En ukendt planet, masser af væsner, mystik, et trofast våben, en skanner og masser af jokes. Det er blot nogle af de ingredienser der gør spillet Journey to the Savage Planet ustyrligt underholdende. Spillet består af forskellige genre og har rigtig meget charme. Vi har set nærmere på dette forunderlige spil fra det nye studie Typhoon Studios og det er alt andet end kedeligt.

Du er som den eneste medarbejder fra Kindred Aerospace, sendt til en fjern planet. Din opgave: at udforske planeten, samle viden om dyrene, planter og bygninger. MEN, du er strandet på planeten, da dit rumskib er brudt sammen. Du skal finde de nødvendige ressourcer, for at kunne fikse skibet og komme hjem igen. Planeten er dog yderst besynderlig og farlig. Men det skal da ikke forhindre dig i at at have det sjovt, vel?

Vil man spille solo eller co-op, så er der frit valg. Spillet er ikke lineært men mere i retning af semi-åben-verden. Der er dog rig mulighed for at gå på opdagelse som man lyster, da der er masser at opdage og indsamle data om planeten.

Planeten har massevis af udfordringer, platform-action, smukke omgivelserne, og er utrolig unikt og spændende at udforske. På tværs af ens rejse kommer man også ind i boss-battles, som er meget arkade præget i deres udformning da en boss f.eks. har bestemte områder der skal beskydes for at besejre eller svække den. Udover de store rovdyr, er der også mindre spredt ud over det hele. Alle er de særlig designet og ligner lidt vores dyr på planeten Jorden, bare med et twist.

Dyrene, eller nærmere væsner, er spøjse. Dem man møder mest i starten, er noget hen af en kylling kaldet Pufferbirds, men de findes i mange varianter. Man kan fodre dem, for at lokke dem derhen hvor du ønsker. Overfodre dem, og de skider carbon som du kan bruge til at opgradere dit våben eller færdigheder. Der er så mange væsner overalt, og det er sjovt at studere dem. Det hele virker absurd, sjovt og meget komisk. Udover en pistol, så har du også mulighed for at bruge de planter, frø og andet naturen kaster af sig, som våben eller gadgets.

Når man ikke render rundt og sparke fugle, platformer henover lava eller skanner for intelligent liv, så opholder man sig i sit rumskib. Det er her du kan opgradere dit våben, tjekke mails fra Jorden og se tv-reklamer. Yes, reklamer. Tro mig, du har ikke set reklamer som disse før. Med jævne mellemrum kommer der nye til og de værd at se. De minder mest af alt som instruktions videoer eller som legetøjs reklamer som man måske har set det fra 80’erne eller Japan. Én af reklamerne omhandler et form for klæde, der kan slette dine dårlige vaner og humor, ved at trække det gennem næsen og ud af øret. Det er super underligt og det er sci-fi humor når det er bedst.

Det er virkelig spændende at udforske planeten og det er med at stille sig nysgerrig overfor alt. For der er tit hemmelige områder at finde eller gemte genstande der er værd at gå på jagt efter.

Når man dør i spillet, så kan det for nogle virke lidt, på godt jysk, træls det som man har valgt at gøre. Efter man dør, bliver man klonet tilbage i rumskibet. Alle de ressourcer, genstande og hvad du ellers havde på dig, ligger det sted du døde. Så hvis du er nået langt ind et sted eller har døde et kompliceret sted der var svær at nå, så skal du hele vejen derhen til for at få alt dit loot tilbage.

Spillets grafiske side, er ved første øjekast meget No Man’s Sky-agtig. Men det er nu meget mere end det. Der er så mange detaljer i dyrene, planter og selve omgivelserne generelt er designet og udformet så stilet, at det er svært at få øje på noget der virker malplaceret. Omgivelserne er som taget ud af en drøm og selvom alt er mere eller mindre planter, landskaber og mystiske væsner, så er der i midten af planeten et stort slot/borg lignende struktur. Det er så vildt at se på denne store mystiske bygning i midten af det vilde natur.

Joruney to the Savage Planet er så underholdende, spændende og udfordrende at det er svært at ligge controlleren, når man først er kommet igang. Der er alt muligt fede ting at se og gøre på planeten, med et stort miks af humor tilsat. Spillet er hverken for kort eller langt, det er lige tilpas i længde og størrelse. Veludført, sådan!

Tak til 505 Games og Typhoon Studios for at gøre anmeldelsen muligt.

Journey to the Savage Planet blev anmeldt på Xbox One X.
Findes også på PlayStation 4 og PC.