Kan du huske Knack? Da PlayStation 4 udkom var spillet en launch titel til konsollen og her modtog den en lunken velkomst. Hvad lignede mest af alt et spil for de mindste, klarede sig ikke særlig godt og blev hurtig glemt. Dog har Sony’s Japan Studio fået en chance til og med Knack 2, har de så formået at lave en bedre efterfølger? Vi har spillet Knack 2 og der er gode nyheder!

Spillets historie starter noget tid efter begivenhederne i det første spil. Newhaven har levet i ro og fred, men er nu under angreb af store robotter, titaner og ikke mindst de små modbydelige goblins. Hele spillet er en forhistorie til, hvordan byen er endt i den situation som den er i nu. Det er en ret så spændende rejse hen til målet og med masser af baner, hemmeligheder, platforme med mere. Jo, historien er stadig lidt “la la” ligesom i Knack 1, men det skal man ikke tænke så meget over.

Knack 2 har beholdt en del features fra originalen, men har derimod også forbedret og tilføjet en hel masse. Knack er som du kender ham. Han er denne samling af gamle mystiske relikvier der kan gøre ham større og meget overlegen for sine små fjender. Han kan også smide alle hans skinende genstande så han er helt lille, for at kunne komme igennem små korridorer eller hemmelige rum spredt ud i spillet. Dette er også nødvendig for at komme forbi forhindringer. Det er første gang man selv kan bestemme hans størrelse og skifte på kommando hvilket gør det at gå på opdagelse mere dynamisk. Indimellem opstår der quicktime sekvenser hvor det gælder om at trykke på de rigtige knapper og her kan man virkelig se nyttigheden i at enten være rigtig stor eller meget lille.

Du kan som noget nyt også gøre Knack stærkere og forbedre hans angreb via opgraderinger. Med et tryk på touch-padden får du et kort fyldt med opgraderinger der kan lukkes op for. Når man besejre fjender eller finder gemte skatte, får man point der kan bruges her. Der er 4 sektioner og når du har lukket op for alle ét sted, lukkes næste sektion op. Her er mulighed for at forbedre Knacks skjold, hastigheden for at generer nyt liv osv. På den måde er der hele tiden også noget at arbejde hen imod og gøre Knack fantastisk stærk. Nogle at de skattekister man finder, kan byde på spillekort ligesom i det første spil. Når man har samlet x antal kort, så lukkes der op for gadgets som Knack kan bruge på sin færden. Det kan enten være at man bliver informeret når man er tæt på en gemt skat eller at man indsamler krystal energi meget hurtigere.

Hvor der er fare er der også fjender og de kommer i alle afskyggelser. Derfor er det også rart at Knack har fået sig nogle nye tricks siden sidst. Han kan nu blokere for angreb (ja tak!), body-slamme sine fjender og meget mere. Knack føles langt mere levende nu end han gjorde før. Det samme gør fjenderne. De kan dukke talstærke op og så er det med at give den gas. Nogle har specielle rustningerne på der kan være svær at bryde igennem og andre kan være nogle hurtige bæster. Det er sjovt at lave kaos i banerne og det kan man nu på en helt ny måde!

Knack 2 byder på ægte sofa co-op gameplay. Du kan sammen med en anden, spille igennem hele spillet fra start til slut. Når en anden spiller hopper ind, dukker der endnu en Knack op på skærmen i blå farve. Sammen kan man nu lave ravage og det faktisk rigtig godt lavet. Man kan arbejde sammen og der er endda nogle specielle angreb der kræver 2 spillerer. De to Knack’s kan støde sammen og lave en eksplosion eller bruge hinanden som automatvåben. Det kan blive ret vildt til tider. Udover nævekampe er der selvfølgelig også banerne i sig selv og her gør co-op noget rigtig godt. For det er skruet sådan sammen, at hvis du ikke kan komme over en forhindring, men den anden kan, så kan den ene Knack teleportere sig hen til den anden. Dette er med til at åbne spillet op for dem, der måske ikke er så rutineret i at spille spil. Dermed kan de mindste også være med, uden at det har konsekvenser for spillets fremdrift.

Visuelt og designmæssigt er der sket en del siden sidst. Banerne er langt mere interessante og spændende at udforske. Nogle baner er også større og selvom spillet er lineært, er det stort nok til at ville se alle afkroge af hver bane. Knack ligner meget sig selv, men de andre karakterer har fået sig en makeover og ser langt bedre ud end før. Spillet ligner stadig noget fra en animations film som man ser på Nickelodeon, men den har fået en stil der er mere raffineret end originalen.

Knack 2 er den fortsættelse ingen havde set komme. Her har vi et spil, der er flere mile bedre end originalen. Historien er måske ikke noget at råbe hurra for, men det er okay. Det er i spillets gameplay og banerne man finder lysten til at se hvad der gemmer sig i næste kapitel. Spillets co-op er en fantastisk feature og det er rigtig sjovt at spille og arbejde sammen med en anden, uanset den anden spillers erfaring med spil i det hele taget. Visuelt charmerende og gameplay til rigtig mange timers underholdning. Lej eller køb? Det må blive det sidste. Vi har nydt rejsen og er sikker på du vil det samme!