Jeg har været en tur rundt i verden som Agent 47 med et afsluttende besøg hos Io-Interactive for at spille “Situs inversus” der er episode 6 og dermed afslutningen på Sæson 1 af HITMAN. Samtidig fik jeg mulighed for at tale med Torben Ellert der er Online Director. Det er så meget passende at følge op på det interview jeg lavede med Torben inden HITMAN udkom. Samtidig kan jeg nu lave en samlet vurdering af det HITMAN der udkommer på fysisk medie 31. januar 2017.
Jeg nåede det ene af de to mål i “Situs inversus” inden jeg satte mig ned med Torben Ellert. Han var selvfølgelig interesseret i hvor langt jeg hvad nået og hvilken metode jeg havde anvendt. Det synes jeg ikke der er nogen årsag til at dvæle yderligere ved. Du skal selv have fornøjelse ved at finde de forskellige muligheder.
(Jan) Vi talte sammen da det blev annonceret at HITMAN ville bliver udgivet i episoder. Hvordan synes du det er blevet modtaget?
(Torben) Jeg synes det var svært for os, at forklare vores fans baggrunden for at udgive et spil som HITMAN i episoder. Den feedback vi har fået efterfølgende viser, at fans nu kan se hvad det var vi gerne ville opnå. Som udvikler er det en intellektuel tilgang til det som spillerne oplever som en følelse. Den del har været vanskelig at formidle og det har været ved at spille du har fået “aha oplevelsen”. Hver bane har sit helt eget progression system og det har givet spillerne tid til fordybelse. Du spiller kun med fokus på Paris eller Bangkok eller Hokkaido. Det giver også en meget tættere forbindelse til Agent 47.
(Jan) Hvad er du selv mest stolt over?
(Torben) Jeg vil sige det er Elusive Targets. Hele processen fra tanke, over eksekvering til modtagelsen hos vores fans har været en utrolig rejse. Når vi taler om følelse så bliver det ikke mere intenst end at have et spil med permadeath. Det har også været en mulighed for at give dem som har udforsket et område i detaljen, en ganske særlig udfordring.
(Jan) Hvad med dem som vælger at vente på den fysiske udgivelse i januar?
(Torben) De bliver på ingen måde glemt. Som tidligere annonceret så fortsætter vi med online indehold også efter januar.
(Jan) Sidst vi talte sammen nævnte du også mulighed for at justere undervejs. Har du eksempler på dette?
(Torben) Når vi ikke lukker udviklingen ned som ved en traditionel udgivelse så har vi justeret på forskellige elementer. Fans går op i at få Silent Assassin som er den højeste udmærkelse. I forbindelse med Escalation så var der et stort ønske om at kunne gennemføre som Silent Assassin. Selvom det ikke var en del af idéen med Escalations så er det nu muligt. Ja ja det kan godt være at den forklædning du skal bruge er et mærkværdigt sted, men det er muligt. Escalations er ment som en slags aracde mode, hvor du kan gå amok og gøre nøjagtigt hvad du har lyst til. Det er også vores udfordring til dig bl.a. fordi vi har nogle meta landminer som kun dræber Agent 47. Selvom fans gerne ser dem hen hvor peberet gror så bliver de hvor de er. Vi vil nemlig gerne udfordre spilleren til at tage en ny rute for at opleve mere og her spiller meta minerne en vigtig rolle. Derudover har vi lavet mindre justeringer som gør oplevelsen bedre. Det er bl.a. at vagter vil vise dig bort fra et område så du kan fortsætte missionen i stedet for at blive skudt. Det som er vigtigt er at det er Io-Interactive der er garant for det indhold vi leverer.
(Jan) Er der områder hvor du synes I presser grænserne?
(Torben) Generelt så er der en historie bag hvert enkelt mål. Hvis du har spillet bonus missionen “The Icon” fra i sommer, så er der skuespilleren som er gået over budget. Hvorfor skal han lige dø bare for at gå over budgettet? Og hvor sygt er det lige at lave et kostume der er skudsikkert? Det er en rigtig underholdende mission med masser af unikke aktiviteter og et område hvor jeg synes vi presser HITMAN universet.
(Jan) Hokkaido præsenteres som afslutningen på sæson 1. Får vi en sæson 2?
(Torben) Det er ikke nogen hemmelighed at vi gerne ser en sæson 2. Indtil videre så er det primære at forstætte med at komme med mere online indhold. Selvom det ikke er annonceret (Red. Elusive Target er ude nu) så kommer vi også med det første Elusive Target hvor der er to mål. Tidligere har det blot været noget med et mål og at finde en ting. Så vi har lidt oppe i ærmet som nok skal udfordre alle HITMAN fans.
(Jan) Torben, tak for din tid. Jeg glæder mig til at spille episode 6 færdig.
HITMAN lagde ud med Paris i et område jeg på det tidspunkt synes var enormt stort. Det viste sig faktisk at være det mindste og mest kompakte område. Min personlige favorit er Sapienza, mens jeg ikke synes Marrakesh lige var min kop the. Jeg nævnte det for Torben og han kom med et forklaring som jeg synes giver meget god mening. Sapienza er et sted mens Marrakesh er en hændelse (event). Det er to helt forskellige oplevelser hvor Sapienza indbyder til udforskning og Marrakesh til indlevelse hvor et oprør er på nippet til at bryde. Foreslog Torben at jeg spillede bonus missionen i Marrakesh kaldet ‘A House Built on Sand’ der foregår om aftenen. Det har jeg gjort og der har givet mig en fornyet interesse i at udforske Marrakesh.
De to efterfølgende i Bangkok og Colorado er lige så forskellige som resten af lokaliteterne. Alle steder er der kælet for detaljerne i en grad som kun sjældent er set. Der er masser af humor med to som sidder og spiller Kane & Lync samt mange andre underfundige referencer. Det sidste afsnit er henlagt til et eksklusivt hospital for det ultra rige i Japan. Du er her uden dine sædvanlige hjælpemidler. Io-Interactive giver dig mulighed for at gå helt amok når du rammer level 20 for så får du låst op for alle dine gadgets og våben. Der er som sædvanligt masser at udforske og mange metoder at sikre de to mål ikke mere er til gene for ICA. Efter 7 måneder med grundspillet og 5 episoder så er den eneste ting jeg kan sætte min finger på den tid det tager at hente et nyt afsnit. Det bliver jo nogle Gigabyte data når der er denne form for detaljering og variation.
Tidligere var det Telltale Games der med The Walking Dead, Wolf Among Us og Batman, var den ukronede konge af spil udgivet som episoder. Den krone har Io-Interactive nu snuppet med HITMAN. Det er også fordi universet egner sig perfekt bl.a. med alt det indhold som er kommet mellem hver episode. Det har åbnet mine øjne for omfanget og detaljerne i den enkelte bane. Samtidig er spilmekanikken en fornøjelse fordi den er intuitiv og let tilgængelig hvilket gør det let at spille selv efter en pause. Jeg var begejstret for HITMAN da det udkom og jeg er stadig begejstret. Io-Interactive har med HITMAN leveret hvad de har lovet og mere til. Hoppede du ikke med på episoderne må du ikke snyde dig selv for udgivelsen på fysisk medie 31. januar 2017.