Killzone Shadow Fall er en meget overset first person shooter. Den er eksklusiv på PlayStation 4 og selvom det ikke er den bedste historie jeg er stødt på så er der stadig masser af underholdning. Killzone Shadow Fall har manglet en spiltype hvor du samarbejde, også kaldet co-op. Det er nu kommet med DLC pakken Intercept.

intercept 04Du og tre venner har tre radiomaster eller beacons der skal forsvares mod horder af Helghast. Ja, det er måske ikke lige opskriften på noget banebrydende, men der er alligevel et par overraskelser. Du starter med at vælge om det skal være et hurtigt spil til 1.500 point, normalt til 3.000 eller et langt til 10.000 point. Målet er af få alle point i banken og da det giver 5 point at nedlægge en fjende og 10 for et hovedskud så kommer det til at tage tid.

Det er så her denne co-op spiltype langsomt adskiller sig fra de mere traditionelle. Du optjener point og dem skal du sætte i banken. Dør du inden dine point er i banken forsvinder de. Hvis du da ikke lige bliver genoplivet af en læge. Skulle lægen beslutte at dit liv ikke er vigtigere end det han selv lige har gang i, så dør du. Du kan så først respawne når der er penge nok i banken. Så det kræver at hver enkelt spiller forstår at man jævnligt skal forbi og indsætte sine point.

intercept 03Den anden vigtige årsag til at sætte point i banken er at på et tidspunkt er der nok til at du kan finde en Petrucite Kondensator. Den skal sættes i maskinen inde ved banken og giver adgang til en række ekstra elementer der kan hjælpe holdet. Det bliver også nødvendigt for det starter meget uskyldigt med mindre grupper af soldater. De bliver så mere og mere snu med udstyr som usynlighedskappe, rusting og andre former for gadgets der er med til at gøre dit liv besværligt. Det bliver ikke bedre når der kommer en special figur ind så der pludseligt også er en boss der skal bekæmpes. Det kan du se i øverste venstre hjørne hvor der på billedet nedenfor står Echo.

intercept 02Der skal også spilles sammen for hver spiller skal udfylde sin egen rolle. Det betyder at du skal vælge mellem Angreb, Mesterskytte, Læge og Taktiker. Det lyder jo meget fint. Udfordringer er at du er stærkt begrænset i dine muligheder i hver klasse. Lægen kan genoplive faldne og give forsyninger, Mesterskytten har en snigskytteriffel og en drone, mens Taktikeren skal placerer automatiske tårne, nanoskjolde og en må nøjes med en pistol. Spiller du klassen Angreb skal forventet at så i frontlinjen hele tiden og kan tage en del skade. Det kræver forbavsende meget samarbejde. Farer holdet rundt som hovedløse høns så bliver støtte klasserne for udsatte og dør og så er det ikke hjælp at hente til de andre. Jeg er droppet ud af spil fordi deltageren ikke havde forstået opgaven.

intercept 05Det er en pakke der puster mere liv i Killzone Shadow Fall. Har du 3 venner du jævnligt spiller med så er det rigtigt underholdende. Der er masser at skyde på, spændende gear og imponerende grafik. System med banken er genialt og de rigide klasser gør at du skal samarbejde. Der er masser af underholdning i Killzone Shadow Fall Intercept.