte situationer. Men ellers er det en stærk titel at starte året ud med. Er man fan af det første spil eller ej, så har vi her et spil der nok skal blive et hit, uden tvivl!