the-last-tinker 01Det er altid en fornøjelse at få lov at lege med nye spil fra udviklere der ikke bare følger strømmen. The Last Tinker City of Color der udvikles af Mimimi Productions, med Unity Games som udgiver, er netop sådan et spil. The Last Tinker er som spiltype en kombination af moderne platformsspil og et farverigt eventyr. Det appellerer naturligt til det yngre publikum og en af de ting jeg synes er rigtigt fint er sværhedsgraden der kaldes ”Kids Mode”.

tinker_06Historien handler om Koru der bor i den dårlige del af Colortown. Han vil gerne genskabe den gnist af skaberglæde der altid har været en del af byen. Det er også en del af titlen for ”to tinker” er det engelske udtryk for at rode med ting for at reparer eller skabe. Det er også et af de store elementer i spillet. Faktisk kan Koru skabe alle mulige ting af papir, lim og farve med tankens kraft. Det sender Koru på opgaven med at komme alt det dystre til livs.

tinker_04The Last Tinker har et underholdende gameplay som jeg i stil synes matcher Jak & Daxter eller Ratchet & Clank. Det grafiske udtryk i denne preview matcher også de materialer du har mulighed for at anvende. De ting du skaber er også tydeligt lavet af papir udfyldt med farveblyanter. Koru og hele den verden han befinder sig i er smukt skabt i klare farver. Det er en grafisk stil jeg synes fungerer rigtigt godt og det vil helt sikkert være en favorit blandt de yngre. Det er et preview og der blive sikkert ændringer inden spillet bliver udgivet til sommer på Steam, til PC og på PlayStation.

tinker_01Farver spiller også en væsentlig rolle i Koru’s rejse for at genskabe harmonien i verden. Hvis du benytter farven rød så vil andre blive aggressive, mens grøn gør andre bange og blå skaber sorg. Det er kun en smagsprøve dette preview har givet af disse forskellige elementer. Det er et flydende gameplay og det enkle combo system gør at du kan klare flere fjender ad gangen. Det giver sammen med det velfungerende kamera, og den måde du bevæger dig på, en rigtigt indlevende oplevelse. Jeg er generelt ikke vild med platforms spil hvor jeg med en pixels nøjagtighed skal udfører opgaver. The Last Tinker har et hjælpe system som bl.a. er brugt i Prince of Persia genudgivelsen fra 2008 og som også findes i Assassin’s Creed. Det betyder at spillet hjælper med at ramme næste platform. Dermed slipper du for den frustrerende oplevelse med at skulle ramme helt rigtigt og kan koncentrere dig om at finde den bedste vej og korrekte timing.

tinker_08Jeg bliver også glad når jeg ser mit lille svævende sidekick hjælpe mig med at finde vej. Det har en fin balance mellem at være hjælpsom uden at gøre det hele alt for let. De små søde lyde hjælper mig på vej og det forstærker hele spillets positive stemning. Der er i det hele taget også en munter lydside. Hoved parten af dialogen er i denne udgave som talebobler som det kendes fra f.eks. Zelda.

The Last Tinker City of Color har været en fornøjelse at spille. Jeg har hygget med at finde den bedste rute i det farverige landskab. Det er også et gevaldigt plus at tyske Mimimi Productions bryder den deprimerende trend blandt indie udviklere at alt skal være i grå og brunt. De ønsker det skal være sjovt at spille så du ønsker at udforske mere for at se hvordan historien udvikler sig. Jeg er sikker på at The Last Tinker City of Color kun bliver bedre indtil udgivelsen senere på året.