3 unge fra Grenaa har det sidste halvandet år arbejdet hårdt på deres deres nye spil ‘Clash’, samtidigt med at de har passet deres studier som datamatiker på erhvervsakademiet Dania Games og som webintegratorer på 3D College – en erhvervsuddannelse svarende til det, der før hed Teknisk Skole. Og indsatsen har allerede båret frugt, for trods udviklernes unge alder er det allerede lykkedes for deres spil at blive udvalgt af Microsoft, til at udkomme på deres Xbox One spilkonsol.

Men i denne uge får de tre danske studerende endnu et gevaldigt skulderklap, når Microsoft fremviser det danske spil på E3 – verdens største spilmesse. Den amerikanske softwaregigant har udpeget det lille danske spil som et af dem, der skal repræsentere Microsofts satsning på de små uafhængigt producerede indie-spil.

“At blive vist til E3 er en unik chance, som vi slet ikke havde regnet med, vores unge alder og korte tid i spilindustrien taget i betragtning af,” siger Asger Gitz-Johansen, som fungerer som direktør for det lille foretagende, der går under navnet Fennec Fox. “Men vi håber at vores tilstedeværelse til E3 også vil give andre danske unge blod på tanden til at tage chancen for at medvirke i en større og mere varieret spilindustri i Danmark.”

De seneste dage har de tre spiludviklere i Fennec Fox således haft travlt med at finde videomateriale frem og klippe en trailer sammen, som fremviser de allerbedste sider af ‘Clash’. “Vi håber jo at denne her chance også vil give os mulighed for at udvikle os som firma, og gøre det lettere for ’Clash’ at skille sig ud i mylderet af spil,” fortæller Asger Gitz-Johansen.

Om Clash: Clash er et lokalt multiplayer-spil for op til 4 spillere, som kæmper mod hinanden på den samme skærm. Hver spiller styrer en af spillets fire karakterer, Kibo, Lazarus, Ceto eller XIan Yu, som alle har hver deres styrker, svagheder og særlige egenskaber. Spillet er planlagt til udgivelse i sommeren 2015 på Xbox One

Om FennecFox: FennecFox består af de tre studerende fra spilgymnasiet Game IT College i Grenaa, Asger Gitz-Johansen, Liv Melina Darling Larsen og Kasper Emil Darling Larsen. De har siden 2013 arbejdet på deres første kommercielle udgivelse ‘Clash’, men har derudover også deltaget i en lang række gamejams og mindre udviklingsprojekter.